رییس مجمع تشکل‌های کشاورزی وزارت نفت را متهم اول گرد و غبار خوزستان عنوان کرد و گفت: پدیده ریزگردها که در استان خوزستان بوجود آمده حدود 10 استان دیگر را درگیر خواهد کرد و غالبا منشأ داخلی دارد.

سلامت نیوز: رییس مجمع تشکل‌های کشاورزی وزارت نفت را متهم اول گرد و غبار خوزستان عنوان کرد و گفت: پدیده ریزگردها که در استان خوزستان بوجود آمده حدود 10 استان دیگر را درگیر خواهد کرد و غالبا منشأ داخلی دارد.

مسعود اسدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پدیده ریزگردها عمدتا با دو منشأ داخلی و خارجی در کشور بوجود می‌آید که در ارتباط با خوزستان منشأ داخلی‌اش پررنگ‌تر است، چرا که در تابستان امسال در دو حوزه کرخه و مارون حدود 300 هزار هکتار کاهش سطح زیرکشت و افزایش شدید کانون گردوغبارخیز را داشته‌ایم چراکه به دلیل کم آبی اراضی به تدریج خشک شده اند.

وی ادامه داد: اولین مساله در این زمینه تامین آب است که باید برای اراضی خشک و رها شده در این زمینه فکری کرد.

رییس مجمع تشکل‌های کشاورزی گفت: دومین مساله در پدیده ریزگردها مساله مالچ‌پاشی است که وزارت نفت حاضر نیست به تعهدات خود در زمینه مالچ‌پاشی عمل کند و تاکنون تنها به پنج درصد از تعهداتش عمل کرده است.

اسدی تصریح کرد:‌ در این شرایط که حدود 10 استان کشور (کرمانشاه، آذربایجان، کردستان و ...) در آینده نزدیک با مشکل ریزگردها دست و پنجه نرم خواهند کرد، متهم ردیف اول وزارت نفت است.

وی اظهار کرد: در خصوص بیابان زدایی و کشت درختچه‌ها و گونه های مقاوم به خشکسالی نیز کار چندانی انجام نشده است و در این زمینه بهترین راهکاری که می توان ارائه کرد اجرای این طرح در قالب طرح‌های بسیج سازندگی است.

رییس مجمع تشکل‌های کشاورزی تاکید کرد: شاید پیش از این باروری ابرها با اما و اگرهای بسیاری مانند نرسیدن به نتیجه مطلوب و غیره مواجه بود اما شرایط کنونی کشور به ویژه در استان‌های گرد و غبار خیز مانند خوزستان به حدی بحرانی شده که باید هر چه سریع‌تر در زمینه باروری ابرها اقدام عملیاتی انجام داد و در این زمینه نباید فرصت را از دست داد.

اسدی خطاب به دولت پیشنهاد کرد که نه تنها شخص رییس جمهور‌ باید به این مساله ورود کند بلکه بهتر است فردی با اختیارات هیات دولت برای مقابله با این ریزگردها منصوب شود، چرا که در تابستان سال آینده با وضعیت بدتر و اسفناک‌تری مواجه خواهیم بود.

وی افزود: در تابستان سال آینده نه تنها با افزایش کانون های بیابانی و بادهای موسمی مواجه خواهیم شد بلکه به دلیل آن که ریزگردها در آن زمان تا 95 درصد رطوبت‌شان را از دست می دهند و میزان آلایندگی‌شان به چندین برابر وضعیت کنونی می رسد، دیگر توان زیستن در درون آپارتمان‌ها نیز وجود ندارد.

رییس مجمع تشکل‌های کشاورزی تصریح کرد: تا کی مسئولان در مورد پدیده ریزگردها که مساله جدیدی هم نیست می خواهند جلسات کارشناسی برگزار کنند؟ این پدیده مشکل تازه ای نیست که بخواهیم برای آن فرمول جدید پیدا کنیم و به اقدام عملیاتی نیاز دارد و اگر مسئولان به فکر نباشند باید مردم تهران به زودی منتظر ریزگردها و گرد و غبار در پایتخت باشند.

اسدی در خصوص پیامدها و آثار ریزگردها در بخش کشاورزی گفت: این گردوغبار باعث می شود که لایه‌ای از خاک روی گیاهان ینشیند و با ایجاد اختلال در عمل فوتوسنتز به اصطلاح گیاه را خفه کند و اگر گیاه در مرحله گل دهی و لقاح باشد این عمل انجام نمی شود. در حوزه دامپروری نیز گردوغبار تاثیرات بدی دارد چرا که عامل انتقال و شیوع بیماری‌هاست و زنبورداری در استان‌هایی که کانون گردوغبار هستند به شدت متاثر از این پدیده‌ شده است.

وی گفت: باید صندوق بیمه محصولات کشاورزی هر چه سریع‌تر گردوغبار را جزو تعرفه‌های بیمه‌ای خود قرار دهد و از کشاورزانی که در این پدیده طبیعی آسیب دیده اند حمایت کند. این درحالی است که صندوق بیمه محصولات کشاورزی پدیده ریزگردها را تحت پوشش خود قرار نداده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha