استان مرکزی در جمع 15 استان کشور است که باید نسبت به تشکیل کارگروه کاهش گرد و غبار اقدام کنند.

سلامت نیوز: استان مرکزی در جمع 15 استان کشور است که باید نسبت به تشکیل کارگروه کاهش گرد و غبار اقدام کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، شکرالله حسن‌بیگی در 18مین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک با تأکید بر پیگیری و اجرایی‌کردن مصوبات جلسات قبل گفت: برخی از واحدهای صنعتی و تولیدی به تعهدات خود در قبال کاهش آلودگی هوای استان عمل نکرده‌اند.

سرپرست استانداری مرکزی در ادامه بر استفاده از پتانسیل مردمی و وارد کردن آنها در این مهم جهت رسیدن به نتایج مطلوب و کاهش هزینه‌های دولت تأکید کرد.

وی افزود: اجرایی کردن مصوبات و تعهدات در خصوص کاهش آلودگی هوای اراک به طور جدی پیگیری و رصد خواهد شد و در صورتی که واحدهای صنعتی طبق مصوبات عمل نکرده باشند از طریق اختیارات کارگروه با آنها برخورد خواهد شد.

حسن‌بیگی تصریح کرد: برخی اظهارنظرها با توجه به مسائل حاشیه‌ای و جانبی درباره ریزگردها غیرمنطقی و دور از واقعیت است.

وی بیان کرد: مسئله ریزگردها به طور جدی و به دور از حواشی در جلسات کاهش آلودگی هوا پیگیری خواهد شد.

حسن‌بیگی به نامه رئیس سازمان محیط‌زیست کشور به استانداری مرکزی اشاره کرد و گفت: باید گزارشاتی جهت شناسایی منشأ طوفان‌های گردوغبار و کاهش اثرات آن تهی شود.

سرپرست استانداری مرکزی با اشاره به روز درختکاری اظهارکرد: مقرر است تا قبل از 15 اسفندماه مکانیابی، کاشت و تأمین آب پروژه درختکاری طی یک جلسه مطرح شده و در جلسه کارگروه مورد بررسی قرار گیرد.

مهدی زندوکیلی نیز گفت: از سال 86 که ایجاد فضای سبز در 1000هکتار از اراضی سطح شهر اراک به تصویب رسید، اقدامات موثری در این خصوص صورت نگرفته است.

معاون عمرانی استانداری مرکزی با بیان اینکه تنها 300 هکتار از پارسال برای این مهم اختصاص داده شده اضافه کرد: امسال 250 هکتار از اراضی جهت درختکاری چاله زنی شده و تا 15 اسفند کاشت نهال‌ها پایان خواهد یافت.

تالاب میقان جزو تالاب‌های خاکستری

امیر انصاری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در این جلسه تعداد روزهای ناسالم در سال 92 را 113 روز عنوان کرد که این رقم در سال جاری به 50 روز کاهش یافته است.

انصاری با بیان اینکه امسال تعداد روزهای ناسالم 55 درصد نسبت به پارسال کاهش داشته است، افزود: تعداد مراجعات بیماران قلبی و تنفسی که مرتبط با آلودگی هوا است در مقایسه با پارسال به ترتیب 33درصد و 28درصد کاهش یافته است.

وی با اعلام خبر برگزاری 14مین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست از دو تا پنج اسفندماه افزود: طبق دستورات بالادستی مقرر است کارگروه کاهش گردوغبار در سطح استان تشکیل شود و استان مرکزی جزو 15 استان موردنظر در کشور جهت برگزاری جلسات کارگروه کاهش آلودگی هوا و گرد و غبار است.

انصاری عنوان کرد: 490 هزار هکتار اراضی بیابانی در استان وجود دارد و شرایط مختلف جوی، ریزگردها را وارد شهرها می‌کند.

وی در اشاره به نامگذاری روز 13 بهمن تحت عنوان روز تالاب‌ها تصریح کرد: تالاب میقان به عنوان تالاب در معرض خطر، شناسایی شده و جزو تالاب‌های خاکستری است که باید از این لحاظ بررسی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha