معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: هیچ موردی از ابتلا به ابولا در ایران نداشته و نداریم و شایعه این بیماری قویاً رد می شود اما شیوع آنفلوانزای فصلی مانند هر سال وجود دارد و طبق روال چند هزار مبتلا و تعدادی نیز فوتی دارد.

سلامت نیوز: معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: هیچ موردی از ابتلا به ابولا در ایران نداشته و نداریم و شایعه این بیماری قویاً رد می شود اما شیوع آنفلوانزای فصلی مانند هر سال وجود دارد و طبق روال چند هزار مبتلا و تعدادی نیز فوتی دارد. 

محمود نبوی در گفت و گو با فارس، افزود:‌ متأسفانه شایعات در بین مردم و در شبکه های اجتماعی در مورد بیماری ابولا هنوز وجود دارد در حالی که حتی چند ماه پیش هم که موج این بیماری در برخی کشورهای آفریقایی مانند لیبریا، گینه و سیرالئون وجود داشت، موردی از این بیماری در کشور و منطقه ما نبود، چه برسد به الان که موج این بیماری در آفریقا هم در حال فروکش است.

وی گفت: خطر بروز بیماری ابولا در کشور ما بسیار کم است، به خصوص اینکه با وجود اینکه ایران در گینه سفارت دارد اما رفت و آمد ایرانیان به این کشورهای آفریقایی بسیار محدود و تحت کنترل است، ضمن اینکه مراقبتهای مرزی برای رفت و آمد به کشورهای آفریقایی نیز به صورت فعال وجود دارد و جای هیچ نوع نگرانی نیست.

معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت ادامه داد:‌ چند روز پیش نیز یک بیمار بیهوش را به بیمارستان شهدای تجریش ‌آوردند و شایعه کردند که ابولا دارد در حالی که هیچ یک از نشانه های ابولا را نداشت اما چون بیهوش بود به ICU منتقل شد، فردای آن روز که به هوش آمد، معلوم شد که این بیمار سابقه صرع دارد و دچار جمله صرع شده است اما چون حدود 6 ماه حمله ای نداشته است،داروهای او را قطع کرده بودند که ما به خانواده او اعتراض کردیم که چرا سابقه بیماری او را  اعلام نکردند. در حالی که این بیمار حتی مشکوک به ابولا هم نبود و ارزش آزمایش و تست ابولا را هم نداشت اما سایتها شایعه سازی کردند.

نبوی گفت: موضوعی که در این ماهها وجود دارد، آنفلوانزای فصلی H1N1 و آنفلوانزای B است که مانند هر سال با اپیدمی آن مواجه هستیم و چون دی ماه امسال گرم بود، بیشتر موارد آن در بهمن تظاهر کرده و اندکی نگرانی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد:‌ هر سال حدود 3 درصد جمعیت کشور دچار نوعی از آنفلوانزای شدید تا خفیف می شوند. که برای افراد پر خطر توصیه می کنیم،واکسن بزنند. حداکثر یک درصد این موارد نیاز به بستری دارند و اکثر موارد آن با استراحت و درمان سرپایی خوب می شوند. البته هر سال تعدادی مرگ ناشی از آنفلوانزا هم داریم که آمار نهایی امسال آن را تاکنون در دست ندارم.

وی اضافه کرد:‌ چند روز پیش بنده به تبریز سفری داشته و در آنجا به من گزارش دادند که 3 نفر بر اثر ‌آنفلوانزای فصلی و ذات الریه ناشی از آن فوت کردند،دو نفر بیمار بد حال دیگر هم بودند که از سرنوشت آنها هنوز گزارشی ندارم.

معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: اپیدمی بیماری آنفلوانزا در فصل زمستان امری  طبیعی است و هر سال تکرار می شود، کافی است مردم فرهنگ مراقبتهای بهداشت و اخلاق تنفسی را رعایت کنند، هنگام بیماری از دستمال استفاده کنند، در صورت دیگران سرفه و عطسه نکنند، روبوسی نکنند و دست ندهند و فاصله لازم را رعایت کنند، این اپیدمی به خودی خود با گرم شدن هوا فروکش می کند.

وی ادامه داد:‌ اما همان طور که گفتم هیچ نگرانی از نظر بیماری ابولا در ایران وجود ندارد، علامت این بیماری، تب بسیار شدید، شوک، اسهال،‌عرق کردن، استفراغ شدید و بی اختیاری ادرار و مدفوع است البته شرط اساسی آن این است که به یکی از کشورهای آفریقایی آلوده سفر کرده باشد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • کسری ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    1 1
    نیاری به سفر آفریقایی نیست. دوستان حاجی، برایمان از مکه سوغاتی دنیوی ابولا را خواهند آورد.
  • hesam ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    1 1
    امید وارم که هیچوقت هیچ موقع هیچ بیماری وارد کشور و حتی دنیامون نشه... خدا بزرگه ... ممنون از اطلاعاتتون..
  • هاني ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    اين بيماري در شهر گرگان ٣ روز پيش جان يكي از همشهري هاي عزيزمان را گرفت. اين بيماري تاييد شد.