شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۱
کد خبر: 139288

یک روانشناس با تاکید بر تقویت رابطه اعضای خانواده با یکدیگر گفت: اعضای یک خانواده سالم با ارتباط با یکدیگر، از نظر عاطفی، اجتماعی، اقتصادی و روانی رشد کرده و به سوی اهداف اساسی گام بر می دارند.

سلامت نیوز:  یک روانشناس با تاکید بر تقویت رابطه اعضای خانواده با یکدیگر گفت: اعضای یک خانواده سالم با ارتباط با یکدیگر، از نظر عاطفی، اجتماعی، اقتصادی و روانی رشد کرده و به سوی اهداف اساسی گام بر می دارند. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا خانواده چیزی بیش از مجموعه افرادی است که در یک فضای مادی و روانی خاص به سر می برند.

خانواده یک نظام اجتماعی و طبیعی است که مجموعه قواعد و اصول را برای اعضاء خود تعیین می کند.

رابطه اعضای این خرده فرهنگ، عمیق و چند لایه است که با هدف مشترک بنا شده است، در چنین نظامی، افراد به وسیله علایق و دلبستگی های عاطفی نیرومند، دیرپا و متقابل به یکدیگر متصل شده اند.

خانواده کوچکترین جزء اجتماع بوده و با در کنار هم قرار گرفتن خانواده ها، جامعه شکل می گیرد.

یک روانشناس در برنامه «خیابان بهبودی» گروه سلامت روان و خانواده رادیو سلامت گفت: اعضای یک خانواده نقاط قوت همدیگر را تقویت و برای برطرف کردن نقاط ضعف، برنامه ریزی می کنند تا زندگی خود را بهبود بخشند.

«مینا پور فرخ» افزود: اولین مرحله زندگی که از بدو تولد انسان آغاز می شود و شکل می گیرد مرحله اجتماعی شدن است، در خلال آن رشد مراحل جسمی و روحی روانی صورت می گیرد بنابراین اگر مرحله اجتماعی شدن به درستی و به شکل کامل پیش نرود، بقاء انسان به خطر می افتد.

وی ادامه داد: وقتی فرد در شرایط تعاملات اجتماعی و برقراری ارتباط با دیگران قرار می گیرد در حقیقت با قسمتی از هویت خود ارتباط برقرار می کند، بنابراین آشنایی با شبکه خانوادگی باعث می شود فشارها و نقش های خانواده سبک تر شده و فهم این نقش های خانوادگی به تعامل سازگارانه در خانواده کمک کرده و منجر به از بین رفتن بسیاری از سوءتفاهمات می شود.

** نظام خانواده به دو صورت باز و بسته

وی با بیان اینکه نظام خانواده به دو صورت بسته و باز است، گفت: در خانواده با نظام بسته، ارزش فردی در برابر قدرت و اجرا در مقام دوم است و اعمال وابسته به تصمیمات صاحب قدرت است، همچنین افراد این خانواده در برابر تغییر بسیار مقاومت کرده و انعطاف کمی دارند.

پور فرخ اضافه کرد: در خانواده با نظام باز، ارزش فرد دارای بالاترین درجه بوده و اقدامات نتیجه واقعیت هستند، افراد خانواده از تغییر به عنوان یک مساله طبیعی و مطلوب استقبال می کنند و بسیار انعطاف پذیر هستند.

وی ادامه داد: الگوی دیگری هم در خانواده و ارتباطات بین فردی حکمفرماست که عبارت از سازشگر - سرزنشگر - حسابگر - مبهم و تراز کننده است.
به گفته پور فرخ، فرد سازشگر، سخنانش در جهت جلب توجه دیگران و به نوعی خودشیرینی است و سعی می کند از هر موضوعی که موجب ناخوشایندی دیگران شود، عذرخواهی کند و هرگز مخالفتی نشان ندهد.

وی توضیح داد: فرد سرزنشگر، ایرادگیر و پرتوقع است، از کلمات مخالفت آمیز و منفی استفاده می کند و علاقه دارد سلطه خود را بر دیگران تحمیل کند نه اینکه واقعا حقیقت را دریابد.

این روانشناس خاطرنشان کرد: فرد حسابگر، بسیار مرتب و معقول به نظر می رسد و احساسات و هیجان کمتری دارد، آرام و خونسرد و دارای انعطاف کمی است، در تصمیم گیری های خود بیشتر منطقی و به دور از احساس برخورد کرده و سود و زیان و منفعت خود را در نظر می گیرد.

وی یاداور شد: فرد مبهم، خود نیز از احساسات و نیازهایش بی اطلاع بوده و همیشه شاکی است که چرا کسی به من توجه نمی کند. انگار این افراد بیشتر در جسم هستند تا فکر و ذهن و همیشه در روابط خود ابهام دارند.

پور فرخ گفت: فرد تراز کننده سالم ترین الگو در روابط بین فردی است، در فرد همتراز، نوعی کمال، روانی گفتار، سرحالی و گشادگی چهره همراه با جرات و جسارت وجود دارد و روابط فرد، بالنده بوده و نتایج رضایت بخشی را به دنبال دارد.

این روان شناس افزود: از آنجا که احساس تعلق در بین اعضای خانواده یکی از دلنشین و ایمن ترین روابط موجود است، دور هم بودن خانواده ها در بوجود آمدن و تقویت این حس بسیار موثر است.

وی غذا خوردن در کنار خانواده را فرصتی دانست تا افراد احساسات و عقاید ناشی از امور روزانه خود را با همدیگر سهیم شوند و تعطیلات آخر هفته و رفتن به سفر را هم باعث بوجود آمدن شرایطی برای ایجاد یک ارتباط موثر و موفق عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha