شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۸
کد خبر: 139198

آنژیوپلاستی، روشی است برای رفع گرفتگی عروق که به علت تراکم رسوب چربی باعث انسداد یا باریک شدن رگ ها می شود. این شیوه هرچند باعث می شود، خون به طور آزادانه در رگ ها جریان پیدا کند اما نمی تواند با تراکم مجدد چربی در رگ ها مقابله کند. برای این کار نیاز به ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی است.

سلامت نیوز: آنژیوپلاستی، روشی است برای رفع گرفتگی عروق که به علت تراکم رسوب چربی باعث انسداد یا باریک شدن رگ ها می شود. این شیوه هرچند باعث می شود، خون به طور آزادانه در رگ ها جریان پیدا کند اما نمی تواند با تراکم مجدد چربی در رگ ها مقابله کند. برای این کار نیاز به ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی است.

برنامه غذایی سالم، اتخاذ کنید

برای کاهش خطر، متخصصان کاهش مصرف چربی های اشباع شده به میزان ۵ تا ۶ درصد را توصیه می کنند. مصرف چربی های ترانس، نمک و قند را نیز محدود کنید.

ماهی را به برنامه غذایی تان اضافه کنید

همه چربی های غذایی برای بدن مضر نیست. ترکیب اسیدهای چرب امگا۳ (چربی سالم موجود در ماهی) می تواند سلامت قلب را بهبود دهد. متخصصان، مصرف ماهی حداقل ۲ روز در هفته را توصیه می کنند. در مورد مصرف مکمل های امگا ۳ نیز می توانید از پزشک خود سوال کنید.

فعالیت فیزیکی داشته باشید

با فعالیت جسمی می توانید فشار خون، کلسترول، دیابت و چاقی مفرط را که باعث بدتر شدن تصلب شرایین می شود، کنترل کنید. برای نوع و میزان ورزش به پزشک مراجعه کنید.

گرم کردن و سرد کردن بدن

هنگام ورزش کردن، حفظ سلامتی خود را در اولویت قرار دهید. قبل از ورزش حداقل ۵ تا ۱۰ دقیقه با نرمش بدن را گرم کنید. این امر باعث می شود به تدریج ضربان قلب افزایش یابد و فشار روی قلب کاهش پیدا کند. همچنین عضلات برای ورزش آماده می شود. در انتهای ورزش، چند دقیقه با پیاده روی آهسته و کشش های آرام بدن را سرد کنید.

وزن را کاهش دهید

با کم کردن وزن می توانید، میزان فشار خون، کلسترول و قند خون را کاهش دهید.

عادت سیگار کشیدن را ترک کنید

این عادت علاوه بر آسیب رساندن به رگ های خون، میزان فشار خون و کلسترول را نیز افزایش می دهد. پس بهترین توصیه، ترک کردن این عادت است.

به حالت روحی خود اهمیت دهید

افسردگی در افراد مبتلا به بیماری های قلبی از جمله آنژیوپلاستی شایع است.

این ارتباط روحی- روانی و فیزیولوژیکی است. افسردگی در صورت درمان نشدن، می تواند مشکل قلب را بدتر کند. بنابراین به احساس خود توجه کنید.

اگر احساس ناراحتی می کنید یا از آنچه قبلا دوست داشتید، لذت نمی برید، با پزشک خود صحبت کنید.

استرس را کنترل کنید

با کنترل کردن استرس می توان به طور موثر سلامتی کلی بدن را بهبود بخشید.

کارهای موثر شامل تنفس عمیق، پیاده روی، یوگا، گوش دادن به موسیقی آرام یا صحبت کردن با دوستان است.

خواب مفید شبانه

نتایج بررسی ها نشان می دهد، بیماران آنژیوپلاستی که کم خوابی دارند پس از ۴ سال به انجام عمل دیگر نیاز پیدا می کنند.

برای داشتن خواب بهتر توجه به ساعت خواب منظم، پرهیز از نوشیدنی های کافئین دار و غذای سنگین هنگام شب، توصیه می شود.منبع:روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha