رییس فرهنگستان علوم پزشکی ایران گفت: به دلیل توجه کم به ایجاد زیرساخت های لازم در زمینه بهداشت و سلامت، درحال حاضر سرعت رشد شاخص های بهداشتی در کشور کند شده است.

سلامت نیوز: رییس فرهنگستان علوم پزشکی ایران گفت: به دلیل توجه کم به ایجاد زیرساخت های لازم در زمینه بهداشت و سلامت، درحال حاضر سرعت رشد شاخص های بهداشتی در کشور کند شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر علیرضا مرندی روز پنجشنبه در حاشیه جشنواره علمی فرهنگستان علوم پزشکی ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در صورت توجه بیشتر به امر بهداشت متناسب با تاکیدات رهبر معظم انقلاب و همچنین افزایش سرمایه گذاری در این زمینه، شاخص های بهداشتی در کشور افزایش می یابد.

وی افزود: در زمان جنگ تحمیلی برغم تمام مشکلات، شاخص های بهداشتی در ایران نه تنها کاهش نیافت بلکه افزایش نیز یافته بود.

مرندی خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی حدود 14 هزار پزشک در سراسر کشور فعال بودند که هم به اداره جنگ و درمان مجروحان جنگی کمک و هم به مشکلات سلامتی و درمان مردم رسیدگی می کردند.

وی ادامه داد: در آن زمان تنها هفت دانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور فعالیت داشتند و تعداد بیمارستان ها بسیار اندک بود، هر بشکه نفت با قیمت حدود هفت دلار به فروش می رسید که از این میزان 1.5 دلار صرف استخراج نفت و بخش عمده ای صرف هزینه های دفاعی می شد و سرمایه چندانی برای درمان و بهداشت در کشور نبود، با این حال با تدابیر اتخاذ شده تلاش شد تا شاخص های بهداشتی مانند تاسیس خانه های بهداشت به منظور پیشگیری از شیوع بیماری ها، افزایش یابد که این امر با موفقیت نیز همراه بود.

مرندی گفت: درحال حاضر خدمات بستری بر خدمات سرپایی اولویت یافته و بیشترین سرمایه گذاری ها بر موضوع درمان تمرکز یافته، در حالی که توجه به زیرساخت های بهداشتی به عنوان یکی از شاخص های پیشگیری از بروز بیماری ها می تواند به کاهش هزینه های درمان منجر شود.

جشنواره علمی فرهنگستان علوم پزشکی با حضور جمعی از مسوولان و پژوهشگران و به منظور تقدیر از برگزیدگان حوزه سلامت، پیشکسوتان این حوزه، تشویق و ترغیب پژوهشگران جوان و تکریم مقام اندیشمندان و نخبگان عرصه های مختلف علوم پزشکی برگزار شد.

در این جشنواره با ارزیابی پژوهش های علوم زیستی و پزشکی کشور، پژوهشگران برگزیده در رشته های علوم پایه و علوم بالینی، پژوهشگر جوان، پژوهشکده برتر و دانشمند برگزیده دهه اخیر مورد تقدیر قرار گرفتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha