گزارشی توسط معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص آخرین اطلاعات و آمار مربوط به معتادان كشور منتشر شده كه البته براساس اطلاعات دریافتی تا پایان ‌سال ٩٢ محاسبه شده است. شاید یك‌سال عقب بودن از اطلاعات و آمار بهتر از نداشتن آن باشد. موارد جالبی از این آمار استخراج می‌شود كه قابل‌تامل است.

سلامت نیوز: گزارشی توسط معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص آخرین اطلاعات و آمار مربوط به معتادان كشور منتشر شده كه البته براساس اطلاعات دریافتی تا پایان ‌سال ٩٢ محاسبه شده است. شاید یك‌سال عقب بودن از اطلاعات و آمار بهتر از نداشتن آن باشد. موارد جالبی از این آمار استخراج می‌شود كه قابل‌تامل است؛
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند،این آمارها نشان می‌دهد، بیش از ۶۰‌درصد جرایم مرتبط با موادمخدر و بیش از ۶ میلیون نفر در کشور تحت‌تأثیر موادمخدر قرار دارند و روزانه ۸ نفر بر اثر موادمخدر جان خود را از دست داده و ۷۰ نفر نیز معتاد می‌شوند. آمارهای رسمی نشان می‌دهد که درحال‌حاضر کشور ما یک‌میلیون و ۳۲۵‌هزار معتاد دارد و سالانه بیش از ۵۰۰ تن موادمخدر مصرف می‌شود که البته آمارهای غیررسمی رقمی بیش از این را نشان می‌دهد. همچنین طی ۵‌سال گذشته روزانه ۷۰ نفر معتاد به جمعیت معتادان کشور اضافه شده و براساس تحقیقات انجام شده موادمخدر به‌تنهایی بین ۶۳ تا ۶۵‌درصد از جرایم و دستگیری‌ها را به شکل مستقیم و غیرمستقیم به‌خود اختصاص داده است. در گزارشی که توسط معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی و با کمک کارشناسان این حوزه در ‌سال‌جاری درمورد موادمخدر و جرایم در ارتباط با آن انجام شده بیانگر این است که مصرف مواد صنعتی از نیم‌درصد در ‌سال ۸۴ به ۲۶‌درصد در ‌سال گذشته رسیده است. از سوی دیگر سن اعتیاد نیز کاهش یافته و زنان در معرض آسیب بیشتری قرار گرفته‌اند و همچنین معضلات بهداشتی اعتیاد به‌ویژه ابتلا به ایدز نیز نگران‌کننده است.
کارشناسان امور اجتماعی و آسیب‌شناسان معتقدند که سوءمصرف موادمخدر در کانون آسیب‌های اجتماعی کشور قرار دارد بنابراین باید برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی مهار اعتیاد در اولویت قرار گیرد.


تحقیقات نشان می‌دهد که روزانه تقریبا ۸ نفر براساس مصرف مخدر جان خود را از دست داده‌اند، همچنین افزایش ۱۵‌درصدی مرگ‌ومیر زنان نیز بر اثر سوءمصرف مواد نسبت به‌سال ۹۱ در آمار مشهود است و از سوی دیگر رشد بیش از ۲۵‌درصد مصرف شیشه نیز در ‌سال ۹۲ مشاهده شده است. آمارهای اعلام شده در گزارش در ‌سال ۹۲ جمع‌آوری و نهایی شده و هنوز آمار‌ سال ۹۳ جمع‌بندی نهایی نشده است. درحال‌حاضر میانگین سن معتادان به حدود ۲۰‌سال رسیده یعنی از حدود ٥/٢٣ در سال‌های گذشته به ۲۰‌سال کاهش یافته است. در گزارش جمع‌آوری شده عدم وجود سیاست‌گذاری مشخص در حوزه حمایتی و آسیب‌های اجتماعی، نداشتن متولی مشخص در حوزه آسیب‌های اجتماعی، رویکرد صرف سیاسی، امنیتی، قضایی و انتظامی به مسائل در حوزه آسیب‌ها و جدی گرفته نشدن امور اجتماعی به‌ویژه آسیب‌ها، عدم ارزیابی مستمر طرح‌ها و برنامه‌های اجتماعی، توجه به آسیب‌دیدگان به‌جای توجه به آسیب‌ها، عدم‌ایجاد هماهنگی کامل بین سازمان‌های ارایه‌کننده خدمات در زمینه حمایتی و آسیب، فقدان برنامه‌ای جامع در زمینه آسیب‌های اجتماعی کشور، عدم توجه کافی به برنامه‌های اجتماع‌محور منطقه‌ای و محلی و... ازجمله موارد و مشکلاتی است که درخصوص بحث آسیب‌ها در کشور با آنها مواجه هستیم. به‌منظور مدیریت صحیح و برنامه‌ریزی برای مبارزه و کنترل موادمخدر در کشور داشتن آمارهای درست و واقع‌بینانه شرط اصلی است اما متاسفانه این چالش در کشور طی سال‌های گذشته وجود داشته و تاکنون نیز رفع نشده است و براساس اطلاعات به‌دست آمده از‌سال ۸۳ تا ۹۰ ارقام متفاوتی برای مصرف‌کنندگان منظم موادمخدر عنوان شده که هرکدام با دیگری تفاوت دارد و فقر اطلاعات در این حوزه به یک معضل جدی و مقدم بر اعتیاد تبدیل شده است.

طبق آمار رسمی اعلام شده توسط ستاد مبارزه با موادمخدر تعداد معتادان در ‌سال ۸۶ یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار نفر بوده این درحالی است که در دی‌ماه ۹۱ تعداد این افراد را یک‌میلیون و ۳۲۵‌هزار نفر اعلام کرده‌اند و چنانچه همین آمار مبنا قرار گیرد باید گفت که طی این سال‌ها به‌طور متوسط روزانه ۷۰ نفر به آمار معتادان کشور افزوده شده است. طبق گزارش به‌دست آمده، آمارهای جهانی دفتر مبارزه با موادمخدر و جرم سازمان ملل نشان می‌دهد مصرف تریاک در ایران ۴۵۰ تن معادل ۴۲‌درصد مصرف جهانی است و ۱۳‌درصد از مصرف‌کنندگان جهانی تریاک در ایران قرار دارند و بعد از ایران کشورهای اروپایی به جز ترکیه و روسیه با ۹۵ تن، پاکستان و افغانستان با ۸۰ تن، جنوب شرق آسیا با ۷۵ تن، هند با ۶۷ تن، آفریقا با۶۰ و روسیه با ۵۸ تن در رتبه‌های بعدی مصرف موادمخدر قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha