یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۳
کد خبر: 139355

عموماً زمانی که صحبت از استرسورها می‌شود منظور دگرگونی‌های روانی – اجتماعی است که در زندگی فرد پدیدار می‌شود که شدیدترین آنها مرگ همسر است زیرا نیاز به سازگاری را در همه جنبه‌های زندگی به وجود می‌آورد.

سلامت نیوز:عموماً زمانی که صحبت از استرسورها می‌شود منظور دگرگونی‌های روانی – اجتماعی است که در زندگی فرد پدیدار می‌شود که شدیدترین آنها مرگ همسر است زیرا نیاز به سازگاری را در همه جنبه‌های زندگی به وجود می‌آورد.

به گزارش سلامت نیوز،دکتر فربد فدایی- روانپزشک، مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در روزنامه ایران نوشت:،هر وضعیتی که نیاز به سازگاری دوباره را در موجود زنده ایجاب کند« استرسور» یا عامل فشار روانی خوانده می‌شود و فشار روانی یا استرس ناشی از تلاش موجود زنده برای برقراری سازگاری دوباره است.

البته دگرگونی‌های جسمی و زیست شناختی نیز به عنوان عوامل استرس زای فیزیکی، استرس جسمی در موجود زنده پدید می‌آورند که نمونه آن گرمازدگی یا سرمازدگی است که منجر به تلاش موجود زنده چه به صورت ارادی و چه غیر ارادی برای برقراری مجدد تعادل درجه حرارت می‌شود.  با وجود این عموماً زمانی که صحبت از استرسورها می‌شود منظور دگرگونی‌های روانی – اجتماعی است که در زندگی فرد پدیدار می‌شود که شدیدترین آنها مرگ همسر است زیرا نیاز به سازگاری را در همه جنبه‌های زندگی به وجود می‌آورد.
طلاق، بیماری و جراحت شدید در خود فرد یا اطرافیان او از عوامل دیگر استرس آور است.  در عین حال دگرگونی‌های مثبت هم سبب استرس می شود از جمله ارتقای مقام، ورود به دانشگاه، ازدواج، و تولد فرزند. باید دانست که وجود استرس لازمه زندگی است و نمی‌توان از آن گریخت در عین حال داشتن زندگی سالم طبق معیارهای اسلامی، ایمان به خداوند متعال و آرام ساختن خود با ذکر او، پیش‌بینی استرسورها و آمادگی برای مقابله با آنها، داشتن اطمینان به توان خود برای رویارویی با استرس، وجود سامانه‌های حمایتی از جمله خانواده منسجم، دوستان و سازمان‌های اجتماعی و بیمه‌ها همه در پیشگیری از استرس و رفع آن به صورت سازنده نقش دارند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha