ماجرای حذف 60 میلیارد تومان از بودجه پیشنهادی دولت برای مقابله با ریزگردها در کمیسیون تلفیق چیست؟

ریزگردها در ریه های خوزستانی ها و حذف سیاسی 60 میلیارد بودجه آن در مجلس

سلامت نیوز: روزهای سخت نفس کشیدن در خورستان مسائل ریشه دار زیست محیطی کشور را به سرخط خبرها آورده است. مسائلی که به نظر می رسد به خاطر سوء مدیریت و عدم رعایت اصول زیست محیطی در جغرافیایی فراتر از کشور و در بازه زمانی فراتر  از چند ماه و چند سال  زیست انسان و طبیعت را  به مخاطره جدی انداخته است. با مروری بر مواضع برخی  سیاسیون شائبه سیاسی شدن قضیه مطرح می شود و از درون مباحثی که با کلیدواژه ریز گرد و محیط زیست در تلکس های خبری قرار می گیرد رنگ و بوی سیاست به مشام می رسد. برخی نمایندگان مجلس از سویی با اعتراض شدید خود، محیط زیستی ها را در دولت ناکارامد می خوانند و خواستار استعفای «ابتکار» می شوند و از سویی دیگر سخن از تلفیق این سازمان در وزارت جهاد کشاورزی می کنند. و از طرفی دیگر بودجه اختصاص داده شده برای مقابله با ریزگردها را در کمیسیون تلفیق و مجلس حذف می کنند، اما همچنان انتظار حل مشکلات را دارند.

سید شریف حسینی نماینده مردم اهواز در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران در پاسخ به این سوال که «وضعیت بودجه مقابله با ریزگردها در سال های گذشته چگونه بوده است و چه تلاشی در این راستا صورت پذیرفته بود؟» گفت:در بودجه سال 93 که در سال 92 بررسی می شد نمایندگان مجلس مبلغ 55 میلیارد تومان در بند دو تبصره 20 منظور کردند. الان در آخرین ماه سال متاسفانه از این مبلغ ریالی برای مبارزه با ریزگردها در استان خوزستان هزینه نشده است. این مبلغ برای مقابله با ریزگردها، خشکسالی و احیای تالابها و رودخانه ها اختصاص داشت که نه برای مقابله با ریزگردها که برای سایر موارد هزینه شده است. نماینده مردم رامهرمز با رییس سازمان مدیریت در استان خوزستان و مدیرکل محیط زیست استان خوزستان تماس گرفته و در مورد چند و چون اختصاص این مبلغ با آنها صحبت کرده بود و آنها در پاسخ گفته بودند هیچ ریالی به استان خوزستان در این مورد اختصاص نیافته است. امسال هم کمیسیون تلفیق  این 55 میلیارد تومان را در بند 2 تبصره 19 منظور کرده است.

حسینی در پاسخ به این سئوال که ماجرای حذف 60 میلیارد تومان از بودجه پیشنهادی دولت برای مقابله با ریزگردها  در کمیسیون تلفیق چیست؟ اظهار کرد: این مربوط به بند ل تبصره 9 است که بر اساس آن به دولت اجازه داده شده بود از محل مالیات ها مبلغ 60 میلیارد تومان  با سازمان محیط زیست موافقت نامه ببندد تا آموزش، همیاری و مشارکت سازمان های غیر دولتی محلی و سمینارها و همایش ها انجام شود. در این بند برنامه ای برای مشخص شدن حق آبه‌های تالاب ها و پرآب شدن آن‌ها و مبارزه با ریزگردها دیده نمی شود. با توجه به اینکه در این بند برای سیمنارها و مشارکت سازمان های غیر دولتی بودجه در نظر گرفته شده بود اما دوستان ما در کمسیون تلفیق با توجه به  بیانات مقام معظم رهبری در مورد سمینارها و همایش هایی که خروجی ندارند، نظر منفی داشتند و این را حذف کردند.

وی در ادامه گفت:ما تعدادی از نمایندگان خواستار برگشت به لایحه دولت هستیم. اینکه 60 میلیارد تومان دوباره احیا شود، ولی قسمت توانمند سازی سازمان های غیر دولتی را حذف خواهیم کرد و بیشتر روی مقابله با ریزگردها، جلوگیری از آلودگی هوا، پرآب کردن تالاب ها و احیای رودخانه های کشور اختصاص خواهیم داد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا نقش سازمان های غیر دولتی و تشکل های مردم نهاد را در مساله حفاظت از محیط زیست و مقابله با پدیده ریزگردها بی تاثیر می دانید؟ اظهار کرد: با توجه به اینکه مردم به نحوی درگیر این موضوع هستند همه آمادگی این را دارند که بدون دریافت هیچ هزینه ای از دولت به این مساله کمک کنند. وقتی مردم بدون هزینه و اعتبار حاضرند در کنار دولت کمک کنند تا این مشکل حل شود، چرا این اعتبار برای کارهای اساسی و زیرساختی هزینه نشود. ما اعتقاد داریم که سازمان های غیر دولتی هم می توانند کمک زیادی به حل مشکلات زیست محیطی کنند. ما تا امروز فکر می کردیم طی این 13 سال که مردم درگیر با مساله ریزگردها هستند دولت اعتبارات تخصیص یافته را هزینه این مشکل می کند.

کمال الدین پیر مؤذن، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: با توجه به تبصره 19 لایحه بودجه، ‌55 میلیارد تومان به منظور مقابله با روند فزاینده عوامل طبیعی نظیر گرد و غبار و خشکسالی تالاب‌های کشور و احیای‌ دریاچه‌ها اختصاص خواهد یافت.

همچنین این نماینده مجلس اظهار کرد: این میزان نسبت به سال قبل نیز افزایش چشمگیری داشته است؛ البته برخی از موارد‌ و محل‌هایی که برای این کار از سوی سازمان محیط زیست در ‌نظر گرفته شده بود، در کمیسیون تلفیق مجلس با برخی ‌تغییرات همراه بوده است.

پیرمؤذن افزود: امید آن ‌داریم که بتوانیم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با همکاری دیگر نمایندگان، این میزان را افزایش دهیم تا مشکلات مردم که مهم‌ترین وظیفه نمایندگان است، حل شود.

وی تأکید کرد: این میزان اعتبار در نظر گرفته شده با توجه به عمق فاجعه به وجود آمده، به هیچ وجه پاسخگو نخواهد بود و باید از محل‌های دیگری که خود سازمان مد نظر قرار داده است، این سازمان را در رسیدن به اهداف خود یاری کرد تا در آینده‌، این معضل به کلی در کشور از بین برود.

به گزارش جماران، رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور  که با هیاتی متشکل از مسوولان دولتی به اهواز سفر کرده است، با اشاره به حذف ردیف بودجه اعتباری مقابله با ریزگردها، از نمایندگان مجلس خواست تا اعتبارات مقابله با ریزگردها را دوباره در بودجه سال 94 اختصاص دهند.
ابتکار افزود: از نمایندگانی که دغدغه مقابله با گرد و غبار را دارند درخواست می کنم مجددا ردیف اعتباری مقابله با پدیده گرد و غبار را در بودجه 94 لحاظ کنند؛ زیرا ردیف اعتباری مقابله با پدیده گرد و غبار از بودجه اعتباری سال 94 کشور حذف شده است.
معاون رییسجمهوری گفت: این ردیف اعتباری که برای مقابله و پایش گرد و غبار تخصیص یافته بود، از اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست حذف شد و با این حساب این سازمان نمیتواند به وظایف خود در این زمینه رسیدگی کند.

در بند (ل) تبصره 9 لایحه ارائه شده دولت به مجلس آمده بود: سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است مبلغ 600 میلیارد ریال از درآمد وصولی ناشی از عوارض آلایندگی موضوع تبصره 1 ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید.  معادل مبلغ یاد شده در قالب ردیف 137-530000 جدول شماره 9 این قانون به سازمان حفاظت محیط زیست اختصاص یابد تا پس از مبادله موافقت نامه با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بابت اجرای عملیات کنترل آلودگی محیط زیست، آموزش و توانمندسازی جوامع محلی و سازمان های مردم نهاد برای مشارکت در اجرای حفظ محیط زیست، احیای تالاب ها و رودخانه های کشور و تقویت امر نظارت و پایش محیط زیست هزینه شود. 

محمدرضا تابش روز چهارشنبه و در جریان بررسی بخش درآمدی جزئیات لایحه بودجه سال 94 کل کشور پیشنهاد داد که بند (ل) تبصره 9 بازگشت به دولت داده شود چون کمیسیون تلفیق آن را حذف کرده بود. 
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در توضیح پیشنهاد خود گفت: این میزان مبلغ برای مبارزه با آلایندگی از جمله ریزگردها در 25 استان کشور هزینه خواهد شد تا مشکلات زیست محیطی در این استان ها کاهش یابد. 

وی اظهار کرد: متاسفانه کمیسیون تلفیق این بند را حذف کرده و ما خواهان بازگشت به لایحه دولت و احیای آن در گزارش کمیسیون تلفیق هستیم. 

با این حال نمایندگان مجلس به پیشنهاد تابش جواب منفی دادند و این پیشنهاد رای نیاورد. مخالفین بازگشت به لایحه دولت در مورد بند ل تبصره 9 دلیل مخالفت خود را به شکل دیگری مطرح می کنند که زیاد رنگ و بوی زیست محیطی ندارد. الیاس نادران در مخالفت با این طرح در جلسه چهارشنبه مجلس می گوید: اگر این 600 میلیارد ریال به سازمان محیط زیست داده شود شائبه به وجود خواهد آمد که آن را برای کارهای خاص سیاسی هزینه خواهد کرد. 

طبیعی است که وضعیت فعلی زیست محیطی کشور به خصوص در مناطقی مثل جنوب و  غرب کشور که زیست روزمره مردم با خطر جدی مواجه کرده است، کانون انتقادات، مسوولین زیست محیطی دولتی باشد. ولی انصاف نیست با رد شدن از اصل موضوع و اندیشیدن چاره ای برای بهبود شرایط تنفس مردم در گوشه ای از کشور  قسمتی از بدنه تصمیم گیر و اجرایی کشور درگیر دعواهای سیاسی باشد.

 

تجریبات سالهای گذشته نشان داده است که تصمیمات احساسی و گاها نمایشی هرگز راهکار مناسبی برای حل مشکلات عمیق کشور نیست. امروز باید نمایندگان و مسوولین محیط زیست کشور بی هیچ  فوت وقت و ننشستن در پای شطرنج سیاسی  به مردمی بیاندیشند که نفس کشیدن برایشان سخت شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha