محققان چینی نانو حامل چندلایه ای ساختند که می تواند سه داروی شیمی درمانی را با خود حمل کند؛ این نانوحامل فسفولیپیدی برای درمان سرطان لوزالمعده (پانکراس) مناسب است.

سلامت نیوز: محققان چینی نانو حامل چندلایه ای ساختند که می تواند سه داروی شیمی درمانی را با خود حمل کند؛ این نانوحامل فسفولیپیدی برای درمان سرطان لوزالمعده (پانکراس) مناسب است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، پژوهشگران دانشگاه تیانجین موفق به ساخت نانوحاملی برای درمان سرطان لوزالمعده شدند که امکان حمل چند داروی مختلف را دارا است، بنابراین می توان به شکل موثری سلول های سرطانی را تحت تاثیر قرار داد و اثرات سمی داروها را کاهش داد.

سرطان پانکراس یکی از مرگبارترین سرطان هاست به طوری که از آن به عنوان سلطان سرطان ها نام می برند، نرخ پنج سال زنده ماندن بیماران مبتلا به این سرطان کمتر از 5 درصد است.

درحال حاضر فقط از جراحی می توان برای درمان استفاده کرد، که آن هم تنها برای 20 درصد از بیماران قابل اجرا است، بقیه بیماران از روش شیمی درمانی استفاده می کنند که اثرات جانبی زیادی دارد.

درحال حاضر هیچ نانوحاملی برای درمان این سرطان تولید نشده است، به همین دلیل محققان این پروژه روی ساخت چنین نانوحاملی در حال تحقیق هستند، محققان این پروژه، یک چندلایه فسفولیپیدی به عنوان نانوحامل ساختند که می تواند سه داروی شیمی درمانی مختلف (5-fluorouracil,oxaliplatin و irinotecan) را با خود حمل کند.

محققان این پروژه معتقداند که این روش درمانی می تواند نرخ زنده ماندن را در بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده ( پانکراس ) افزایش دهد، این گروه تحقیقاتی در سال 2011، در قالب پروژه ای موسوم به FOLFIRINOX plan اقدام به تولید دارویی برای درمان این سرطان کردند که موفقیت هایی در پی داشت به طوری که نرخ زنده ماندن را به طور میانگین به 1/11 ماه رساند.

در این پروژه جدید، پژوهشگران تصمیم گرفتند تا نتایج یافته های پروژه FOLFIRINOX plan را بهینه سازی کنند. محققان برای این منظور این نانوحامل چندلایه را ساختند که امکان حمل چند داروی مختلف را دارا است، نتایج نشان داد که این نانوحامل می تواند نیمه عمر دارو را در بدن بیمار افزایش دهد.

این نانوحامل موفق شده گیرنده های بیان کننده ژن مربوط به تولید پروتئین های رشد وتکثیر سلول های سرطانی را 10 برابر بیشتر از روش های دیگر مسدود کند، با این کار آسیب به سلول های سالم اطراف به حداقل می رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha