پژوهشگران تاكید كردند: وجود استرس و تنش حتی در شش ماه قبل از باردار شدن تاثیرات نامطلوبی روی زنان دارد و خطر زایمان پیش از موعد را پس از بارداری افزایش می‌دهد.

 این پژوهشگران هشدار دادند كه زایمان پیش از موعد می‌تواند مشكلات بلند مدتی برای سلامت مادر و فرزند وی ایجاد كند.

این تحقیق نشان داده است: اگر مادران پیش از باردار شدن در خانواده با مرگ یا بیماری جدی و حاد یكی از اعضای خانواده یا بستگان خود مواجه شود، احتمال اینكه پس از بارداری نوزاد خود را پیش از موعد به دنیا بیاورد، بیشتر است.

بر اساس گزارش مجله «تولید مثل انسان»،‌این ارتباط بویژه در مادرانی كه اتفاقات بد و ناگواری را در طول زندگی تجربه كرده‌اند، بسیار قوی‌تر است.

كارشناسان می‌گویند؛ ‌تاثیرات نامطلوبی كه هورمونهای استرس بر روی رحم بر جای می‌گذارند می‌تواند علت این آسیب پذیری را توضیح دهد.

 در این تحقیق اطلاعات ثبت شده از یك میلیون و 350 هزار مادر در دانمارك مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

تا پیش از این محققان می‌دانستند كه استرس در طول بارداری باعث زایمان زودرس می‌شود اما این تحقیق تاكید كرد كه حتی قبل از باردار شدن نیز وجود استرس و تنش همین تاثیر را می‌تواند داشته باشد.

به گفته پژوهشگران؛ اگر این استرس شدید 37 هفته پیش از بارداری به فرد وارد شود 23 درصد و اگر 33 هفته قبل از بارداری اتفاق افتاد، 59 درصد احتمال زایمان پیش از موعد را افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha