شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 139293

یك متخصص تغذیه با بیان اینكه قابل پیشگیری بودن یكی از مزیت‌های دیابت نوع 2 است، گفت: هر زمانی كه اسم دیابت مطرح می‌شود دیابت نوع 2 در ذهن شكل می‌گیرد، و اگر فردی به دنبا ل چاقی رود باید آن انتظار دیابت هم داشته باشد به همین دلیل امروز به دلیل افزایش چاقی، دیابت نوع 2 هم افزایش می‌یابد.

سلامت نیوز:یك متخصص تغذیه با بیان اینكه قابل پیشگیری بودن یكی از مزیت‌های دیابت نوع 2 است، گفت: هر زمانی كه اسم دیابت مطرح می‌شود دیابت نوع 2 در ذهن شكل می‌گیرد، و اگر فردی به دنبا ل چاقی رود باید آن انتظار دیابت هم داشته باشد به همین دلیل امروز به دلیل افزایش چاقی، دیابت نوع 2 هم افزایش می‌یابد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفرینش ،دكتر سعید حسینی متخصص تغذیه ،‌ با اشاره به اینكه با كاهش وزن افراد دیابتی، كنترل قند آنها بهتر می‌شود،‌اظهار داشت: بیمار دیابتی باید به دلایلی از جمله كاهش مقاومت به انسولین، كنترل قند و كاهش مصرف دارو و انسولین باید وزن خود را كم كند به همین دلیل باید در افراد دیابتی كاهش وزن را مدنظر قرار دهیم.

    وی ادامه داد: كاهش وزن به منظور رسیدن به وزن ایده آل نیست بلكه فرد دیابتی باید وزن موجود خود را 10-5 درصد كاهش دهد.این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان اینكه منظور از كاهش وزن،‌كاهش از طریق چربی است نه از طریق كاهش آب،‌تصریح كرد: كاهش وزن از طریق عضله، به دلیل اینكه به مرور زمان اشكال در سوخت و ساز بدن ایجاد می‌كند و فرد بیش از پیش چاق می‌شود به همین دلیل می‌توان گفت كاهش وزن از این طریق موقتی است.

    این متخصص تغذیه در خصوص اینكه كاهش وزن در افراد دیابتی را باید مدنظر داشته باشیم، گفت: متاسفانه برخی افراد بر این باور هستند كه فرد دیابتی نباید قند مصرف كند و یا اینكه قطعا قند مصرف كرده است مبتلا به دیابت شده است در صورتی این باور اشتباه است و فرد دیابتی باید مانند یك فرد معمولی 55 درصد انرژی روزانه خود را از طریق قند تامین كند.

    دكتر حسینی با بیان اینكه 15درصد پروتئین و 25 درصد چربی، انرژی افراد دیابتی را تشكیل می‌دهد، اظهار كرد: افراد دیابتی نباید خود را از مصرف برخی مواد غذایی محروم كنند‌ آنها می‌توانند مصرف نان، برنج و ماكارانی را به عنوان مواد اولیه در رژیم غذایی خود را قرار دهند.

    فرد دیابتی می تواند میوه مصرف كند

    وی در این خصوص گفت: رژیم غذایی یك فرد معمولی با فرد دیابتی تفاوت ندارد همچنین مصرف میوه‌های شیرین هم می‌تواند در رژیم غذایی فرد دیابتی باشد.

    باید به مقدار قند دریافتی افراد دیابتی تاكید كرد

    این متخصص تغذیه تصریح كرد: باید برخلاف تاكید بر نوع قند دریافتی به طور مثال پرهیز از مصرف میوه‌های شیرین مانند انگور و خربزه باید بر مقدار قند دریافتی افراد دیابتی تاكید كنیم.

    دكتر حسینی ادامه داد: باید رژیم غذایی افراد دیابتی نزدیك به خواستگاه فرد باشد و با شرایط اقتصادی و اجتماعی آنها هم‌خوانی داشته باشد هم چنین علاوه بر آن باید نكات تغذیه ای هم رعایت شود.

    وی در رابطه با اینكه رژیم غذایی بیماران دیابتی نیابد مقطعی باشد، گفت: شاخص گلایسمی شامل یک سیستم امتیاز بندی از 1 تا 100 است که نسبت جذب هریک از کربوهیدرات های غذایی به جریان خون را نشان می دهد، و اگر ماده ای شاخص گلایسمی بالای 100 داشته باشد تاثیرش بر افزایش قند خیلی سریع است و در صورت پایین بودن شاخص گلایسمی میزان تاثیر آن در افزایش قند كم است.

    این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران اظهار كرد: اگر در وعده‌های غذایی فرد مبتلا به دیابت50 گرم کربوهیدرات گنجانده شده باشد شاخص گلایسمی ظهور پیدا می‌كند كه افزایش شاخص گلایسمی می‌تواند بر قند بیمار تاثیر داشته باشد اما در صورتی كه وعده غذایی مصرفی نتواند 50 گرم كربوهیدرات برساند در این جا دیگر شاخص گلایسمی مفهومی ندارد.

    دیابتی ها مراقبت چربی خود باشند!

    وی در این خصوص گفت: 55 درصد انرژی افراد دیابنی از طریق قند تامین می‌شود به همین دلیل مصرف لبنیات، سبزیجات و میوه برای افراد دیابتی توصیه می‌شود. دكتر حسینی ادامه داد: بیماران مبتلا به دیابت باید سهم چربی خود را به 25 درصد نزدیك كنند و سهم چربی خود را از طریق روغن زیتون و دیگر روغن‌های گیاهی تامین كنند و از مصرف روغن‌های حیوانی و مایع پرهیز كنند.

    بیماران دیابتی باید گوشت كم چرب مصرف كنند

    این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در پاسخ به اینكه آیا افراد دیابتی باید از مكمل‌های خاصی استقاده كنند؟ گفت:به طور مثال بیماری كه می‌گوید من با مصرف یك نوع میوه میزان قند بدنم افزایش می‌یابد كه با سنجش میزان قند و صحت این موضوع، بیمار باید از مصرف آن میوه پرهیز كند به همین دلیل می‌توان گفت تجربه شخصی در مصرف مواد غذایی بسیار موثر است.

    شكلات های رژیمی برای بیماران دیابتی مفهومی ندارد!

    دكتر حسینی افزود: به دلیل اینكه شیرین كننده‌های مصنوعی انرژی ندارند افراد دیابتی راحتی می‌توانند این مواد را مصرف كنند در صورتی كه مرباهای رژیمی به دلیل اینكه صرفا شكر جایگزین شده و میوه ی آن باقی مانده است می‌توان گفت شكلات و مرباهای رژیمی خیلی مفهوم ندارند.

    این متخصص تغذیه با بیان اینكه انرژی دریافتی افراد دیابتی باید با توجه به شرایط فرد و میزان كاهش وزن فرد تنظیم شود، افزود: افراد دیابتی می‌توانند سبزیجات را آزادانه مصرف كنند و سایر مواد غذایی را باید با حساب و كتاب استفاده كنند.

    وی در پایان خاطر نشان كرد: رژیم غذایی بیماران دیابتی به دلیل اینكه باید در دراز مدت است پیشنهاد می‌شود با یك كارشناس تغذیه مشورت كنند تا كارشناس با توجه به فرهنگ و شرایط اقتصادی و اجتماعی بیمار رژیم غذایی آن را تنظیم كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha