پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۰
کد خبر: 139087

درباره تاثیرات منفی نوشیدنی های گازدار زیاد شنیده ایم. قند، گاز و کافئین بیش از حد این نوشیدنی ها بسیار ضرر دارد. حتی گفته می شود از آن می توان برای تمیز کردن و بازکردن لوله ها استفاده کرد! با این حال صدها میلیون نفر در سراسر جهان روزانه نوشابه مصرف می کنند. شکی نیست برای افرادی که برخی بیماری ها را دارند، مصرف این نوشیدنی می تواند علایم را بدتر کند.

نوشیدنی گازدار، علایم بیماری را تشدید می کند

سلامت نیوز: درباره تاثیرات منفی نوشیدنی های گازدار زیاد شنیده ایم. قند، گاز و کافئین بیش از حد این نوشیدنی ها بسیار ضرر دارد. حتی گفته می شود از آن می توان برای تمیز کردن و بازکردن لوله ها استفاده کرد! با این حال صدها میلیون نفر در سراسر جهان روزانه نوشابه مصرف می کنند. شکی نیست برای افرادی که برخی بیماری ها را دارند، مصرف این نوشیدنی می تواند علایم را بدتر کند.

دیابت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان،مبتلایان به دیابت، باید از مصرف نوشابه بپرهیزند، زیرا بدن نمی تواند به درستی میزان قند را تنظیم کند. نوشابه سرشار از قند است و این امر باعث می شود در زمان کوتاه به طور سریع، میزان قند خون افزایش یابد. برحسب مقدار مصرف و روش کنترل بیماری دیابت، افراط در مصرف نوشابه می تواند به مشکلات جدی منجر شود. با این حال حتی مصرف متعادل نوشابه در دراز مدت هم می تواند تاثیر منفی برای مبتلایان دیابتی داشته باشد.

افزایش قند خون به بافت های مختلف بدن آسیب می رساند.

مشکلات قلبی

نوشابه حاوی مواد مختلف است که می تواند مشکلات بیماران قلبی را افزایش دهد. این مشکل به طور عمده با نوع بیماری قلبی و میزان نوشابه مصرف شده ارتباط دارد.

بیماران قلبی که دارای آریتمی قلب، آنژین صدری، یا کاردیومیوپاتی (بیماری عضله قلبی) هستند یا مبتلایان به سکته قلبی باید در مصرف نوشابه مراقب باشند. اغلب نوشابه ها با میزان زیاد کافئین مشکل زاست. کافئین یک محرک است که می تواند ضربان قلب را افزایش دهد و روی قلب بیمار، فشار ایجاد کند. علاوه بر آن، کافئین مدر است و در پی دفع ادرار، حجم خون تغییر پیدا می کند و روی عملکرد قلب تاثیر می گذارد.

لیپید خون

در مورد کلسترول بالای خون، اولین چیزی که به ذهن می رسد، چربی های اشباع شده است اما تری گلیسیرید، نوع دیگر از لیپیدها است که در صورت بالا ماندن میزان آن برای مدت طولانی می تواند پیامدهای جدی به همراه داشته باشد.

نوشابه، سرشار از قند است. بدن کربوهیدرات های اضافه را ذخیره و بقیه را به نوع دیگر چربی تبدیل می کند.این تنها چربی قابل مشاهده در زمان ابتلا به چاقی مفرط نیست بلکه چربی غیرقابل مشاهده ای نیز در جریان خون گردش دارد که درون دیواره رگ های خون رسوب پیدا می کند و مانع از جریان اکسیژن رسانی به قسمت های دیگر بدن می شود. اگر دچار هیپرلیپیدمی (افزایش چربی خون) هستید، پرهیز از مصرف نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه، همانند پرهیز از غذاهای چرب اهمیت زیادی دارد.

اسید رفلکس

سوزش سردل، علامت شایعی است که هر کدام از ما گاهی آن را تجربه می کنیم. سوزش سردل به علت بازگشت اسید معده به مری است. برخی نوشابه ها خاصیت اسیدی با PH تقریبا ۳ دارد؛ اما این تنها اسید نوشابه نیست که باعث مشکل بازگشت اسید به مری می شود.

کافئین، ترشح اسید معده و دی اکسید کربن موجود در نوشابه نیز فشار درون معده را افزایش می دهد.در پی این امر اسید معده به اسفنکتر تحتانی مری فشار بیشتری وارد می کند. جالب است بدانید که عضله نرم درون اسفنکتر به دی اکسید کربن حساس است، بنابراین، بازگشت اسید به مری، به مرور زمان بدتر می شود.

ورم معده

التهاب دیواره معده «ورم معده» نام دارد و زخم های بازی که به وجود می آورد، زخم معده نامیده می شود. در اغلب موارد، التهاب و زخم معده بیماری «زخم گوارشی» نامیده می شود.

مصرف طولانی مدت داروهای ضدالتهابی و غیراستروئیدی (NSAIDS)و باکتری هلیکوباکتر برخی از عوامل موثر در بروز این بیماری است. کافئین موجود در نوشابه، ترشح اسید معده را افزایش می دهد.

افزایش فشار درون معده بر اثر دی اکسیدکربن و تاثیر آن روی عضلات اسفنکتر می تواند میزان تخلیه محتویات اسید معده را در روده کوچک افزایش دهد.

حساسیت ها

شاید تصور آلرژی زا بودن نوشابه کمی سخت باشد. اما احتمال دارد که مواد نگهدارنده، رنگ و دیگر افزودنی های موجود در آن مشکل زا شود.

آلرژی، واکنش غیرعادی سیستم ایمنی بدن به یک ماده غیرمضر است، که می تواند خوراکی (غذا و نوشیدنی) و یا استنشاقی باشد. ماده حساسیت زا می تواند به ویژه برای کودکان مشکل ساز باشد، بنابراین بهتر است از مصرف ماده ای که به آن حساسیت دارند، پرهیز کنند.

اسهال

زمانی که دچار اسهال می شوید، بهترین راهکار، مصرف مایعات است. در این میان نوشابه به علت طعمی که دارد، بهترین گزینه به نظر می آید زیرا عمده آن آب است و دارای میزان زیادی قند می باشد که به طور موقت مواد مغذی بدن را تامین می کند. علاوه براین، حتما شنیده اید که نوشابه می تواند مقداری الکترولیت های از دست رفته بر اثر اسهال را تامین کند. با این حال باید دانست تراکم ماده حل شده در نوشابه در واقع آب بدن را می کشد و مدفوع آبکی را شل تر می کند. به همین دلیل مصرف ORS توصیه می شود.

چاقی مفرط

نوشابه به دلیل کالری زیادی که دارد چاق کننده است. خیلی ها تصور می کنند که مصرف نوشیدنی های رژیمی مشکلی ایجاد نمی کند. در حالی که نتایج آزمایش ها نشان می دهد که مصرف نوشیدنی های رژیمی باعث افزایش اشتها می شود.

بنابراین بهتر است از مصرف هر نوع نوشابه گازدار صرف نظر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha