جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 139155

سلامت نیوز: واکسیناسیون سگ‌های ولگرد ،تا یک سال گذشته شنیدن صدای شلیک گلوله‌ و زوزه مرگ یا زخمی شدن سگ‌ها نوای شبانگاهی و دیدن لاشه‌هایشان در کنار خیابان، تصویر اول روز برای عده ای از شهروندان بود.

حسی که ترکیبی از وحشت حمله احتمالی سگ‌های ولگرد در آن حوالی و ترحم به حال آن نگون بختی که بر زمین افتاده‌ است همراه این شهروندان می شد. اما از بهمن ماه سال گذشته سگ‌کشی متوقف شد و امروز حتی صحبت از واکسیناسیون و درمان سگ‌های ولگرد مطرح است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، زاد و ولد و ‌ رشد صعودی جمعیت سگ‌های ولگرد امروزه این موجودات را به‌ معضلی شهری تبدیل کرده است که علاوه بر بروز پیامدهای بهداشتی باعث ایجاد رعب و وحشت از انتقال بیماری‌های انگلی می‌شود، اما نکته مهم این است زمانی که شهروندان به موضوع مزاحمت و مقابله با آن فکر می کنند، باید بدانند که ما با توسعه شهر به زیستگاه این حیوانات در کوهستان تجاوز کردیم و از طرفی شهر تهران از شمال به کوهستان و از

جنوب به زمین‌های بایر و کشاورزی محصور شده است و به نظر مهمانسرایی برای ورود سگ‌های ولگرد و بلاصاحب به داخل محدوده شهری است، بنابراین مقابله با آن ها با قساوت قلب توجیهی ندارد .

جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و بدون صاحب در سال‌های گذشته به روش اتلاف با اسلحه و کشتار در دستورکار شهرداری تهران بوده، اما پس از تغییر رویکرد مدیریتی توسط شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر، براساس بند 15 ماده 55 قانون شهرداری‌ها از ابتدای بهمن‌ماه سال 1392 روش زنده‌گیری سگ‌های ولگرد جایگزین روش اتلاف با اسلحه شد و در این راستا با استفاده از ظرفیت بخش آسیب دیده جامعه یعنی نیرو هایی که از دام اعتیاد نجات پیدا کرده اند، برای عملیات زنده گیری بهره گرفته شده تا ضمن استخدام و حمایت از این افراد، حیوانات شهری را بدون خشونت مدیریت کند. در این روش زنده گیری سگ‌های ولگرد انجام می شود و پس از آن سگ ها برای درمان و عقیم سازی، واگذاری به سازمان ها، رهاسازی در طبیعت و یا مرگ با ترحم تقسیم بندی می شوند.

واکسیناسیون سگ‌های ولگرد ،پیشگیری بهتر از درمان حتی برای سگ های ولگرد

"پیشگیری بهتر از درمان حتی برای سگ‌های ولگرد" در محدوده درکه بنرهایی با این مضامین نصب شده است که از اجرای طرح ویژه پیشگیری و کنترل بیماری های سگ های ولگرد در کوهستان خبر می دهد. گویا برای اولین بار در کشور مدیریت شهری با یک سازمان مردم نهاد همراه شده است و از قالب به قول خودشان اتهام و تبرئه خارج شده اند تا واکسیناسیون و درمان رایگان سگ‌های محدوده کوهستان را انجام دهند و با این کار چند نشان را با یک تیر هدف بگیرند.

در این عملیات و طرح، تیم های زنده گیری و تجهیزات و امکانات از طرف شهرداری است و ایده و تیم پزشکی با گروه داوطلب. قرار است پس از زنده گیری این حیوانات که از ترس دیدن آدم‌ها به خود می لرزیدند، معاینه و دربرابر بیماری‌هایی از جمله هاری واکسینه شوند و با نصب یک قلاده ویژه و مجهز بهGPS نشانه گذاری شوند تا در مراحل بعدی درمان قابل تشخیص باشند و در نهایت نیز در همان زیستگاه رها می‌شود . علاوه بر این رهگذران با دیدن این قلاده های نارنجی رنگ اطمینان خاطر داشته باشند که این حیوانات بی آزار و بدون هیچ بیماری و نیازمند محبت هستند و قصد حمله ندارند.

رضا قدیمی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران روز پنجشنبه در حاشیه اجرای طرح واکسیناسیون و درمان سگ‌های محدوده کوهستان با اشاره به اینکه کنترل سگ‌های بدون صاحب در سطح شهر از سال گذشته انجام می‌شود، به ایسنا گفت: با آموزش اکیپ‌های ویژه عملیات زنده گیری، عقیم سازی و رها سازی در طبیعت انجام می شود، اما با مشارکت دوستانمان در سمن‌ها تصمیم گرفتیم واکسیناسیون و درمان سگ‌ها را در محل اصلی و زیستگاه‌های طبیعی این موجودات در کوهستان انجام دهیم.

به گفته قدیمی، فاز اول این کار را از یک هفته قبل آغاز شده است و هر روز عملیات زنده گیری، واکسیناسون و درمان انجام می‌شود و در نهایت قلاده‌هایی به این حیوانات نصب می‌شود که برای دوره های بعد قابل ردیابی باشند. همچنین اگر پس از زنده گیری، حیوان نیاز به درمان تکمیلی داشته باشند به کیلینیک های داخل شهر منتقل و درمان می شوند.

وی با بیان اینکه 50 سال است که سمن‌ها شهرداری را محکوم می‌کند و شهرداری هم درپاسخ دفاع می کرد، ادامه داد: برای اولین بار است که سازمان‌های مردم نهاد در طول تاریخ شهر تهران در کنار شهرداری برای دفاع از حقوق حیوانات تلاش می کنند.

مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر با بیان اینکه ما همیشه به کشتار سگ‌ها با اسلحه متهم بودیم، گفت: فرایند کنترل سگ‌ ها تغییر کرده است و بهتر است برای این کار در زیستگاه‌های طبیعی حضور پیدا کنیم، در این فرایند نیز مردم و سمن ها بسیار کمک می کنند و ما تنها هدایت می کنیم.

قدیمی از اجرای فاز دوم طرح واکسیناسیون و درمان سگ‌های کوهستان در دربند طی هفته آینده خبر داد و افزود: سگ‌های سایر کوهپایه ها و روددره‌های شهر تهران قرار است مورد واکسینه و درمان قرار بگیرند.

به گفته مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر، در درکه تا پلنگ‌چال در مدت یک هفته حدود 200 قلاده سگ واکسیناسیون و با قلاده نشانه‌گذاری شدند.



وی با بیان اینکه اگر در زیستگاه غذا تامین کنیم ، نیازی نیست در شهر عملیاتی انجام بدیم، گفت: اگر ما در فصل سرما و یخبندان، برای حیوانت از جمله سگ‌ها در کوهستان تامین غذا داشته باشیم، این موجودان به شهر هجوم نمی آورند و در واقع مهار از مبدا می شوند، چراکه حیوانات زمانی به شهر مراجعه می کنند که غذا نداشته باشند.

قدیمی با اشاره به زنده گیری 3000 قلاده سگ در یک سال گذشته، افزود: ما در قالب این طرح و قلاده‌گذاری می‌توانیم سرشماری کنیم.

واکسیناسیون سگ‌های ولگرد

وی در خصوص هزینه صرف شده برای این طرح گفت: هزینه آن توسط خود مردم پرداخت می شود، در حال حاضر 20 دامپزشک به صورت رایگان و داوطلبانه سگ‌ها را واکسینه و معاینه می‌کنند در حالی که ما تنها امکانات و ابزار مورد نیازشان را تهیه کردیم ، بنابراین نتیجه به دست آمد در مقابل هزینه قابل مقایسه نیست.

20 درصد از سگ های آواره نژاد دارند

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با تاکید بر اهمیت آموزش، اظهار کرد: متاسفانه خیلی از مردم گاهی اوقات تحت‌تاثیر احساسات توله سگی زیبا را بدون آنکه اطلاعاتی از نحوه نگهداری و نیاز حیوان داشته باشند می‌خرند و پس از مدتی که می بینیند توان نگهداری ندارند آن را در معابر و پارک‌ها رها می‌کنند .

قدیمی با بیان اینکه باید رعایت حقوق حیوانات را آموزش و ارتقا دهیم، افزود: هدف بعدی، آموزش به مردم برای رعایت حقوق حیوانات است. درحال حاضر مردم

به سگ‌ها غذا می‌دهند، ولی باید اموزش بدهیم که چه نوع غذایی برای سگ بیاورند که آن‌ها را دچار انگل نکند.

وی با بیان اینکه برخی از انسان‌ها به دلیل اینکه نگهداری از حیوانات را بلد نیستند باعث بیماری لاعلاج حیوانات می‌شوند، گفت: تقریبا 20 درصد سگ‌های که داریم زنده‌گیری می‌کنیم نژاددار هستند. یعنی سگ‌هایی که ولگرد نبوده و از زیستگاه طبیعی خارج و در نهایت رها شده‌اند چون کسی که از آن‌ها نگهداری می کرده آموزش اولیه نداشته است .

70 درصد از سگ‌های "درکه" واکسینه و قلاده گذاری شدند


علی جمالی سرپرست انجمن دیده‌بان حقوق جیوانات شهری نیز در حاشیه طرح واکسیناسیون سگ‌های ولگرد گفت: به جای فعالیت در فضای مجازی، با شهرداری جلساتی گذاشتیم تا کاری موثر انجام دهیم و نمونه این اقدام واکسینه و قلاده‌گذاری 200 سگ شد، علاوه بر آن سگ‌هایی که نیاز به درمان داشتند درمان شدند و در محدوده زندگی خود رها شدند.

وی ادامه داد: کسانی که مایل به کمک هستند می‌توانند در فصول‌ سرد به این سگ‌ها غذارسانی کنند تا این حیوانات به دنبال غذا به سطح شهر نیایند و شهرداری نیز مجبور به مقابله با آنها نشود.

جمالی با اشاره به اینکه 70 درصد از سگ‌های منطقه "درکه" واکسینه و قلاده گذاری شدند، گفت: مردم مطمئن باشند این سگ‌ها به هیچ عنوان به آنها حمله نمی کند چراکه آنها نیز از ما انسان‌ها می ترسند و نشانه های ترس را می توان در سگ ها دید مثلا بدنشان می لرزد و یا دم خود را بین پاها نگه می دارند.

سرپرست انجمن دیده بان حقوق حیوانات شهری در خاتمه در خصوص شهرهای دیگر که با معضل سگ های ولگرد مواجه است، گفت: ما حاضریم برای تمام گروه‌ها و شهرهایی که تمایل دارند در این حوزه فعالیت کنند مسیرمان را توضیح دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha