یك مرد نابینای ایرلندی طی یك عمل جراحی بسیار نادر با كمك دندان پسرش بینایی خود را به دست آورد.

این مرد ایرلندی دو سال قبل بر اثر یك انفجار شدید بینایی خود را از دست داده بود. اما پس از اینكه پزشكان دندان پسر او را در چشمش داخل كردند، توانست دوباره ببیند.

باب مك نیكل 57 ساله از استان مایو در غرب ایرلند در نوامبر سال 2005 در حالی كه در یك شركت بازیافت مشغول به كار بود در اثر انفجار آلومینیوم مایع داغ و قرمز رنگ كه به داخل چشم او پاشید، نابینا شد.

وی در این باره گفت: تصور می كردم كه تا آخر عمر نابینا خواهم ماند.

وقتی پزشكان ایرلندی ناامیدانه اعلام كرده بودند كه دیگر هیچ كاری برای مك نیكل نمی‌توان كرد، وی اخباری درباره یك عمل معجزه گر شنید كه توسط دكتر كریستوفر لیو در بیمارستان چشم سوسكز در برایتون انگلیس انجام گرفته بود.

این جراحی نادر «Osteo-Odonto-Keratoprosthesis» یا OOKP نام دارد.

این تكنیك اولین بار در دهه 1960 در ایتالیا بنیان گذاشته شد. تكنیك فوق شامل تولید یك پشتیبان برای یك قرنیه مصنوعی بوده كه از دندان خود بیمار و استخوانهای اطراف گرفته شده بود.

همین روش روی مك نیكل با همكاری پسر 23 ساله‌اش روبرت انجام گرفت كه برای انجام این جراحی یكی از دندانهای خود شامل ریشه آن و بخشی از آرواره را به پدرش اهدا كرد.

به این ترتیب چشم راست مك نیكل دوباره بازسازی شد؛ به طوری كه بخشی از دندان داخل چشم شد و یك لنز در یك سوراخ ایجاد شده در دندان قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، این جراحی طی دو مرحله انجام شد كه مرحله اول 10 ساعت و مرحله دوم پنج ساعت طول كشید.

وی می‌گوید: الان آنقدر بینایی دارم كه می‌توانم اطرافم را ببینم، تلویزیون تماشا كنم و حتی در تاریكی اشیا ساده‌ای را كه در اطرافم هستند تشخیص دهم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha