شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۰
کد خبر: 139301

اعتماد، اطمینان و امنیت خاطر از مهم‌ترین عوامل موفقیت در یک رابطه خانوادگی به‌حساب می‌آیند.

سلامت نیوز: اعتماد، اطمینان و امنیت خاطر از مهم‌ترین عوامل موفقیت در یک رابطه خانوادگی به‌حساب می‌آیند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، كوچك‌ترین جرقه‌های شك و دودلی، امنیت رابطه را به خطر می‌اندازند؛ بنابراین باید در لحظه نخست مهار و كنترل شوند. اینكه وقتی اعتماد لازم در رابطه از بین می‌رود، چه‌كسی مقصر است،چیزی است كه احتیاج به بحث و بررسی دارد ولی بدون شناخت مقصر اصلی، باید به‌دنبال بررسی علل و عوامل بروز این مشكل و راه‌های مقابله با آن بود. حجت‌الاسلام جواد گلی، كارشناس مسائل خانواده، توصیه‌هایی برایتان دارد كه می‌توانید با رعایت آنها آسیب شكاكی را از خانه‌تان جمع كنید.

    این 3 اصل اساسی

اصلا می‌دانید چرا شكاكی در رابطه شما با همسرتان تقویت می‌شود؟

اصل اول:

اعتماد: یكی از عوامل شك به یكدیگر، وجود نداشتن اعتماد كافی بین زوجین است. در واقع اگر زن و شوهری مفاهمه صحیح و ارتباط صمیمانه با هم داشته باشند، اعتماد هم بین آنها به‌وجود خواهد آمد. زمانی هم كه زن و شوهری به هم اعتماد داشته باشند اصلا نگران نیستند كه شخص دیگری (زن یا مرد) بتواند در رابطه آنها مشكلی به‌وجود بیاورد. چون هیچ وقت فكر نمی‌كنند شخص دیگری بتواند نظر همسرشان را به‌خود جلب كند.

اصل دوم:

رعایت هنجارها : عامل دیگر شك،‌ رعایت نكردن عرف پسندیده جامعه و دستورات دینی است؛ مثل روابط زن و مرد با دیگران. وقتی فردی میزان معاشرت همسر خود را با مردان دیگر و با كسانی كه در اطراف او هستند (همكار، اعضای خانواده و... ) به‌ویژه در مهمانی‌ها و روابط شغلی، خارج از هنجارهای دینی و اجتماعی می‌بیند می‌تواند نخستین جرقه‌های شك و بدگمانی را در او به‌وجود بیاورد.

اصل سوم:

طرح موضوعات مهم : گاهی بدگمانی‌های زوجین ناشی از آن است كه از بعضی مسائل مهم درخصوص همسرشان بی‌اطلاع هستند؛ مثلا در محل كار اتفاق مهمی افتاده كه فرد آن را با همسرش در میان نمی‌گذارد. بنابراین وقتی این موضوعات را از دهان شخص دیگری می‌شنود شك و بدگمانی در اوبه‌وجود می‌آید. گفتن بعضی از جزئیات روابط ما با دیگران كمك می‌كند كه همسرمان به ما اعتماد كند.

آدم خوبی شوید لطفا!

مواجهه با همسر شكاك هم برای خودش آدابی دارد كه اینجا با آن آشنا می‌شوید

1- رفتارتان را اصلاح كنید! وقتی با یك همسر شكاك مواجه هستیم اولویت نخست این است كه رفتارمان را اصلاح كنیم و در ارتباط با افراد دیگر به‌گونه‌ای رفتار نكنیم كه موجب ایجاد حساسیت در همسرمان شود. البته اگر رابطه صحیح در ازدواج و همچنین آنچه ما آن را عشق می‌نامیم، بر رابطه حاكم باشد در روابط ما هیچ مشكلی به‌وجود نخواهد آمد. گاهی می‌بینیم جذابیت‌ها و كشش‌های زوجین نسبت به یكدیگر كمتر از كشش‌هایی است كه در سایر مناسبات خانوادگی دارند كه این اتفاق بسیار خطرناك است؛چون این باور در طرف مقابل ما ایجاد می‌شود كه به معاشرت با دیگران رغبت بیشتری داریم.

2- تلافی نكنید: نباید مناسبات اجتماعی خود را در برابر همسرمان طوری طراحی كنیم كه او دچار بدگمانی شود. گاهی اینگونه رفتارها تعمدی است و به‌نظر می‌رسد می‌خواهیم تلافی یا خودنمایی كنیم؛ مثلا اگرشخصی قبل از ازدواج خواستگارانی داشته، برای تلافی رفتار ناپسند همسرش، شروع به تعریف از آنها می‌كند! درحالی‌كه اینگونه كارها آسیب‌های جدی و غیرقابل جبرانی به رابطه می‌زند؛ ما می‌توانیم برای پرهیز ازهرگونه شك و بدگمانی ابتدا با طرف مقابل خود مصالحه كنیم. مثلا بگوییم: «من این حق را دارم كه هفته‌ای یك‌بار دوستانم را در یك محیط دوستانه ببینم...». ضمن اینكه هیچ‌چیز را هم مخفی نمی‌كنیم. همسرمان هم باید حقوقی را برای خود درنظر بگیرد و هر دو طرف باید در این خصوص كاملا منصفانه رفتار كنیم.

3- فقط راست بگویید! این را بدانید كه در رابطه با همسرمان ما وظیفه داریم در هر شرایطی به طرف مقابل راست بگوییم، البته ممكن است نتوانیم همه واقعیت را بگوییم ولی این به آن معنا نیست كه دروغ بگوییم. مثلا وقتی همسرتان به شما می‌گوید پول برای خرید دارید می‌توانید صادقانه بگویید كه پول دارید ولی حتما نباید مقدار پولتان را هم اعلام كنید. مثلا بگویید: «به اندازه‌ای كه تو لازم داری، پول دارم... » و این پاسخ صادقانه‌ای به شمار می‌رود. امیرالمومنین(ع)هم در این خصوص می‌فرمایند: «هیچ سیاستی به اندازه صداقت كارساز نیست.»

4- به یكدیگر اعتماد كنید: گام مهم بعدی ایجاد اعتماد بین زن و مرد است. ملزومات لازم برای ایجاد این اعتماد، داشتن توجه، صمیمیت، مفاهمه و درك متقابل است. در واقع همسر ما باید احساس كند كه نزدیك‌ترین شخص و صمیمی‌ترین فرد به ماست و بهتر از دیگران می‌تواند مارا درك كند. این به آن معنا نیست كه شخص دیگری در زمینه غیرتخصصی او نتواند به ما كمك كند. ولی گاهی زن یا مرد وقتی می‌بیند همسرش در گفت‌وگو با شخص سومی، همسویی یا همفكری بیشتری نسبت به او دارد، احساسش را به‌صورت منفی و به شكل بدگمانی و بددلی بیان می‌كند یا بروز می‌دهد. بنابراین ما باید اعتماد متقابلمان را در رفتار با همسرمان نشان دهیم و این اعتماد را هم با ارتباط صمیمانه ایجاد كنیم. بدین‌ترتیب اگر هم چنین اتفاقی بیفتد دیگر باعث نگرانی طرف مقابل نخواهد شد.

5- تفاهم، نه اجبار: تفاهم یعنی پذیرش یك مفهوم در یك ارتباط دوسویه، نه محدود و مجبورشدن و پذیرفتن از روی تعیین تكلیف و اجبار؛ متأسفانه بسیاری از اوقات ما به اسم تفاهم، همسران خودرا محدود می‌كنیم به عملكردی طبق تمایلات خودمان و اسم آن را هم می‌گذاریم تفاهم. توجه داشته باشیم كه در خانواده، ابراز محبت، داشتن عاطفه و صمیمیت، حقوق افرادرا نفی نمی‌كند. باید به حقوق همسرمان احترام بگذاریم و حتی به او برای رسیدن به خواسته‌های مشروعش كمك كنیم.

 ریشه‌های بروز شك در زندگی زناشویی را بشناسید

هم روانی ، هم شخصیتی

ریشه شخصیتی: ریشه شخصیتی شك به همسر را می‌توان در ساختار بیماری‌های شخصیتی و در محدوده علم روانپزشكی بررسی كرد. گاهی شخص در مراحل حاد به بیماری پارانوئید نزدیك می‌شود كه باید دارومصرف كند. تردید‌ها، حساسیت‌ها و بددلی‌ها و بدگمانی‌هایی كه شخص نسبت به اطرافیان خود دارد كم كم باعث می‌شود فرد شكاك شود. با توجه به اقتدار و قدرت مردان این موضوع در آنها راحت‌ترشكل می‌گیرد.

ریشه روان‌شناختی: گاهی افراد آموزش لازم را برای كنترل مدیریت رفتارشان ندیده‌اند، اطمینان كافی به همسرشان ندارند و نگرانی‌هایی را به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به خانواده‌هایشان منتقل می‌كنند، خلق و خوی انحصارطلبی و حسادت دارندو دوست دارند همیشه در همه كارها خودشان به‌گونه‌ای مستبدگرایانه اعمال نظر كنند كه همه این صفات ریشه‌های روان‌شناختی در افراد دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha