معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به تصویب نشدن بودجه 60 میلیاردی مقابله با گرد و غبار از سوی مجلس شورای اسلامی گفت: این مسائل از سرعت و جدیت سازمان حفاظت محیط زیست برای مقابله با این پدیده کم نمی‌کند؛ اما باعث عقب ماندگی‌ها و تاخیرهایی در اجرای برنامه‌ها خواهد شد.

درخواست رسمی ابتکار از سازمان ملل درباره گرد و غبار

سلامت نیوز: معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به تصویب نشدن بودجه 60 میلیاردی مقابله با گرد و غبار از سوی مجلس شورای اسلامی گفت: این مسائل از سرعت و جدیت سازمان حفاظت محیط زیست برای مقابله با این پدیده کم نمی‌کند؛ اما باعث عقب ماندگی‌ها و تاخیرهایی در اجرای برنامه‌ها خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، معصومه ابتکار در حاشیه بازدید از چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست با تاکید بر اینکه این نمایشگاه فرصتی برای تبادل اطلاعات و فناوری است، گفت: بخش خصوصی و دولتی با شرکت در این نمایشگاه دستاوردهای خود را ارائه کردند، هرچند که ما در حوزه محیط زیست عقب ماندگی‌هایی نیز داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه دولت نقش سازمان‌های مردم‌نهاد را در پیشبرد برنامه‌های محیط زیست کشور به رسمیت می‌شناسد، ادامه داد: دکتر روحانی گفتند که تشکل‌ها وقتی مشکلات محیط زیست را می‌بینند باید صدایشان شنیده شود و از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه محیط زیست مرز جغرافیایی نمی‌شناسد، گفت: در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست ایران سه وزیر از کشورهای ژاپن، لبنان و روسیه حضور داشتند و قرار است مذاکرات دو جانبه با این کشورها داشته باشیم.

ابتکار در ادامه اظهار کرد: امروز از سازمان ملل رسما درخواست کردم که در رابطه با راه اندازی صندوق منطقه‌ای مبارزه با گرد و غبار تمام تلاش و اقدامات خود را انجام دهد. ایران انتظار دارد صندوق بین‌المللی هرچه سریع‌تر تشکیل شود و حاضریم در این زمینه پیشگام باشیم.

وی با بیان اینکه خشکسالی و منابع گرد و غبار در کشورهای منطقه اتفاق می‌افتد، گفت: نقشه‌های ماهواره‌ای نشان دهنده این است که ما منابع گرد و غبار را از عربستان، عراق، سوریه، مرزعراق و اردن و برخی نواحی شمال آفریقا به داخل کشور داریم. بنابراین موضوع گرد و غبار موضوعی منطقه‌ای است و حتما باید کشورها درخصوص شناسایی منابع گرد و غبار و مدیریت سرزمین خودشان همکاری کنند تا این مسئله باعث رنج مردم در سطح منطقه نشود.

وی درخصوص بازدید وزیر بهداشت پیش از خود از استان خوزستان، افزود: این اقدام او کاملا هماهنگ شده بود چرا که در وهله اول پاسخ به واکنش سریع و درمان است. بنابراین در ابتدا وزیر بهداشت برای شناسایی وضعیت درمان، اورژانس‌ها و واکنش سریع در بخش درمان به منطقه سفر کرد تا کمبودها را شناسایی و برطرف کند.

ابتکار با اشاره به اینکه بازدید وزیر بهداشت در مرحله اول طبیعی است گفت: قاعدتا من باید با برنامه و اعتبارات کافی و راه حلی برای موضوع به خوزستان می‌رفتم و در این راستا با پیگیری‌هایی که شد توانستیم مصوبه‌ای را برای حل معضل گرد و غبار در دولت پیشنهاد دهیم که این مصوبه گام اولیه برای حل مسئله گرد و غبار بود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه اعتباراتی برای سال 93 و 94 پیش‌بینی شده است، گفت: در مصوبه دولت برای 7 دستگاه شامل سازمان حفاظت از محیط زیست، سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور، سازمان هواشناسی، وزارت نیرو، وزارت نفت و وزارت کشور تکالیفی معین شده است که امیدواریم تکالیف خود را بر اساس مصوبه و به درستی انجام دهند.

وی در ادامه تاکید کرد: حضور من در استان خوزستان با یک مصوبه و یک برنامه و اعتبار کافی در آن منطقه منطقی‌تر است تا بخواهم صرفا جهت هم‌دردی با مردم به این استان سفر کنم.

رییس سازمان محیط زیست درباره زمان جهت حل بحران گرد و غبار در استان خوزستان گفت: هیچ یک از اقدامات محیط زیستی به صورت مقطعی نتیجه نخواهد داد و دولت یازدهم نیز بنا ندارد که با مردم در این موضوعات از حقایق نگوید؛ بلکه می‌خواهیم واقعیت‌ها را مردم بدانند و آمادگی کافی برای مواجهه با مسائل را داشته باشند.

وی ادامه داد: واقعیت این است که با یک کار بلندمدت مانند کشورهای دیگری که این معضل را حل کرده‌اند این معضل را حل کنیم.

ابتکاردر ادامه به تجربه کشور چین اشاره کرد و گفت: این کشور با همکاری ژاپن و کره، نزدیک 20 سال است که در صحرای دبی فعالیت می‌کنند و دستاوردهای خوبی داشته‌اند اما هنوز مشکل‌شان به صورت کامل حل نشده است.

وی درباره حذف بودجه مربوط به ریزگردها از سوی مجلس عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی بودجه 60 میلیاردی را با وجود همه تلاش‌های ما تصویب نکرد و متاسفانه این منابع درآمدی برای سازمان حذف شد. با توجه به اینکه ما وظیفه پایش وضعیت به صورت مداوم، اندازه‌گیری و نظارت را داریم. بنابراین برای تامین تجهیزات نیازمند اعتباراتی هستیم؛ اما در حال حاضر با حذف این اعتبارات، باز هم تاخیرها و عقب ماندگی‌هایی را خواهیم داشت، البته این مسائل به هیچ وجه از سرعت و از جدیت ما نمی‌کاهد.

وی با اشاره به اینکه در این اعتبارات توجهات ما به موضوع سازمان‌های مردم نهاد بود گفت: ما به توانمندی‌ها و موفقیت‌های سازمان‌های مردم نهاد در اجرای طرح‌ها، اعتقاد داریم. به عنوان مثال در استان خوزستان با همکاری سمن‌ها، 50 هزار دانش‌آموز نسبت به محیط زیست آموزش دادند و این ظرفیت بزرگی است که باید در دستور کار دولت قرار گیرد.

رییس سازمان محیط زیست درخصوص خشک شدن تالاب هورالعظیم بیان کرد: دو سوم تالاب هورالعظیم در کشور عراق است و سیاست‌هایی که در سال‌های گذشته اتفاق افتاد، آسیب‌هایی به این تالاب و تالاب هورالعظیم وارد کرد اما بخشی از این تالاب که در ایران است، متاسفانه علی‌رغم تاکیدات سازمان محیط زیست و عدم ممانعت ورود آب، دایک بندی شده است و در دوره قبل نمی‌دانم در دولت نهم یا دهم این شرایط به وجود آمده که باعث شده در دولت یازدهم با هورالعظیم در شرایط کاملا خشک مواجه شویم. اما از همان ابتدای دولت مذاکراتی را با وزارت نیرو داشتیم تا دو ماه گذشته دایک‌بندی‌ها باز شد و آب وارد تالاب شده است که آقای هاشمی وزیر بهداشت نیز در بازدید خود این موضوع را تایید کرد.

وی با اشاره به حضور خودروسازان در نمایشگاه تاکید کرد: خودروسازان حاضر به سازمان حفاظت محیط زیست قول دادند که استانداردهای یورو 4 را به طور کامل و در تمام ابعاد پیگیری کنند و برای ارتقای استانداردهای یورو 5 نیز برنامه‌ریزی داشته باشند تا از فناوری‌های جدید استفاده کنند.

وی در پایان تاکید کرد: باید به سمتی برویم که از خودروهای برقی و هیبریدی استفاده کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha