مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ضمن تشریح مطالعات انجام شده در جهت استخراج چالش‌های فرزندآوری در کشور از بعد سلامتی، اقدامات در حال انجام جهت رساندن میزان نرخ باروری به حد جایگزینی را توضیح داد.

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ضمن تشریح مطالعات انجام شده در جهت استخراج چالش‌های فرزندآوری در کشور از بعد سلامتی، اقدامات در حال انجام جهت رساندن میزان نرخ باروری به حد جایگزینی را توضیح داد.

دکتر محمداسماعیل مطلق در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به مطالعات گسترده انجام شده جهت احصای چالش‌ها و مشکلات جمعیتی و نرخ باروری از بعد سلامتی، گفت: طبق سیاست‌های جدید جمعیتی نرخ میزان باروری در کشور باید به حد جایگزینی یعنی 2.1 برسد؛ این درحالیست که این رقم اکنون 1.8 است، البته این رقم در استان‌های مختلف، متفاوت است.

وی با اشاره به مولفه‌های تاثیرگذار در نرخ باروری نظیر اشتغال، مسکن، اقتصاد و غیره افزود: "سلامت" نیز یکی دیگر از مولفه‌های مهم تاثیرگذار در باروری است. وزارت بهداشت مشکلات و چالش‌های جمعیتی و باروری را از بعد سلامت مورد بررسی دقیق قرار داده و بر اساس آن برنامه‌های گسترده‌ای را در سراسر کشور در حال اجرا دارد.

مطلق با اشاره به سیاست‌های کنترل جمعیتی که پیش از این از سوی مربیان بهداشت در کشور پیگیری می‌شد، ادامه داد: با توجه به سیاست‌های جدید جمعیتی، روند کنترل جمعیت باید تغییر می‌کرد؛ در همین راستا ارایه آموزش‌های جدید به مربیان بهداشت در تمام استان‌ها در جریان است و با دقت پیگیری می‌شود. از طرفی افزایش سن ازدواج یکی از چالش‌های پیش روی مباحث جمعیتی است. در این زمینه نیز ارایه آموزش‌های قبل از ازدواج به جمعیت هدف، در دستور کار تمام دانشگاه‌های کشور قرار گرفته است و به این ترتیب روی مبحث «ازدواج سالم» و «سلامت و ازدواج» کار می‌کنیم.

وی به 11 میلیون ایرانی که در سن ازدواج هستند و هنوز ازدواج نکرده‌اند، اشاره کرد و گفت: خطر از دست رفتن سن باروری در این افراد وجود دارد، بنابراین لازم است آموزش‌های لازم در جهت چگونگی صحبت با این جمعیت 11 میلیونی ارایه شود تا با ازدواج صحیح و سالم سن باروری در آنها از دست نرود.

مطلق سن مناسب فرزندآوری در زوجین را مورد اشاره قرار داد و افزود: فاصله‌گذاری‌های طولانی مدت جهت فرزندآوری پس از ازدواج نیز یکی از مشکلات و چالش‌های جمعیتی است؛ به طوری که زوجین از زمان ازدواج تا تولد فرزند اول معمولا حدود 3.5 سال فاصله می‌گذارند که موضوع به لحاظ سلامت باروری ممکن است با مشکلاتی همراه باشد و ضرر دارد. همچنین بین فرزند اول تا فرزند دوم و همچنین فرزند دوم تا فرزند سوم معمولا پنج سال فاصله می‌گذارند. توصیه ما آن است که این رقم به زیر پنج سال کاهش یابد و آموزش‌های لازم را نیز در این زمینه در حال اجرا داریم.

وی «سقط جنین» را یکی دیگر از مشکلات و چالش‌های جمعیتی از بعد سلامتی خواند و گفت: مطالعه‌ دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 91 حاکی از آن است که احتمال وقوع سالانه 180 تا 250 هزار سقط به دلایل مختلف در کشور وجود دارد. در صورتی که میانگین این رقم گرفته شود می‌توان گفت که سالانه حدود 220 هزار سقط رخ می‌دهد. بر اساس این مطالعه از خانواده‌هایی که اقدام به سقط کرده بودند، علت را جویا شدند که 120 هزار نفر از آنها مشکلات پزشکی و 120هزار نفر دیگر مشکلات اقتصادی، اشتغال زن و علت‌های این چنینی را عنوان کرده‌اند. مطلق در این باره تاکید کرد: بر اساس پاسخی که خانواده‌های مورد مطالعه به سوالات داده اند، 7هزار مورد از این 220هزار مورد سقط، مسیر قانونی و پزشکی را طی کرده‌اند؛ البته این موضوع به معنای آن نیست که مابقی موارد سقط به دلایل نامشروع و غیرقانونی بوده است.

وی افزود: از آنجا که سقط می‌تواند با عوارضی نظیر چسبندگی، عفونت، افسردگی اجتماعی، اضطراب و مشکلات هورمونی و ... همراه باشد و چالشی برای مباحث جمعیتی، در این زمینه نیز ارایه آموزش‌های لازم در حال انجام است تا رقم سقط‌ها و به دنبال آن عوارض ناشی از سقط، کاهش یابد. وزارت بهداشت در ارایه مجموعه این آموزش‌ها و انجام اقدامات لازم در جهت رفع چالش‌های جمعیتی از بعد سلامتی، مصمم است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، بحث اعتیاد بویژه در جوانان و همچنین مبحث طلاق را از دیگر چالش‌های جمعیتی خواند و گفت: لازم است آموزش‌های پس از ازدواج به منظور کاهش آمار طلاق جدی گرفته شود.

وی در پایان گفت: در بررسی‌هایی که در سراسر کشور انجام دادیم، چالش‌های فرزندآوری از بعد سلامت را استخراج کردیم و بر اساس نتایج به دست آمده، آموزش‌های لازم در حال انجام است تا به این ترتیب میزان نرخ باروری از 1.8 را به 2.1 برسانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha