وزیر بهداشت عنوان کرد: اکنون وزارت بهداشت حقوق و پرداختی 95 هزار نفر از پرستاران را از جیب مردم که همان درآمد اختصاصی بیمارستان‌هاست، پرداخت می‌کند چراکه ردیف بودجه ای ندارند و ما بابت این 95 هزار نفر یک قران دریافت نمیکنیم.

حقوق پرستاران ردیف بودجه ای ندارد/پرداخت حقوق 95 هزار پرستار از جیب مردم

سلامت نیوز: وزیر بهداشت عنوان کرد: اکنون وزارت بهداشت حقوق و پرداختی 95 هزار نفر از پرستاران را از جیب مردم که همان درآمد اختصاصی بیمارستان‌هاست، پرداخت می‌کند چراکه ردیف بودجه ای ندارند و ما بابت این 95 هزار نفر یک قران دریافت نمیکنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی در مراسم روز پرستار خطاب به پرستاران گفت: پرداخت عملکردی باید تا پایان امسال مطابق شیوه نامه حقوق عملکردی پرستاری و سایر گروه‌ها انجام شود. هرچند این امر کار سختی است اما به عدالت نزدیکتر است.

پرداخت حقوق 95 هزار نفر از پرستاران از جیب مردم

وی با اشاره مشکل کمبود پرستار در مراکز درمانی گفت: یک سال و نیم است که در جلسات دولت بارها گفته ام که اکنون به ازای هر هزارنفر جمعیت 1.1 پرستار و البته در بخش‌های روان 47صدم پرستار فعال است و کمتر جایی در دنیا چنین شرایطی دارد. البته همین وضعیت را در اورژانس هم شاهدیم بطوری که پرسنل آن 500 ساعت در ماه کار می‌کنند.

هاشمی افزود: در عین حال اکنون وزارت بهداشت حقوق و پرداختی 95 هزار نفر از پرستاران را از جیب مردم که همان درآمد اختصاصی بیمارستان‌هاست، پرداخت می‌کند چراکه ردیف بودجه ای ندارند و ما بابت این 95 هزار نفر یک قران دریافت نمیکنیم.

وزیر بهداشت همچنین گفت: اقدامات خوبی در معاونت پرستاری انجام شده است اما این موارد مسکن است نه چاره اصلی درد.

وزیر بهداشت ضمن تبریک تولد حضرت زینب (س) و فرا رسیدن روز پرستار گفت: شغل پرستاری مانند برخی از شغل‌های کارمندان دولت، کار بسیار سختی است و در برخی موارد طاقت‌فرساست. این در حالی است که مانند برخی اقشار دولت آنطور که شایسته است به این قشر توجه نشده است. البته این امر مربوط به سالیان متمادی است.

سلامت هیچ‌گاه حتی اولویت دهم کشور هم نبوده است

وی افزود: بیش از 30 سال است که در این حرفه مشغول به فعالیت هستم. تصورم آن است که می‌توانستیم بهتر از این عمل کنیم. عقب‌ماندگی‌های کلی در همه بخش‌های پزشکی کشور داریم. دلیل این موضوع آن است که سلامت هیچ‌گاه حتی اولویت دهم کشور هم نبوده است. البته این موضوع در دورانی مانند دوران دفاع مقدس طبیعی است اما پس از آن باید دولت‌ها سلامت را در اولویت خودشان قرار می‌دادند. خوشبختانه امروزه سلامت جزو اولویت‌های اصلی دولت است و مجموعه همراهی‌های یک سال و نیم گذشته دولت و مجلس، لبخند رضایت را بر لب مردم نشانده است. این در شرایطی است که هنوز خیلی از مشکلات مردم روی زمین مانده است.

هاشمی در توضیح اعتبارات تخصیص یافته به حوزه سلامت از ابتدای سال تاکنون گفت: آنچه که به عنوان اعتبارات مالی وزارت بهداشت از تریبون‌های عمومی، مکررا اعلام می‌شود، در مقایسه با دیگر هزینه‌های کشور و همچنین سوءاستفاده‌هایی که پیش از این صورت گرفته، اصلا عددی نیست. از محل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده باید حدود 2900 میلیارد تومان به وزارت بهداشت تخصیص می‌یابد که در حال حاضر تنها حدود 30 درصد آن به وزارت بهداشت تحویل داده شده است.

وی افزود: همچنین از محل 10 درصد هدفمندی یارانه‌ها باید 4800 میلیارد تومان به وزارت بهداشت می‌رسید اما اکنون که در ماه اسفند قرار داریم، تنها 2100 میلیارد تومان آن تحویل داده شده است. مجموع پولی که از این دو محل به وزارت بهداشت تخصیص یافته است، کمتر از 50 درصد اعتباراتی است که باید تحویل می‌شد. اما با این وجود می‌بینیم که اقدامات انجام شده توانسته رضایت مردم را به همراه داشته باشد. از همراهی دولت هم ممنونیم. هیچ رییس‌جمهوری به اندازه دکتر روحانی در حوزه سلامت صحبت و حمایت نکرده است. آرزو داریم دکتر روحانی به تمام وعده‌هایی که قبل از تشکیل دولت داده بودند، یعنی عزت و سربلندی ایران، دین و آسایش و آرامش نسبی مردم، دست یابند.

برخی‌ها می‌خواهند همیشه اضطراب ایجاد کنند

وزیر بهداشت به اقدامات انجام شده در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال 9 میلیون نفر در این دولت تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفته‌اند. زمانی بود که بسیاری از شهرها و روستاها حتی یک پزشک هم نداشتند اما اکنون در تمام شهرهای زیر 20 هزار نفر پزشک مستقر شده است. افتخار می‌کنیم که توانستیم تعداد پزشکان را افزایش دهیم. اکنون اوضاع قابل مقایسه با گذشته نیست و اقدامات انجام شده به اندازه یک سال و نیم تلاش دولت قابل تقدیر است.
هاشمی حمایت‌های مقام معظم رهبری و همچنین رییس جمهور و دولت از حوزه سلامت را مورد اشاره قرار داد و افزود: اینکه تمام ارکان نظام در موضوع سلامت اتفاق نظر پیدا کردند، بسیار ارزشمند است، اما برخی‌ها از این موضوع خرسند نیستند و می‌خواهند همیشه اضطراب ایجاد کنند. اتفاقا بعضی از این افراد در مجموعه خود ما هستند. به عنوان مثال می‌توان به اتفاقی که در تبریز افتاد اشاره کرد. به طوری که یکی از کارکنان پزشکی در فضای مجازی همه کشور را در مورد آنفلوآنزا نگران کرد. متاسفانه هنوز فرهنگ استفاده از تکنولوژی را یاد نگرفته‌ایم و از سوی دیگر دستگاه‌های نظارتی نیز آنطور که شایسته است انجام وظیفه نمی‌کنند. معنی اینچنین فضاهایی ارتجاع و بربریت است.

وی ادامه داد: در اسلام آبروی انسان بالاتر از آبروی کعبه است. در حوزه بهداشت و درمان هم که بخشی خدماتی است، وظیفه ما مراقبت از سلامت مردم است.هر حایی که مردم بیمار شوند، باید خدمت مناسب دریافت کنند. اکنون که این مسوولیت به هر دلیلی روی دوشمان است، از هر ساعتش استفاده می‌کنیم تا شرمنده خانواده شهدا نباشیم. همه باید از فرصت ایجاد شده استفاده کنند.

وزیر بهداشت افزود: همواره باید مسائل را اصلی – فرعی کنیم؛ همان مبحثی که رهبری فرمودند. باید برنامه داشته باشیم و با عقلانیت پیش برویم. باید با درک موقعیت کشور به دنبال مطالباتمان باشیم.

هاشمی کسری اعتبارات 5500 میلیارد تومانی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی قبل از آغاز دولت یازدهم را مورد اشاره قرار داد و گفت: البته این رقم کسری مورد تایید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است. ما معتقدیم که 8000 میلیارد تومان کسری داشتیم. اکنون هم که از محل مالیات بر ارزش افزوده و همچنین 10 درصد هدفمندی یارانه‌ها مبالغی اضافه بر بودجه سالانه وزارت بهداشت در اختیار این وزارتخانه قرار گرفته، تاکید می‌کنم حتی یک ریال از این ارقام نباید جهت حقوق و مزایا هزینه شود. ما اختیار اضافه کردن حقوق را نداریم. حقوق دست دولت است. آنچه که اکنون مطرح است، بحث کارانه‌هاست. با همه گرفتاری‌های دانشگاه‌ها تا اینجای کار پیش رفته‌ایم. البته برخی بدسلیقگی‌ها و عدم تمکین از بخش‌نامه‌ها را نیز انکار نمی‌کنم.

وی افزود: برخی‌ها نیز علاقه‌مندند که پزشک و پرستار را مقابل یکدیگر قرار دهند. این امر اشتباه و بازی کردن در میدان دیگران است. ما همه یک تیم هستیم. اکثریت جامعه پزشکی و پرستاری با هم کار می‌کنند. تعدادی هستند که این موضوع را بر نمی‌تابند و حاشیه‌سازی می‌کنند. مجموعه نظام پزشکی از نظام پرستاری، مامایی و... جدا نیست.

هاشمی در ادامه صحبت‌هایش گفت: همواره بنایم بر آن بوده که قولی خلاف ندهم، دروغ نگویم و ریاکاری نکنم. این نعمت خدمتگذاری نیز با اصرار دکتر روحانی بود که البته تا اینجای کار به خیر گذشته است و نیازی به وعده خلاف ندارم. همه آمده‌اند که خدمت کنند. بنا نیست کسی کیسه‌ای برای خود دوخته باشد.

وزیر بهداشت قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را مورد اشاره قرار داد و ادامه داد: این قانون هفت سال گذشته تصویب شده است. در صورتی که دولت و مجلس اعتبارات اجرای آن را لحاظ کنند، اجرای این قانون عملی است و تا وقتی که این اتفاق نیفتد، طبیعی است که نمی‌توان آن را اجرایی کرد. در جلسه شورای عالی بیمه مباحث مرتبط با حوزه پرستاری بحث شد و اینکه حداقل در قدم اول، تکلیف مراقبت‌های منزل که بسیار آشفته است، باید مشخص شود چراکه ارائه‌دهندگان چنین خدماتی به زندگی مردم وارد می‌شوند و با جان و مال و ناموس مردم در ارتباط هستند. امیدوارم شورای عالی بیمه در جلسه بعدی به این امر بپردازد. البته وزارت بهداشت در شورای عالی بیمه یک رای دارد و از طرف دیگر مصوبات این شورا باید به تصویب سازمان نظارت و برنامه‌ریزی و همچنین هیات وزیران نیز برسد.

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: امیدوارم سال آینده بخشی از مشکلات شما حل شده باشد. از مدیران پرستاری و همچنین روسای دانشکده‌های پرستاری خواهش می‌کنم بسیار مراقبت کنید. باور کنید این شرایط ویژه است. شما خود متولی هستید و باید امور را مدیریت کنید، نباید بخشی از پازلی باشید که رفتارش نسبت به دولت ، رفتار کریمانه‌ای نیست. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • الف ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    17 2
    چه جالب وزارت بهداشت برای پرداخت های غیر منطقی پزشکان بودجه دارد ولی برای پرداخت حق پرستاران ردیف بودجه ندارد. با اینکه بقول خودشان بنای وزیر بر این است که قولی خلاف ندهد و دروغ نگوید ولی هرچه به پرستاران از زمان اجرای طرح تحول سلامت تا کنون گفته و وعده داده است دروغی بیش نبوده ست.
  • صدای پرستار ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    16 3
    آقای نخبه، برادر مسلمان، جوسازی نکن عزیز دل برادر شما یک شبه میلیاردها تومن به جيب متخصص ها ریختی، از بیمه ها بعنوان یک واسطه و مادر خرج برای چپاول بیت المال استفاده می کنید، حالا هدیه ی روز پرستارت اینه که مردم رو در مقابل پرستاران قرار بدید؟
  • پرستاراتاق عمل خصوصی ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    17 2
    جناب وزیر مانه بیماریم نه تنگ نظر نه زیاده خواه نه می خواهیم اضطراب ایجاد کنیم شما خودت اگر کار کنی شب وروز اونم کار سخت دور از خانواده بعد یه حقوق کم بهت بدن ومقدارزیاذی از کارکردت به جیب دیگران(پزشکانی که درمنزل تشریف دارند)سرازیر شود چه کار میکنی؟آیا اعتراض نمی کنی؟ ما خواهان عدالت درپرداخت بین تیم درمان هستیم.
  • حق شناس ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    10 1
    آدم دروغگو دین و ایمان ندارد هشت سال پیش که قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را تصویب کردند همراهش بودجه مورد نیازش هم تصویب و پیش بینی شد که در طول این مدت شماها نوش جانش کردید،حالا هم ده هزار میلیارد بودجه وزارت بهداشت را تمام و کمال خوردید و چیزی برای دادن حقوق پرستاران باقی نگذاشته اید؟!!؟؟
  • فاطمه (پرستار) ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    5 1
    آقای وزیر بهداشت لطفا دروغ نگویید تعرفه های پرستاری وارد کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات پزشکی شده و کار توسط پرستار انجام ولی درآمد وارد جیب متخصص و فوق تخصص میشود و این انصاف نیست پس بحث بودجه رو به میان نکشید راستی چرا در بیمارستانهای دولتی این گروه پنج تا هفت درصدی شما باید هفتاد درصد درامد بیمارستان را به جیب برده بدون هیچ هزینه و سرمایه گذاری و سهامی داشتن ولی نود و سه درصد بقیه از بیست درصد باقیمانهده بهره ببرند دروغ و بی عدالتی تا کی؟؟؟؟؟؟