پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹
کد خبر: 139272

حنا برای زخم معده ، نوعی بیماری التهابی روده ( کولیت اولسراتیو )، زخم بستر و سایر بیماری ها استفاده می شود، اما هیچ مدرک علمی خوبی برای حمایت از این موارد وجود ندارد. همچنین این نگرانی وجود دارد که استفاده از حنا هنگام مصرف خوراکی بی خطر است .

هشدار درباره عوارض حنای هندی

سلامت نیوز: آیا می‌دانید که برگ‌های حنا دارای ماده‌ای به نام «موسیلاژ» هستند و به‌همین دلیل هم در اثر تماس با آب، به شکل خمیرمانندی در می‌آیند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی حنا برگ پودر شده یک گیاه خاص است  گاهی برای تهیه دارو استفاده می شود.

حنا در لوازم آرایشی ، رنگ مو و محصولات مراقبت از مو استفاده می شود. همچنین به عنوان رنگ برای ناخن، تتوی موقت پوست و رنگ نخ و پارچه استفاده می شود.

حنا چگونه کار می کند؟

حنا حاوی موادی است که ممکن است به مبارزه با برخی عفونت ها کمک کند. از اسپاسم جلوگیری و یا موجب کاهش آن شود. التهاب را کاهش دهد و درد را تسکین دهد.

مصرف خوراکی حنا بسیار خطرناک است. بلع تصادفی حنا نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد چون می تواند باعث ناراحتی معده، تحلیل عضلات، نارسایی کلیه، تخریب گلبول های قرمز خون (کم خونی همولیتیک) و مرگ شود.

هنگامی که روی پوست استفاده می شود : حنا برای بیشتر بزرگسالان به احتمال زیاد در صورت استفاده روی پوست یا مو بی خطر است. اما گاهی ممکن است عوارض جانبی مانند قرمزی، خارش، سوزش، تورم، تاول و زخم روی پوست ایجاد کند. اغلب این واکنش های آلرژیک به دلیل ماده ای است که به حنا اضافه شده است. این ماده اضافه شده بیشتر در حنای "سیاه" یافت می شود.گاهی ممکن است واکنش های آلرژیک مانند کهیر، آبریزش بینی، خس خس سینه و آسم رخ دهد.

اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه

بارداری و شیردهی : اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا حنا برای استفاده از پوست در دوران بارداری یا شیردهی بی خطر است یا خیر وجود ندارد. پس بهتر است ایمنی را رعایت کرده و از استفاده از حنا در این دوران بپرهیزید.

کودکان: بهتر است از حنا روی پوست اطفال استفاده نشود.

کمبود گلوکز-6-فسفات دهیدروژناز (G6PD) : استفاده از حنا بر روی پوست نوزادان و کودکان مبتلا به کمبود G6PD می تواند باعث ترکیدن گلبول های قرمز خون آنها شود.

در مجموع درصورت علاقه به استفاده از حنا  هشدارها را درنظر داشته باشید.


دکتر پژمان مباشر، متخصص پوست و مو درباره این رنگ‌دهنده گیاهی گفت: «حنا حاوی ماده‌ای به‌نام لاوسون است که سمیت بسیار کمی دارد و بیشترین اثر رنگ‌کنندگی آن هم ناشی از همین ترکیب می‌شود».

عضو مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادین دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: «استفاده از حنا به عنوان تاتوی موقت، بسیار شایع است. معمولا این تاتو حدود 3 هفته روی پوست باقی می‌ماند. واکنش‌های آلرژیک تماسی، از جمله عوارض پوستی مصرف حنا به عنوان تاتوی موقت بوده که تا به‌ حال، گزارش شده است».

وی تصریح کرد که اگر فردی بعد از تاتوی با حنا از این کار راضی نباشد، می‌توان با روش‌های مختلفی مانند اسکراب‌های پوستی، به‌خصوص هنگام استحمام، برای از بین بردن آن استفاده کرد. فقط حواستان باشد که محل حنا نباید با لیف‌های زبر شسته شود چون این کار، شانس ایجاد زخم و حتی عفونت را بالا می‌برد.

مباشر خاطرنشان کرد: «نکته مهمی که طرفداران حنا باید به آن توجه داشته باشند، این است که رنگ حنای طبیعی، هیچ‌گاه به سمت رنگ مشکی کشیده نمی‌شود و همیشه ته‌رنگی از قرمزی در آن وجود دارد. حناهایی که خیلی مشکی هستند، حنای طبیعی نیستند و با نام حنای هندی در بازار به فروش می‌رسند. رنگ مشکی موجود در این محصولات، ناشی از وجود ماده‌ای شیمیایی به نام پارافنیلین دی‌آمین است. پارافنیلین دی‌آمین، ماده‌ای است که در رنگ‌های صنعتی به کار می‌رفته است و اخیرا، به عنوان حنای مشکی هندی وارد بازار ایران شده است. دلیل استفاده از حنای مشکی، رنگ‌پذیری بالا و راحت‌تر آن برای تاتوکار است. استفاده از این ماده به عنوان تاتو یا به‌عنوان رنگ مو عوارض زیادی دارد. شایع‌ترین این عوارض شامل واکنش‌های حساسیتی شدید پوستی، قرمزی و خارش شدید، تاول، زخم باز و اسکار می‌شوند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • Anahita ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    سلام.من4.5 روزپیش موهاموباهمین حنامشکی کردم.ولی جدای ازاینکه موهاموبسیااارخشک کرد کلاپشیمون شدم.چقدربایدصبرکنم.میخام رودتررنگ کنم.قهوه ای کنم.اصلا راضی نیستم.لطفازودترجواب بدید
  • اسما ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
    69 15
    درود. ممنون از اطلاعات خوبتون راجع به حنای هندی. من نمیدونستم که حنای هندی این مضرات رو داره.
  • زهرا ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    باسلام.میخواسم بدونم من یک روز بعد از نزدیکی از حنا هندی برای پوستم استفاده کردم والان باردارم میخواسم ببینم مشکل زاست؟
  • Sepideh ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
    35 15
    فقط بع عنوان تتو و رنگ مو ضرر دارع؟ نمیشع به عنوان حنا روی دست استفاده کنیم؟
  • زینب ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
    سلام چطور میشه حنا هندی مشکی رو از روی مو پاک کرد
  • نیلوفر US ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
    4 2
    سلآم چطوری تاول های روی دست رو درمان کنیم؟ میشه لطفا جواب بدین چون من این حنا رو استفاده کردم و تاول و خارش شدید دارم لطفا درمانش رو بگید