شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۳
کد خبر: 139286

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به کمبود پرستار در کشور گفت:گام هایی در خصوص اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری برداشته شده است.

سلامت نیوزمعاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به کمبود پرستار در کشور گفت:گام هایی در خصوص اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری برداشته شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دکتر محمد میرزابیگی در جشن بزرگداشت روز پرستار که در دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاریست گفت:بعد از انقلاب اسلامی تا به امروز حدود 170 دانشکده پرستاری داریم.

میرزابیگی با اشاره به کمبود نیروی پرستار در کشور اظهار کرد:در سال 83 حدود 4000 فارغ التحصیل بیکار در پرستاری داشتیم این درحالیست که اکنون نه نیروی بیکار بلکه با کمبود پرستار روبرو هستیم.

میرزابیگی بااشاره به توجه دولت و وزارت بهداشت به پرستاران، ادامه داد:در حال حاضر پنج قانون مصوب مجلس، چهار بخشنامه اجرایی مصوب دولت و هشت بخشنامه در سطح وزارتی در خصوص پرستاری داریم که تقریبا اکثریت آنها مربوط به سال 93 است.

پرداخت کارانه با ضریب 1.7 تا استقرار نظام عملکردی

وی در مورد نظام پرداخت به پرستاران نیز گفت: کارانه های پرستاری را به روز رسانی کردیم که البته در برخی نقاط کشور با نواقصی همراه است. در حال حاضر پرداخت ها به صورت علی الحساب با ضریب 1.7 است که این پرداخت تا استقرار نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد ادامه دارد.

وی در مورد نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد اضهار کرد:بخشنامه این موضوع در 26 دی ماه ابلاغ شد که مسیر خوبی را برای ایجاد و اجرای عدالت در پرداخت ها باز خواهد کردکه اجرای آن نیز نرم افزاری بوده و نیروی انسانی دخالت کمی در آن دارد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به اقداماتی که در خصوص توجه به پرستاری مثل ایجاد دو ساختمان مناسب برای سازمان، اظهار کرد:در دولت یازدهم و با تشکیل معاونت پرستاری و حمایت های شخص وزیر تا به امروز هشت بخشنامه در سطح وزارتی در رابطه با جبران کمبود نیرو و نظام پرداخت بوده است .

وی همچنین به بخشنامه‌های مرخصی زایمان بانوان، استفاده از خرید خدمات پرستاری به صورت شرکتی و استفاده از توان دانشجویان در بالین ، گفت:‌ در این خصوص دانشجویان از ترم شش به بعد با قیمت ساعتی 5000 تومان در سطح کارشناسی و ساعتی 7000 تومان در سطح کارشناسی ارشد و دکترا مشغول به کار می شوند.

به گفته میرزابیگی، در عرصه آموزش تصمیم گرفته شده که تا دو برابر ظرفیت دانشگاه‌ها را افزایش داده شود و افزودن سه رشته در خصوص پرستاری به مقطع کارشناسی ارشد نیز در دست بررسی ست.

بیمارستان‌ها می‌توانند از نیروهای کمک بهیار برای بازه یکساله بهره گیرند

میرزابیگی همچنین با اشاره به اقدامات در خصوص تربیت نیروی کمک پرستار گفت:در مقطع غیر دانشگاهی برای جبران کمبود نیروی کمکی برای کمک به پرستاران مثل کمک بهیار، بیمارستان‌ها بنابر نیاز و توان خود می‌توانند از نیروهای کمک بهیار برای بازه یکساله بهره گیرند.

وی با اشاره به فعال شدن کمیته های ممیزی در معاونت پرستاری برای نظارت و با ابراز امیدواری از کاهش کاستی ها با ایجاد این کمیته، ادامه داد:واقعا با کمبود نیروی پرستاری در کشور مواجه هستیم. چطور می توان در برخی نقاط کشور مثل خرمشهر یک پرستار برای ٣٠ بیمار وجود داشته باشد!. در این خصوص بخشنامه هایی را به عنوان راهکار کوتاه مدت ابلاغ کردیم و راهکارهای بلند مدت نیز ابلاغ خواهد شد.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه آثار این راهکارها در بلندمدت مشخص می‌شود، گفت:با توجه به کمبود نیروی پرستار از مردم می‌خواهم که صبور باشند تا در مراکز درمانی خدمات را دریافت کنند.

وی در پایان تاکید کرد: در عرصه نظام پرداخت پرستاران گام های خوبی در راستای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری برداشته شده است و امیدواریم با اجرای برنامه های جدید و نظارت درست از شرمندگی پرستاران در اقصی نقاط کشور درآییم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha