نماینده جامعه آزمایشگاهیان نظام پزشکی، با بیان اینکه خطاهای آزمایشگاهی در ایران به علت مراقبت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی و آزمایشگاه مرکز سلامت ناچیز است، تاکید کرد: در کشور ما سالانه 2 میلیارد آزمایش پزشکی از 70 میلیون مراجعه کننده انجام می‌شود که در صورت مشاهده 1 تا 2 دهم درصد خطا، نباید آن را به کل نسبت داد.

سلامت نیوزنماینده جامعه آزمایشگاهیان نظام پزشکی، با بیان اینکه خطاهای آزمایشگاهی در ایران به علت مراقبت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی و آزمایشگاه مرکز سلامت ناچیز است، تاکید کرد: در کشور ما سالانه 2 میلیارد آزمایش پزشکی از 70 میلیون مراجعه کننده انجام می‌شود که در صورت مشاهده 1 تا 2 دهم درصد خطا، نباید آن را به کل نسبت داد.

دکتر محمد صاحب الزمانی در گفت‌وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه آزمایشگاه یک موسسه تشخیصی و اقتصادی است، گفت: تجهیزات، کیت و معرف‌های شیمیایی، نیروی انسانی و شاخص‌های استاندارد از جمله ارکان مهم آزمایشگاه است که در صورت نظارت بر این شاخص‌ها و اعتباربخشی به نحو مناسب، باعث جلوگیری از خطاهای آزمایشگاهی می‌شود.

وی در ادامه افزود: پاسخگویی آزمایش‌ها با روش نرم افزاری و وارد کردن داده‌ها توسط انسان و نیروی فنی، در صورتی می‌تواند با خطا مواجه شود که نیروی فنی داده‌ها را اشتباه به نرم افزار وارد کند. بنابراین نظام سلامت وظیفه دارد آزمایشگاه‌ها را از نظر تجهیزات و نیروی متخصص کنترل کند.

این عضو شورای عالی نظام پزشکی، با بیان اینکه 70 درصد تشخیص بیماری توسط آزمایشگاه صورت می‌گیرد، تصریح کرد: کنترل بیماری، تشخیص، پیشگیری و درمان امروزه توسط تست‌های آزمایشگاهی انجام می‌شود و با توجه به اینکه مراکز و آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی از یک نوع روش و تجهیزات بهره می‌برند، بنابراین نظام مراقبت آزمایشگاهی و بیماری برای هر دو مرکز یکسان صورت می‌گیرد.

صاحب‌الزمانی با اشاره به اینکه 98 درصد آزمایش‌ها در ایران با استاندارد جهانی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: حمایت از شرکت‌های کیت داخلی، تعریف تولید کیت به عنوان یک صنعت و تشویق شرکت‌های سرمایه‌گذاری، باعث جلوگیری از وابستگی به کیت‌های وارداتی می‌شود. همچنین به دلیل نوسانات ارزی و تحریم‌ها، نظام سلامت باید یک سیستم قوی حاکم بر تولید داخلی کیت‌ها را ایجاد کند.

نماینده جامعه آزمایشگاهیان نظام پزشکی با بیان اینکه اغلب خطاهای آزمایشگاهی در مرحله نمونه‌برداری صورت می‌گیرد، یادآور شد: آگاهی بیشتر مردم عامل جلوگیری از خطاهای آزمایشگاهی است؛ بنابراین مردم باید هنگام مراجعه به آزمایشگاه مطالباتی از قبیل چگونگی نمونه‌برداری و پاسخ‌دهی را داشته باشند.

وی در پایان تاکید کرد: اصلاح پایه‌ای در زمینه تعرفه‌گذاری آزمایشگاه‌ها، ایجاد قیمت پایه برای تست‌های آزمایشگاهی، اعتبار بخشی و رعایت استاندارد در ارکان آزمایشگاهی، حمایت از مراکز آزمایشگاهی و صرفه‌جویی اقتصادی از جمله عوامل افزایش کیفیت آزمایشگاه‌هاست.
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha