شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۷
کد خبر: 139275

بعد از هشدار درباره شیوع سرطان معده در مردان و سرطان سینه در زنان، حالا نوبت به هشدار درباره سرطان روده بزرگ رسیده است؛سرطانی که خطرناک و البته قابل پیشگیری است.

سلامت نیوز: بعد از هشدار درباره شیوع سرطان معده در مردان و سرطان سینه در زنان، حالا نوبت به هشدار درباره سرطان روده بزرگ رسیده است؛سرطانی که خطرناک و البته قابل پیشگیری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری،برگزاری نخستین سمینار علمی تازه‌های سرطان روده بزرگ در مشهد فرصتی بود تا رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت درباره این بیماری هشدار داده و آمارهای تازه‌ای اعلام كند. دكتر علی قنبری خبر داد كه در سال۹۱ بیش از ۷هزار نفر مبتلا به سرطان روده بزرگ شدند كه این آمار در سال۱۴۰۹ به ۱۴هزار نفر خواهد رسید. حالا این موضوع آنقدر جدی شده كه وزارت بهداشت تصمیم گرفته طرح غربالگری سرطان روده بزرگ را در كشور اجرا كند.

آنطور كه رئیس بخش سرطان وزارت بهداشت می‌گوید مهم‌ترین راهبرد برای كنترل شیوع سرطان روده بزرگ كه بعد از سرطان معده شیوع بسیار بالایی در كشور دارد، تشخیص زودهنگام است و برای این هدف هم طرح تشخیص زودهنگام و غربالگری آن در شهرهای زیر ۵۰هزار نفر در حال اجراست.

‌ قنبری‌مطلق با تأكید بر اینكه خوشبختانه سرطان روده بزرگ چنانچه به موقع تشخیص داده شود قابل درمان و بهبود است، توضیح می‌دهد: سرطان روده بزرگ بیشتر در استان‌های شمالی كشور مانند گیلان،‌مازندران، ‌تهران و سمنان شیوع پیدا كرده كه خراسان رضوی در گروه متوسط ابتلا به این بیماری قرار دارد.در سال۹۱ خراسان رضوی ۵۵۶نفر مبتلا به سرطان روده بزرگ داشته كه در سال۹۴ پیش‌بینی می‌شود به ۶۱۵نفر و در سال۱۴۰۴ به ۸۸۵نفر برسد.

او البته تأكید می‌كند كه دلیل شیوع بیشتر سرطان روده بزرگ در استان‌های شمالی می‌تواند با اضافه وزن، استفاده از چربی زیاد و مصرف غذاهای با كالری بالا ارتباط داشته باشد.همه اینها در حالی است كه در سرطان روده بزرگ یا سرطان كولون، سلول‌های سرطانی درون بافت روده شروع به تكثیر می‌كنند. اگر چه این سرطان از معمول‌ترین سرطان‌هاست،‌ به‌دلیل بهبود روش‌های غربالگری و تشخیصی، تعداد موارد جدید این بیماری و مرگ ناشی از آن به‌طور قابل ملاحظه‌ای كاهش یافته‌است. پزشكان تحرك و ورزش، تعدیل وزن و جلوگیری از چاقی، مصرف آسپیرین و داروهای ضد‌التهابی، رژیم غذایی پرفیبر از قبیل سبزیجات و میوه‌جات و سبوس گندم، مصرف كافی اسید فولیك و كلسیم را مهم‌ترین عوامل محافظت‌كننده در برابر سرطان روده بزرگ می‌دانند.

    سرطان در ایران

ثبت ابتلای بیش از 7هزار ایرانی به سرطان روده بزرگ در سال91 در حالی است كه مسئولان وزارت بهداشت تأكید دارند بروز سرطان در ایران هم از متوسط جهانی و هم نسبت به كشورهای دیگر مانند تركیه، عراق و... كمتر است. اما سرطان در جهان سیر صعودی دارد به‌طوری كه میزان این بیماری در سال2012 میلادی، حدود 14میلیون نفر و در سال2030 به حدود 30میلیون نفر می‌رسد. پیش‌بینی می‌شود 70درصد این افزایش در كشورهای در حال توسعه‌ مانند ایران باشد و این یعنی باید درباره گسترش انواع سرطان‌ها در ایران نگران بود.

مهم‌ترین علت ابتلا به سرطان، سبك زندگی و نوع تغذیه از یك طرف و عوامل محیطی مانند آلودگی از سوی دیگر عنوان می‌شود. علاوه بر این در درمان سرطان‌ها یكی از مهم‌ترین عوامل شناخت به موقع است كه با انواع غربالگری و توجه مردم به انجام تست‌های دوره‌ای پزشكی مربوط می‌شود. عامل مهم دیگر در درمان سرطان‌ها نیز امكانات درمانی است كه البته با ضعف‌هایی در كشور همراه است. از نظر امكانات شیمی‌درمانی كمبودهای جدی در سراسر كشور وجود دارد و به گفته مسئولان تنها 60دستگاه رادیوتراپی در كشور در اختیار داریم درحالی‌كه به دوبرابر این تعداد نیازمندیم. براساس پیش‌بینی‌های مسئولان وزارت بهداشت سالانه 85 تا 90هزار نفر به سرطان مبتلا می‌شوند، این یعنی از همین حالا تا اسفند آینده احتمال دارد به اندازه یك استادیوم آزادی سرطانی جدید به كشور اضافه شود، مگر اینكه از سبزیجات و میوه‌ها بیشتر استفاده كنیم و مصرف نمك، چربی‌ها و شیرینی‌ها را تا جایی كه می‌شود كم كنیم.

    درمان سرطان روده بزرگ

تغییر در عادات اجابت مزاج مانند اسهال یا یبوست، مشاهده خون در مدفوع، ناراحتی مداوم شكم مانند گرفتگی، نفخ و درد، ضعف و خستگی و كاهش بی‌دلیل وزن مهم‌ترین نشانه‌های بروز سرطان روده بزرگ هستند. بسیاری از افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ، هیچ علامتی را در مراحل اولیه این بیماری گزارش نمی‌كنند. شیمی‌درمانی می‌تواند سبب بهبود كیفیت زندگی و طول عمر مبتلایان به سرطان روده بزرگ شود. توصیه می‌شود كه تست‌های غربالگری برای تشخیص سرطان روده بزرگ از سن 50سالگی شروع شود و برای كسانی كه سابقه خانوادگی ابتلا به آن را دارند، باید از سنین پایین‌تر آغاز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha