شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۸
کد خبر: 139319

امسال برای نهمین سال متوالی هفته اول اسفند ماه به عنوان هفته ملی سلامت مردان ایرانی با هدف حساس سازی مردان نسبت به سلامت خود، ترویج فرهنگ پیشگیری اولیه و تشخیص زود هنگام بیماری ها و افزایش دسترسی آنان به اطلاعات سلامتی برگزار می شود.

سلامت نیوز:  امسال برای نهمین سال متوالی هفته اول اسفند ماه به عنوان هفته ملی سلامت مردان ایرانی با هدف حساس سازی مردان نسبت به سلامت خود، ترویج فرهنگ پیشگیری اولیه و تشخیص زود هنگام بیماری ها و افزایش دسترسی آنان به اطلاعات سلامتی برگزار می شود.

پیشنهاد برگزاری روز ملی سلامت مردان ایرانی برای اولین بار توسط انجمن اورولوژی کشور در سال 1385 ارائه شد و پس از آن با همکاری وزارت بهداشت به دلیل اولویت و اهمیت سلامت مردان، تبدیل به هفته و هرسال شعاری برای آن اعلام می شود.

سلامت مردان از آن جهت که مهمترین بخش تولید کننده و نیروی کار هر کشوری محسوب شده و یکی از ارکان مهم خانواده می باشند، اهمیت دارد. 

عضو انجمن تخصصی طب اورژانس در گفت وگو با  ایرنا با بیان اینکه هفته ملی سلامت مردان با هدف حساس سازی مردان نسبت به سلامت خود برگزار می شود،گفت:سلامت مردان مقوله ای است که موجب استحکام و ارتقای سلامت نیروی کار در جامعه شده و توسعه کشور را در پی خواهد داشت.

دکتر نصیر دهقان افزود:مردان اغلب کمتر از زنان به به اصول خودمراقبتی و سلامت خود توجه و به مراکز درمانی مراجعه می کنند .

وی تصریح کرد:مردان نسبت به زنان در معرض فاکتور های خطر محیطی و شغلی بیشتری هستند و در کشور ما عادات مخربی همانند مصرف سیگار،اعتیاد و استرس شغلی در مردان بیشتر دیده می شود.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: از سوی دیگر مردان کمتر به پزشک مراجعه کرده و مراجعه به مراکز درمانی را به دلایل مختلف از جمله چارچوب فکری و فرهنگی (پارادایم) و ساختار ذهنی آنها تا بروز مراحل پیشرفته و خطرناک بیماری به تأخیر می اندازند.

دهقان گفت: در حال حاضر بیش از 70 درصد مراجعه کنندگان به مطب و کلینیک های پزشکان را زنان جامعه به منظورغربالگری و درمان تشکیل می دهند. 

عضو انجمن تخصصی طب اورژانس با اشاره به شعار امسال هفته سلامت مردان  کمربند خودمراقبتی را ببندیم ،اظهار کرد: نتیجه مطالعات در کشورمان نشان می دهد مردان کمتر از زنان به سلامت خود توجه دارند و به مراکز درمانی مراجعه می کنند و اغلب مشاهده می شود که مردان از نظر روانی و فیزیکی کمتر به اصول خود مراقبتی توجه دارند.

این مدرس دانشگاه افزود: خودمراقبتی خوددرمانی نیست؛ متاسفانه گاهی اوقات موضوع خودمراقبتی با خود درمانی اشتباه می شود. افرادی که قادر به خودمراقبتی نباشند در آینده نه چندان دور نیازمند دریافت مراقبت های بهداشتی از طریق گروه درمانی خواهند شد.

وی با بیان اینکه خود مراقبتی عبارت است از مراقبت از خود در جهت ارتقای سلامت جسم و روان، تاکید کرد:خود مراقبتی از یک سو شامل اصولی همانند ارتقای سطح سلامت و پیشگیری از بیماری ها با انجام فعالیت مداوم ورزشی، رسیدن و حفظ وزن مطلوب، کنترل استرس با آموختن روش های کنترل استرس و خشم از یک سو دیگر شامل پایش سالانه قند، چربی و فشار خون خود در افزایش کیفیت زندگی است.

دهقان تصریح کرد:رکن پر رنگ و اساسی در مبحث خود مراقبتی، آموزش و فرهنگ سازی در اقشار و سنین مختلف مردان است. 

وی ادامه داد:آموزش خودمراقبتی مردان می بایست با معرفی علائم و نشانه های سلامت دستگاه قلبی-عروقی، تنفسی و گوارشی از یک طرف و هم چنین با آموزش نشانه های اولیه و علائم هشدار دهنده بیماری های فشارخون، دیابت، آرتروز، بزرگ شدگی پروستات صورت گیرد.

وی ادامه داد: مردان کشور ما باید بدانند که زمان مناسب برای انجام معاینات و آزمایش های مناسب چک آپ انواع سرطان مانند پروستات و دستگاه گوارش چه موقع صورت گیرند و حتما از جهت انجام آزماشات پیشگیری کننده با پزشک خود مشورت کنند.

وی توصیه کرد: افراد با مراقبت از افکار، هیجان ها و رفتارهای خود، آن ها را از آسیب محافظت کنند؛ چرا که دارا بودن احساس خوب و افکار مثبت یکی دیگر از مواردی است که در خودمراقبتی روحی-روانی همگان و به خصوص مردان که نقش ستون خانواده ها را نیز بر عهده دارند موثر است. 

عضو جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: راه کار وزارت بهداشت در زمینه کاهش مصرف سیگار نیز بر اساس خودمراقبتی می باشد که توصیه می شود مردان با شناخت بیشتر عوارض و بیماری های بعضا جبران ناپذیر ناشی از مصرف سیگاردر واقع کمربند خود مراقبتی خود را محکم تر ببندند تا سالم تر و طولانی تر زندگی کنند.

وی ادامه داد:مصرف سیگار، سلامت مردان خانواده و عزیزانشان را تهدید می کند و بایستی این عادت مخرب خود را هر چه سریع تر کنار بگذارند.

عضو انجمن بین المللی تحقیقات تنباکو و سیگار گفت:هر نخ سیگار 8 دقیقه از عمر انسان را کم می کند و چه خوب است که فقط بر مسئله طول عمر تاکید نشود و عرض عمر که در واقع همان کیفیت زندگی ما انسان ها است نیز با تامل بررسی شود.


***کمربند خودمراقبتی را ببندیم

همچنین به گفته مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس، نامگذاری هفته سلامت مردان (اول تا هفتم اسفندماه) که در چند سال اخیر با شعار «ایمنی؛ کلید رسیدن به جامعه بدون حادثه» برگزار شده است امسال نیز در همان راستا با شعار اختصاصی «کمربند خودمراقبتی را ببندیم»برگزار می شود.

دکتر محمد اسماعیل مطلق افزود:رانندگی ایمن، راه ایمن و عبور ایمن، خودرو ایمن، رفتارهای پرخطر و رانندگی، ایمنی در سفر، رسانه ها و رانندگی ایمن، پلیس و رانندگی ایمن به ترتیب نام روزهای اول تا هفتم هفته سلامت مردان امسال است.

وی تصریح کرد:طبق آمار مرگ و میر و مصدومیت ناشی از سوانح شغلی و تصادفات جاده ای در مردان پنج برابر زنان است به همین جهت در چند سال اخیر شعار اصلی هفته ملی سلامت مردان از سوی ستاد برگزاری هفته ملی سلامت مردان و شورای فرهنگی وزارت بهداشت، ایمنی هرچه بیشتر در برابر سوانح و حوادث جاده ای انتخاب شده است.
وی تصریح کرد:حتی پسربچه ها و سالمندان مرد نیز از این سوانح جاده ای و خیابانی و مخاطرات شغلی ایمنی ندارند و باید برای مهار آسیب دیدگی های ناشی از این سوانح برای این اقشار نیز اطلاع رسانی و برنامه ریزی کرد.

وی توجه به تابلوهای هشدار دهنده در نقاط حادثه خیز، عابر پیاده و مسئولیت پذیری، معاینه فنی به موقع خودرو، مصرف الکل و مواد مخدر زمینه ساز رفتارهای پرخطر در سوانح و حوادث، توسعه سفرهای کمتر و کوتاه تر و ایمن تر، سهم رسانه ها در ارتقای فرهنگ ترافیکی و کنترل نامحسوس را نیز بخشی از موضوعات محوری هفته سلامت مردان اعلام کرد.

هفته سلامت مردان ایران (سما) از سال 86 در ایران مورد پیگیری قرار گرفته است و از آن سال تاکنون شعارهای مختلفی برای پیگیری موضوع سلامت مردان به شرح ذیل مطرح شده است:

شعار سال 1386 : سلامت مردان ضامن امنیت خانواده و جامعه 

شعار سال 1388و 1387 : مردان سالم ، جامعه پویا ، آینده روشن 

شعار سال 1389 :   حرکت  برای سلامت مردان 

شعار سال 1390 : سلامت خود را جدی بگیرید

شعار سال 1391 : باخود مراقبتی یک برنده باشید 

شعار سال 1392 : سوانح و حوادث ، در کمین سلامت مردان

شعار سال 1393 : کمربند خود مراقبتی را ببندیم 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha