مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان وبلوچستان گفت: براثر شدت وزش توفان، غلظت گرد و غبار در شهرهای استان بویژه زاهدان به 25 برابر حد مجاز و پنج برابر حد بحرانی رسیده است.

سلامت نیوز: مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان وبلوچستان گفت: براثر شدت وزش توفان، غلظت گرد و غبار در شهرهای استان بویژه زاهدان به 25 برابر حد مجاز و پنج برابر حد بحرانی رسیده است.

سعید محمودی در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس آخرین اطلاعات غلظت ذرات معلق در هوای شهر زاهدان از روز گذشته تاکنون به سه هزار و 800 میکروگرم بر مترمکعب رسیده است.

وی استاندارد جهانی ریزگردها در هر متر مکعب از هوا را 150 میکروگرم عنوان کرد و گفت: وضعیت هوای شهرهای مرکزی استان بویژه زاهدان بحرانی است و با توجه به این شرایط مردم باید از تردد غیرضروری اجتناب کنند.

وی اظهار داشت: افزایش ذرات معلق در هوا علاوه بر ایجاد برخی سموم باعث کاهش دید و اثرات نامطلوب بر اکوسیستم، کاهش و توقف رشد گیاهان و مشکلات تنفسی می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان به مردم توصیه کرد تا هنگامی که هوای استان آلوده است از منزل خارج نشوند و حتی در و پنجره منازل خود را با هر گونه حفاظ اضافه و ممکن ببندند.

مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز گفت: توفانی با سرعت 90 کیلومتر بر ساعت جاده زاهدان - کرمان را در محدوده نصرت آباد و شوره گز بسته است و تا زمان کاهش شدت وزش توفان و بهبود دید افقی امکان تردد در این مسیر وجود ندارد.

رضا اربابی افزود: بخشی از محدوده شوره گز در حوزه استان کرمان و بخشی نیز در حوزه سیستان و بلوچستان واقع شده است.

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز گفت: توفان شدید که از روز گذشته آسمان استان را فرا گرفته، شعاع دید افقی را در زاهدان به 100 متر کاهش داده است.

رضا آزادمنش افزود: سرعت فعلی توفان در زاهدان مرکز استان 85 کیلومتر بر ساعت همراه با شعاع دید افقی 500 متر گزارش شده است.

وی پیش بینی کرد سرعت توفان همراه با گرد و خاک که تا فردا در نواحی مرکزی، جنوبی و شمالی استان بویژه مسیر نصرت آباد -بم تداوم دارد به بیش از 100 کیلومتر بر ساعت همراه با کاهش دید به زیر 100 متر برسد.

استان سیستان و بلوچستان به علت بروز خشکسالی 16 ساله و وزش بادهای موسمی 120 روزه در سیستان و مونسون در دریای عمان و سواحل چابهار همواره با بادها و توفان های شدید و گرد و غبار بالایی روبروست که بعضا سبب کاهش دید و آلودگی هوا بیشتر از 20 برابر حد استاندارد می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha