چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۵
کد خبر: 139059

یک متخصص گوش، حلق و بینی گفت: از بین رفتن حس بویایی موجب کاهش حس چشایی در افراد می‌شود البته این رابطه هنوز به صورت علمی مشخص نشده است اما اکثر بیمارانی که به دلیل از بین رفتن حس بویایی به پزشک مراجعه می‌کنند اغلب از اینکه نمی‌توانند مزه غذاها را متوجه شوند شکایت دارند.

سلامت نیوز: یک متخصص گوش، حلق و بینی گفت: از بین رفتن حس بویایی موجب کاهش حس چشایی در افراد می‌شود البته این رابطه هنوز به صورت علمی مشخص نشده است اما اکثر بیمارانی که به دلیل از بین رفتن حس بویایی به پزشک مراجعه می‌کنند اغلب از اینکه نمی‌توانند مزه غذاها را متوجه شوند شکایت دارند. 

دکتر مرتضی جوادی در گفت‌و‌گو با آنا با بیان اینکه کاهش حس بویایی لزوما خطری برای افراد ندارد گفت: از بین رفتن حس بویایی علل مختلفی از قبیل سرماخوردگی، آنفلوآنزا، تروما(ضربه)، آلرژی، پولیپ و سرطان دارد.

وی افزود: اعصاب بویایی در سقف بینی قرار دارد بنابراین برای اینکه افراد انواع رایحه‌ها را احساس کنند باید بو به عصب موجود در سقف بینی برسد اما متاسفانه وقتی انسدادی در این مسیر ایجاد شود منجر به از بین رفتن حس بویایی می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه یادآور شد: از بین رفتن حس بویایی موجب کاهش حس چشایی در افراد می‌شود البته این رابطه هنوز به صورت علمی مشخص نشده است اما اکثر بیمارانی که به دلیل از بین رفتن حس بویایی به پزشک مراجعه می‌کنند اغلب از اینکه نمی‌توانند مزه غذاها را متوجه شوند شکایت دارند.

جوادی با تاکید براینکه افراد باید به محض از بین رفتن و یا کاهش حس بویایی به پزشک مراجعه کنند گفت: اگر سلول‌های عصبی از بین رفته باشد حس بویایی قابل برگشت نیست اما اگر به دنبال پولیپ و تومور ایجاد شده باشد و یا عصب بویایی به صورت کامل از بین نرفته باشد می‌توان آن را درمان کرد.

وی افزود: زمانی که بیمار به مراکز درمان مراجعه می‌کند پزشک با انجام معاینات بالینی سر و گردن، دریافت شرح حال از بیمار، ارزیابی حس بویایی و در نهایت با انجام سی تی اسکن و تصویربرداری ار سینوس و سر، به تشخیص قطعی این بیماری می‌پردازد.

این متخصص گوش، حلق و بینی در پایان خاطرنشان کرد: کاهش حس بویایی لزوما خطری برای افراد به همراه ندارد ولی می‌تواند نشان‌دهنده یک بیماری خطرناک مانند سرطان ناحیه جلوی مغز و داخل باشد. به طور کلی هر ضایعه‌ای که در مسیر عصب بویایی قرار داشته باشد می‌تواند منجر به کاهش یا از بین رفتن حس بویایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha