جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۴
کد خبر: 139160

سلامت نیوز: رئیس بخش سرطان وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه به طور قطع میزان بروز سرطان در ایران پایین‌تر از متوسط جهانی است، گفت: میزان شیوع سرطان در ایران نسبت به کشورهای دیگر مانند ترکیه، عراق و … کمتر است.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر علی مطلق در سمینار علمی تازه‌های سرطان روده بزرگ(کولورکتال) که در مشهد برگزار شد، در خصوص اقدامات وزارت بهداشت در حوزه مقابله با سرطان، گفت: به طور قطع میزان بروز سرطان در ایران پایین‌تر از متوسط جهانی است اما نکته مهم این است که سرطان در جهان رو به افزایش بوده به طوری که میزان این بیماری در سال 2012 میلادی، حدود 14 میلیون نفر و در سال 2030 به حدود 30 میلیون نفر می‌رسد که 70 درصد این افزایش در کشورهای در حال توسعه‌ از جمله ایران است.

 

وی با اشاره به اینکه تعداد موارد جدید سرطان روده بزرگ در سال 91 بیش از 7000 مورد بوده است، در خصوص میزان شیوع سرطان روده بزرگ در کشور، اظهار کرد: میزان شیوع این سرطان در استان‌های شمالی مانند گیلان، مازندران،‌ آذربایجان شرقی، تهران و سمنان بیشتر بوده و آمار خراسان رضوی در بروز این نوع سرطان متوسط است.

 

مطلق اضافه کرد: به طور کلی سرطان‌ها با افزایش سن، شیوه زندگی ناسالم و عوامل محیطی ارتباط دارد و سرطان روده بزرگ جزو سرطان‌هایی است که بیشتر با شیوه زندگی افراد ارتباط دارد.

 

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت افزود: به عنوان مثال کمبود فعالیت بدنی، چاقی، عدم مصرف میوه و سبزیجات و استفاده از غذاهایی با چربی بالا، می‌تواند بروز سرطان روده بزرگ را افزایش دهد.

 

مطلق با بیان اینکه سرطان روده بزرگ از جمله بیماری‌هایی است که شیوه زندگی در آن بیشتر تاثیر دارد، تصریح کرد: دلیل شیوع بیشتر سرطان روده بزرگ در استان‌های شمالی می‌تواند با اضافه وزن، استفاده از چربی زیاد و مصرف غذاهای با کالری بالا ارتباط داشته باشد.

 

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت در خصوص افزایش سن افراد به عنوان یکی از علل بروز سرطان روده بزرگ، اظهار کرد: در اوایل انقلاب امید به زندگی سن 58 سال و در حال حاضر به حدود 74 سال رسیده است، افزایش سن نیز موجب افزایش احتمال بروز سرطان در افراد می‌شود.

 

وی اضافه کرد: موضوع امید به زندگی و افزایش متوسط سن جمعیت مطلوب است اما تغییر این امر نیز مسائل مربوط به خود را دارد به عنوان مثال در سه دهه گذشته بیماری‌های واگیردار مشکل کشورهای در حال توسعه مانند ایران بود، امروز بیماری‌های غیرواگیر مشکل اینگونه کشورها است.

 

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت گفت: از جمله بیماری‌های غیرواگیر می‌توان به دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، دستگاه تنفسی و سرطان اشاره کرد که در راستای مبارزه با این بیماری‌ها باید در چند جهت فعالیت‌هایی انجام شود در ابتدا باید اقدامات پیشگیرانه صورت گیرد که بخشی از آن به عهده دولت و بخش دیگر مربوط به مردم است.

 

 

وی افزود: موضوعات مرتبط با شیوه زندگی تا حد زیادی به مردم مربوط است اما در خصوص عوامل محیطی مانند آلودگی هوا دولت وظیفه سنگینی دارد، کاملا روشن است که تاثیر شیوه زندگی ناسالم در سرطان بیش از عوامل محیطی است پس افراد در پیشگیری از سرطان روده بزرگ نقش پررنگی‌تری را دارند.

 

مطلق با اشاره به ضرورت تشخیص سریع سرطان، تصریح کرد: بخشی از تشخیص سریع سرطان به مردم و بخش دیگر به دولت مربوط است، قسمت مربوط به مردم شامل شناخت عوامل این بیماری است.

 

وی عنوان کرد: دولت باید همان نقش سازمان جهانی بهداشت را ایفا کرده و شواهد علمی پیشنهاد بدهد که شامل تشخیص زودهنگام سرطان پستان، روده بزرگ و دهانه رحم است و برای این سه نوع سرطان برنامه تشخیص زودهنگام و غربالگری طراحی شده و از دو ماه گذشته نیز این موضوع به دانشگاه علوم پزشکی ابلاغ شده است.

 

طراحی طرح «آمایش سرزمین مراقبت سرطان»

 

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت گفت: نباید انتظار داشت شبکه بهداشتی و درمانی‌ که سه دهه خود را برای خدمت‌رسانی جهت بیماری‌های واگیردار مانند فلج اطفال آماده کرده بود، یک روزه بتواند با فشارخون بالا، دیابت، سرطان و … ارائه خدمت کند.

 

وی اظهار کرد: تغییر در رویه خدمت‌رسانی شبکه‌های بهداشتی و درمانی به لحاظ نیروی انسانی و ساختاری نیازمند زمان است که خوشبختانه این تغییر آغاز شده، خدمت‌ها تعریف و تجهیزات و نیروی انسانی هم به تدریج در حال تکمیل است.

 

مطلق در خصوص تشخیص و درمان سرطان، تصریح کرد: به لحاظ امکانات رادیوتراپی و شیمی درمانی و به دلایل متعدد کمبودهای جدی در سراسر کشور وجود دارد که دراین راستا طرح «آمایش سرزمین مراقبت سرطان» طراحی شده و به زودی قابل ارائه خواهد بود.

 

وی افزود: در برنامه ذکر شده براساس بروز سرطان در کشور،‌ انواع سرطان‌ها، جمعیت نواحی مختلف‌، استرس‌های شهری، مسائل قومی و نیازها و امکانات هر منطقه بررسی‌هایی صورت گرفته که طبق این آمار بخشی از وظایف به دولت و بخشی دیگر به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

 

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت در خصوص کمبودهای مربوط به مقابله با سرطان در کشور، گفت: در حال حاضر کمبودهای زیادی در مواجهه با سرطان وجود دارد و برای جبران آن نیازمند زمان هستیم، 60 دستگاه رادیوتراپی در کشور در اختیار داریم این درحالی است که به دو برابر از این تعداد نیازمندیم.

 

مطلق تصریح کرد: ممکن است در حال حاضر بتوان نیازها را در مقابله با سرطان برآورده کرد اما با توجه به افزایش آمار این بیماری باید بتوانیم کمبودها را در مدت کوتاه جبران کنیم.

 

وی در خصوص میزان بروز سالیانه سرطان، گفت: بیش از 90 هزار مورد سرطان سالانه در کشور وجود دارد که شایع‌ترین نوع سرطان در زنان سرطان پستان با عدد 9000 نفر که در مورد پیشگیری از آن در چند استان اقدامات لازم صورت گرفته و در مردان سرطان معده بیشترین شیوع را دارد.

 

 

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha