شوک ناشی از عفونت حاد در غده پروستات ، عوارض نامطلوبی را در سلامت بیماری به جای می‌گذارد.

سلامت نیوز:شوک ناشی از عفونت حاد در غده پروستات ، عوارض نامطلوبی را در سلامت بیماری به جای می‌گذارد.

به گزارش سلامت نیوز،دکتر محمدرضا نوروری رئیس مرکز تحقیقات سرطان‌های کلیه و مجاری ادراری در روزنامه ایران نوشت: بد نیست بدانید نخستین بار یک آناتومیست ونیزی در سال 1536 موفق به کشف غده پروستات شد. غده‌ای که از دوران جنینی در مردان شکل می‌گیرد و عوارض و بیماری‌های وابسته به آن مثل سرطان و التهابات خوش‌خیم و بدخیم، سلامت مردان را به کلی مختل می‌کند. این بیماری خطرناک متخصصان را بر آن داشته تا درباره ضرورت چکاپ و درمان بموقع بیماری‌های پروستات به مردان هشدار دهند.
به گفته رئیس مرکز تحقیقات سرطان‌های کلیه و مجاری ادراری،  در ایران هر سال 3 هزار و 500 مبتلا به سرطان پروستات شناسایی می‌شود بنابراین به نظر می‌رسد، سرطان پروستات بیماری شایعی باشد. دراین باره دکتر محمدرضا نوروری،  به مناسبت آغاز هفته سلامت مردان عنوان می‌کند: بیماری‌های این غده بویژه سرطان اگر زود تشخیص داده شود براحتی می‌توان آن را درمان کرد.


دکتر نوروزی، پروستات حاد را در زمره بیماری‌های خطرناک طبقه ‌بندی می‌کند و می‌گوید: شوک ناشی از عفونت حاد در غده پروستات ، عوارض نامطلوبی را در سلامت بیماری به جای می‌گذارد.
او در ادامه سرطان را یکی از مهم‌ترین بیماری‌های غده پروستات معرفی می‌کند و هشدار می‌دهد: سرطان پروستات عارضه شایعی درکشور ما محسوب می‌شود این بیماری دیر تشخیص، از سنین بالای 50 سال، مردان را درگیر کرده و انجام تست آزمایشگاهی psa به شناسایی آن کمک می‌کند. این متخصص اورولوژی ادامه می‌دهد: در برخی کشورها برای تشخیص بیماری پروستات، غربالگری انجام می‌دهند به این مفهوم که همه مردان بالای 50 سال از تست آزمایشگاهی psa استفاده می‌کنند ولی در کشور ما با توجه به هزینه‌های بالای این آزمایش تنها بیمارانی که برای چکاپ به متخصص مراجعه می‌کنند تست psa انجام می‌دهند.
نوروزی اضافه می‌کند: بعد از تشخیص سرطان پروستات به وسیله پاتولوژپست یا آزمایشگاه، نخستین اقدام برای بیمار، تعیین میزان پیشرفت بیماری با استفاده از ام.آر.ای است، در این شرایط اگر بیماری در مراحل اولیه باشد، جراحی و رادیوتراپی به درمان قطعی بیماری کمک می‌کند.
این متخصص اورولوژی توصیه می‌کند: افرادی که سابقه ارثی سرطان پروستات در فامیل درجه یک آنها مشاهده شده است باید برای چکاپ دقیق و منظم همواره به متخصص مراجعه کنند.


او با اشاره به نقش‌های مهم فیزیولوژیکی پروستات در مردان توضیح می‌دهد: این غده در مسیر جریان ادرار قرار دارد، به این مفهوم که بخشی از مجاری ادراری از داخل آن عبور می‌کند، بنابراین تغییرات این غده تأثیر مستقیم روی ماده حمل‌کننده نطفه، آنزیم‌ها، پروتئین‌ها و کنترل عفونت مجاری ادراری دارد.
کنترل ادرار موضوع دیگری است که رئیس مرکز تحقیقات سرطان‌های کلیه و مجاری ادراری به آن می‌پردازد و می‌گوید: اگر دقت کنیم متوجه می‌شویم که زنان درسنین بالا یا میانسالی بی‌اختیاری ادراری بیشتری نسبت به مردان تجربه می‌کنند، دلیل این امر بدون شک طولانی بودن مجرای ادراری در مردان و حضور کنترل غده پروستات در دستگاه ادراری مردان است.


نوروزی دلیل بزرگ شدن غده پروستات را به قسمت مرکزی این غده ربط می‌دهد و در تشریح آن می‌گوید: این غده دارای یک کپسول در قسمت محیطی، یک قسمت مرکزی و پوسته بیرونی است که منشأ اغلب سرطان‌های این غده ساختار بیرونی آن است.


این متخصص اورولوژی می‌گوید: شایع‌ترین بیماری این غده در سنین 25 تا 40 سال، التهاب مزمن پروستات است. ورود میکروب از مجاری ادراری مهم‌ترین عامل بروز التهاب مزمن غده پروستات است که به شکل اختلال در ادرار کردن، احساس عدم تخلیه، سوزش ادراری ، قطره قطره آمدن ادرار و تأخیر در شروع ادرار خود را نشان می‌دهد.  نوروزی می‌گوید: گاهی اوقات التهاب غده پروستات، به‌صورت حاد بروز می‌کند به این مفهوم که پس از ورود و تکثیر میکروب در این غده ، علائم به شکل درد در ناحیه ادرار، سوزش، تکرر ادرار، درد ناحیه مقعد و تب و لرز خود را نشان می‌دهد. بزرگی خوش خیم پروستات، عارضه دیگری است که دکتر نوروزی در تشریح آن می‌گوید: این بیماری معمولاً بتدریج از سنین 45 سال به بالا در مردان بروز پیدا می‌کند و از علائم آن می‌توان به کاهش جهش ادرار، احساس باقی ماندن ادرار، تکرر ادرار روزانه و شبانه، بند آمدن ادرار، وجود خون و میکروب در ادرار اشاره کرد. او می‌گوید: بزرگ شدن غده پروستات به معنای نیاز فوری برای درمان نیست. معمولاً پزشکان متخصص تنها زمانی به بیمار پیشنهاد درمان می‌دهند که بیمار برای تخلیه ادرار با مشکل مواجه شده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha