خانواده به عنوان محور سلامت متشکل از مرد و زن و فرزندان است. اگرچه نقش محوری زن و مادر در خانواده غیر قابل چشم پوشی است اما متأسفانه اغلب مردان خانواده به سلامت خود توجه نمی‌کنند. سلامت مردان به عنوان نیمی از افراد جامعه، شامل نوزادان پسر، نوجوانان، جوانان، میانسالان و کهنسالان باید مورد توجه جامعه و خانواده قرار گیرد. مردان جامعه ما معمولاً به سلامتی خود بی‌توجه هستند، علائم بیماری‌ها را جدی نمی‌گیرند و سعی در پنهان کردن آن دارند و تلاش می‌کنند، همواره خود را سالم نشان دهند، مشکلات روحی و روانی خود را انکار می‌کنند و اثر گذشت سن بر بروز بیماری‌ها را قبول نمی‌کنند.

سلامت نیوز:، خانواده به عنوان محور سلامت متشکل از مرد و زن و فرزندان است. اگرچه نقش محوری زن و مادر در خانواده غیر قابل چشم پوشی است اما متأسفانه اغلب مردان خانواده به سلامت خود توجه نمی‌کنند. سلامت مردان به عنوان نیمی از افراد جامعه، شامل نوزادان پسر، نوجوانان، جوانان، میانسالان و کهنسالان باید مورد توجه جامعه و خانواده قرار گیرد. مردان جامعه ما معمولاً به سلامتی خود بی‌توجه هستند، علائم بیماری‌ها را جدی نمی‌گیرند و سعی در پنهان کردن آن دارند و تلاش می‌کنند، همواره خود را سالم نشان دهند، مشکلات روحی و روانی خود را انکار می‌کنند و اثر گذشت سن بر بروز بیماری‌ها را قبول نمی‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز،دکتر محمد رضا نورورزی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو هیأت مدیره انجمن علمی و تخصصی اورولوژی ایران در روزنامه ایران نوشت: محور توسعه بنا به نظر سازمان‌های بهداشت جهانی انسان سالم است. بی شک انسان سالم، باید در خانواده‌ای سالم پرورش یابد. سلامت مقوله وسیعی است که علاوه بر سلامت جسمی، سلامت روحی را نیز شامل می‌شود.  تندرستی و سلامت (health)بنا به تعریف سازمان بهداشت جهانی، عبارت از تأمین رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی انسان است. تندرستی تنها فقدان بیماری یا نواقص دیگر در بدن نیست بلکه تندرستی نداشتن هیچ گونه مشکل روانی، اجتماعی، اقتصادی و سلامت جسمانی برای هر فرد جامعه است.

جامعه زمانی سالم است که سلامت جسمی و روحی انسان در سایه امنیت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... فراهم آید. بیراه نیست که دو نعمت بزرگ برای انسان را صحت و سلامت و امنیت ذکر کرده‌اند (النعمه نعمتان الحصن والامان). امروز اهمیت توسعه بهداشت عمومی برای برقراری عدالت اجتماعی در حوزه سلامت برای هیچ‌کس پنهان نیست. مؤلفه‌های زندگی سالم شامل، مؤلفه‌های جسمانی و روحی وروانی بوده که خود تابع عوامل بسیاری مانند تغذیه سالم، محیط زیست سالم، محیط امن برای تن (لباس، گرما و سرما، خواب کافی، رابطه خوب با اطرافیان، شرایط سالم کاری، عشق، شریک زندگی، فرزند و خانواده، دوستی، مردمداری، اعتماد به نفس، امنیت، آزادی، خلاقیت) و بسیاری موارد دیگر است.

سلامت نباید مقوله‌ای فراموش شده، تلقی شود. در جوامع غربی از سه اولویت اول دولت‌ها، معمولاً یکی سلامت است که بخش بزرگی از بودجه سالانه دولت‌ها را تشکیل می‌دهد. نوید توجه به سلامت نیز در کشور ما در سال‌های اخیر به آرامی نمایان شده است. خانواده به عنوان محور سلامت متشکل از مرد و زن و فرزندان است. اگرچه نقش محوری زن و مادر در خانواده غیر قابل چشم پوشی است اما متأسفانه اغلب مردان خانواده به سلامت خود توجه نمی‌کنند. سلامت مردان به عنوان نیمی از افراد جامعه، شامل نوزادان پسر، نوجوانان، جوانان، میانسالان و کهنسالان باید مورد توجه جامعه و خانواده قرار گیرد. مردان جامعه ما معمولاً به سلامتی خود بی‌توجه هستند، علائم بیماری‌ها را جدی نمی‌گیرند و سعی در پنهان کردن آن دارند و تلاش می‌کنند، همواره خود را سالم نشان دهند، مشکلات روحی و روانی خود را انکار می‌کنند و اثر گذشت سن بر بروز بیماری‌ها را قبول نمی‌کنند. مردان جامعه برای حفظ بقا و آسایش خانواده و فرزندان خود شبانه روز تلاش می‌کنند و گاه به خاطر مشکلات زندگی دو تا سه شیفت کاری روزانه را انجام می‌دهند و غافل از آن هستند که باید سالم باشند تا بتوانند به خانواده خود خدمت کامل ارائه دهند.


در تمامی دنیا مناسبت‌هایی برای هشدار و یادآوری به افراد جامعه در مسائل مغفول در نظر گرفته می‌شود. با همین ملاحظات برای هشدار و توجه به سلامت مردان هفته اول اسفندماه به عنوان هفته سلامت مردان و نخستین پنجشنبه اسفند ماه (هفتم اسفند امسال) به‌عنوان روز سلامت مردان در نظر گرفته شده است. البته این امر به منزله نگاه جنسیتی به سلامت نبوده بلکه تنها هشداری به خانواده‌ها برای توجه بیشتر به بیماری‌های خاص‌تر پسران و پدران بوده است. در این روز در جهت وظایف انسان دوستانه، پزشکان اورولوژیست به آموزش مردم در رابطه با بیماری‌های دستگاه ادراری و تناسلی پرداخته و ویزیت‌های رایگان نیز در بسیاری از مطب‌ها و درمانگاه‌ها صورت می‌گیرد که این روزها با استقبال گرم مسئولان سلامت، بویژه مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رسانه‌ها، صداو سیما، مطبوعات و متولیان سلامت شهری (شهرداری‌ها) قرار گرفته است. همچنین رسانه‌ها در جهت آموزش عمومی به عنوان یکی از ارکان سلامت و آگاهی به مردم در رابطه با پیشگیری و تشخیص زودرس بیماری‌ها، گام‌های بزرگی برداشته‌اند. وجود صفحه‌های سلامت در مطبوعات و شبکه سلامت در صداو سیما خود نشان از توجه مسئولان به امر خطیر سلامت است و اگر به‌صورت صحیح هدایت شود، بی‌شک در حفظ سلامت جامعه نقش بسزایی خواهد داشت. امسال هفته سلامت مردان از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با شعار سوانح و تصادفات مطرح شده است.

یادمان باشد که بر اساس آمار هر روز 150نفر و در سال حدود 30هزار نفر بر اثر تصادفات جان خود را از دست داده و آمار کشته‌های ایران در اثر تصادفات در 50 سال اخیر حدود 800هزار نفر برآورد می‌شود که این آمار از آمار شهدایی که به سبب دفاع از کشور شهید شده‌اند (230هزار نفر) بیشتر است. از میان این کشته شدگان 9/78 درصد را مردان که اغلب در سنین جوانی و میانسالی بوده‌اند، تشکیل می‌دهند. تعداد 24 هزار مرد در سال بر اثر تصادفات که اغلب به علت خستگی، استرس، خواب آلودگی و غیره رخ داده است، کشته می‌شوند. این مقوله نگاه جامع نگر به سلامت مردان را بیش از پیش مورد توجه قرار می‌دهد. بیماری‌های شایع مردان مانند سرطان پروستات، با بروز 4 هزار نفر در سال، سرطان بیضه به عنوان شایع‌ترین سرطان در سنین 15 تا 30 سال و نیز بیماری‌های خوش خیم تری مانند واریکوسل (از هر 5 پسر جوان یک نفر به آن مبتلا است) ناباروری مردان (با شیوع 15 درصد در بین زوج‌های جوان)، بزرگی خوش خیم پروستات که در هر مرد 50 سال به بالا رخ می‌دهد و در بسیاری از موارد آزار دهنده است، همگی ما را بر آن می‌دارد که به سلامت پسران، برادران، همسران، پدران و پدربزرگ‌های مان توجه کافی داشته باشیم . امسال نیز در هفته سلامت مردان (با شعار سوانح و حوادث)و در روز سلامت مردان (با شعار پروستات؛ مزاحمت یا مراقبت) افزایش آگاهی عمومی را در مورد بیماری‌های شایع و حوادث در کمین مردان مورد توجه قرار می‌دهیم.

به همت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجمن علمی تخصصی اورولوژی ایران، صدا و سیمای جمهوری اسلامی، شهرداری و مطبوعات همیشه پویا در این هفته با آگاهی عمومی و اطلاع‌رسانی اقدام کرده‌ایم. در تهران در 22 منطقه شهرداری در تالارهای اصلی آن در روز پنجشنبه 7 اسفند با حضور پزشکان اورولوژیست سخنرانی‌هایی را در مورد بیماری‌های شایع مردان برگزار و نسبت به پاسخ به سؤالات شرکت‌کنندگان اقدام می‌شود. حضور بزرگترین گروه پزشکی متشکل از جراحان کلیه در منطقه 12 شهرداری تهران (دروازه‌غار) جهت مراجعه رایگان مراجعان مرد و در صورت لزوم ارجاع آنان به مراکز درمانی و نیز افتخار حضور در دو مدرسه کودکان کار در منطقه 12 شهرداری تهران و انجام معاینه رایگان از برنامه‌های پیش روی ماست. جامعه پزشکی حضور در این مکان‌ها را برای خود افتخار و در حوزه وظایف انسانی خود تلقی می‌کند. در کشور نیز به همت دانشگاه‌های علوم پزشکی و شاخه‌های انجمن اورولوژی ایران و شهرداری‌ها برنامه‌های آموزشی و درمان در مطب‌ها و مکان‌های عمومی به‌صورت رایگان طراحی شده که در هر استان اطلاع‌رسانی عمومی خواهد شد. سایت انجمن اورولوژی ایران به آدرس www.iuanet.org اطلاعات لازم در این زمینه را در اختیار مردم قرار خواهد داد. 

در نهایت سلامت موضوعی چند بعدی است که همه ارکان جامعه و دولتمردان باید به آن توجه ویژه کنند اما توجه به سلامت مردان بویژه توسط خانواده‌ها موجب حفظ بقا وشادی خانواده خواهد بود. مادران، همسران و دختران بی‌شک بهترین افراد جهت اخطار به مردان خانواده برای حفظ سلامت هستند.  خانواده به مرد سالم نیاز دارد. پس ای هم جنسان برای حفظ شادابی و طراوت خانواده به فکر سلامت خود باشیم.منبع:روزنامه ایران


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha