مدیر کل خانه پرستار با بیان اینکه جامعه پرستاری شرایط خوبی را سپری نمی‌کند، تاکید کرد: حداقل انتظار پرستاران اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است.

درخواست مدیر کل خانه پرستار از دولت در آستانه روز پرستار

سلامت نیوزمدیر کل خانه پرستار با بیان اینکه جامعه پرستاری شرایط خوبی را سپری نمی‌کند، تاکید کرد: حداقل انتظار پرستاران اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است.

دکتر محمد شریفی مقدم در گفت‌وگو با ایسنا ، در خصوص شرایط حال حاضر پرستاری با توجه به ورود تعرفه های پرستاران به کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات، گفت: نظر جامعه پرستاری در خصوص پرداخت ها، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بوده که وزیر بهداشت نیز در مرداد ماه گفته بود که این قانون عملیاتی می شود اما این اتفاق نیفتاد.

طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد محتوم به شکست استوی با اشاره به بودجه 10 هزار میلیاردی طرح تحول سلامت و با بیان اینکه در مرحله اول و دوم این طرح، جامعة پرستاری دیده نشد، تصریح کرد: اعلام شد که در مرحلة سوم طرح تحول تحت عنوان واقعی کردن تعرفه های پزشکی، پرستاری دیده می شود. در اینجا تعرفه های پزشکی تا 390 درصد افزایش یافت که با افزایش سه برابری درآمد پزشکان نیز همراه بود .یعنی اگر در گذشته عمل آپانیس 80 هزار تومان بود در حال حاضر 240 هزار تومان است. متأسفانه باز هم جامعة پرستاری در اینجا دیده نشده است.

وی در همین خصوص با اشاره به طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد که اخیرا توسط وزارت بهداشت مطرح شد و با بیان اینکه پایلوت آن در چند جا انجام شده اظهار کرد: اساسا نظر من این است که این طرح محتوم به شکست است به علت اینکه هم بحث کارشناسی آن ضعیف است و هم سیستم های مختلف را به خوبی ندیدند به هر صورت این طرح را با چند بار ویرایش تدوین کرده‌اند.

آنچه جامعه پرستاری را رنج می دهد اختلاف میان پرداخت‌هاستمدیر کل خانه پرستار با بیان اینکه آنچه جامعه پرستاری را رنج می دهد اختلاف میان پرداخت‌هاست گفت: در این طرح ضریب کارانه پرستاری را 1.7 قرار دادند یعنی پرستاری که 100 هزار تومان کارانه داشته در حال حاضر میزان کارانه او 170 هزار تومان شده است. البته هنوز افزایش سه برابری تعرفه ها را اجرا نکرده اند اما در طرح مبتنی بر عملکرد ضریب کارانه پزشک را 1.4 و کارانه پرستار را 1.7 قرار دادند.

وی با اشاره به بی سابقه بودن اختلاف میان پرداخت‌های گروه‌های مختلف نسبت به آمارهای جهانی تاکید کرد: در دنیا اختلاف پرداخت بین گروه های مختلف یعنی بین یک متخصص یا پزشک با پرستار و... از یک تا سه برابر است اما در کشور ما این اختلاف بین 100 تا 300 برابر است و این اختلاف در پرداخت در هیچ جای دنیا سابقه ندارد. در بخش پرستاری متاسفانه آمارهای ما از همه نظر از سایر کشورهای دنیا عقب است. در بحث پرداخت ها مثلا در کشور عربستان پزشک 1.5 برابر بیشتر از پرستاران دریافت می کنند یا در کشور ترکیه که الگوی طرح تحول است اختلاف 2.4 برابر است. مثلا پزشک 24 میلیون تومان و پرستار ده میلیون تومان دریافت می کنند.

شریفی مقدم در پاسخ به اینکه آیا میزان کارانه با ضریب 1.7 پرداخت شده؟ گفت: در حال حاضر کارانه با ضریب 1.7 نیز در تمام کشور پرداخت نشده و فقط در بخشی از کشور تا آخر دی ماه پرداخت شده است.

وی در خصوص احیای پاویون های پرستاری نیز اظهار کرد: متأسفانه در زمینة محل های استراحت پرستاران و پاویون های پرستاران کاری انجام نشده و پرستاران از این نظر در وضعیت مناسبی به سر نمی برند.

شریفی مقدم بااشاره به پیش‌رو بودن روز پرستار، تصریح کرد: جامعه پرستاری تنها یک خواسته داشته و آن هم اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است که خواسته قانونی پرستاران بوده و توسط مجلس شورای اسلامی این قانون نیز تصویب شده است اما علی رغم وعده های زیاد این امر محقق نشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پرستاراتاق عمل خصوصی ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    1 6
    درود براقای شریفی مقدم ما خواهان عدالت درپرداخت بین تیم درمان هستیم ماخواهان اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری هستیم