اگرچه ممکن است سطح پایین هورمون مردانه علت بالینی داشته باشد اما تحقیقات نشان می‌دهند ورزش نکردن و کمبود خواب، استرس و چاقی بزرگ‌ترین نقش را در کاهش سطح هورمون تستوسترون دارند.

سلامت نیوز:اگرچه ممکن است سطح پایین هورمون مردانه علت بالینی داشته باشد اما تحقیقات نشان می‌دهند ورزش نکردن و کمبود خواب، استرس و چاقی بزرگ‌ترین نقش را در کاهش سطح هورمون تستوسترون دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،هورمون ‌ها همه چیز را در مورد انسان تعریف می‌کنند و معرف دوره جوانی هستند البته منظور از هورمون تنها استروژن، پروژسترون و تستوسترون نیست بلکه یک سمفونی از کل آنها در بدن وجود دارد که این هارمونی را ایجاد می‌کند. به عنوان مثال تیروئید، هورمون‌های غده آدرنال، هورمون‌های مغز یا دوپامین، سروتونین و آدرنالین و هورمون‌های جنسی مردانه و زنانه در هماهنگی با یکدیگر کار می‌کنند تا جسم و ذهن سالمی داشته باشیم. هنگامی که بحث از هورمون‌ها می‌شود، تستوسترون و استروژن دو هورمون جنسی مردانه و زنانه بیشتر در بین عموم شهرت دارند اما واقعیت این است بسیاری از هورمون‌هایی که توسط بدن تولید می‌شوند، انتقال دهنده‌های شیمیایی هستند که از تنظیم سیستم ایمنی بدن گرفته تا سطح سوخت و ساز و گرسنگی را تنظیم می‌کنند. در واقع هورمون‌ها نقش حیاتی در سلامتی، چربی سوزی و مشکلات خواب و میل جنسی دارند.

با افزایش سن، بدن هورمون‌های کمتری را تولید می‌کند زیرا از آن توان و نشاط دوره جوانی خبری نیست به همین خاطر از دست دادن چربی‌های شکم بر خلاف انجام تمرین‌های سخت ورزشی و رژیم غذایی، بسیار سخت می‌شود. به گفته دکتر «اریکا شوارتز» متخصص هورمون درمانی و مدافع پیشگیری از بیماری‌ها در سازمان بهداشت جهانی؛حفظ تعادل هورمونی بدن روشی اساسی و ضروری برای داشتن طول عمر طولانی و سالم است. البته منظور از تعادل هورمونی بدان معنا نیست که مردان برای تنظیم آن از هورمون‌های زیستی استفاده کنند بلکه داشتن رژیم غذای هورمون پسند راهکار خوبی است.

دکتر شوارتز می‌گوید: رژیم غذایی مغذی، ورزش منظم و مصرف برخی مکمل‌های زیستی هنگام میانسالی سطح هورمون‌ها را متعادل نگه می‌دارند. هورمون‌های جنسی استروژن، پروژسترون و تستوسترون در عضله سازی، سوزاندن چربی و تنظیم انسولین و سطح قند خون بسیار مهم هستند. برخی از رژیم‌های غذایی و بسیاری از داروهایی که معمولاً برای درمان افسردگی تجویز می‌شوند تولید هورمون‌های جنسی وابسته به سن را در مردان و زنان کاهش می‌دهند و تعادل سطح هورمونی را به هم می‌زنند. تستوسترون یک هورمون جنسی مورد نیاز برای رشد مردان است که در بیضه‌ها تولید می‌شود. این هورمون جنسی به لحاظ ساخت ماهیچه، توده استخوان، تولید اسپرم و میل جنسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا الگوی مردانه را در توزیع چاقی، تراکم استخوان و تولید سلول‌های قرمز خون و سلول‌های جنسی تحت تأثیر قرار می‌دهد. کمبود تستوسترون با کاهش میل جنسی، کم شدن حجم مایع منی، ریزش مو، خستگی و کمبود انرژی، تغییرات خلقی، افزایش چربی بدن، تغییر در الگوی خواب و کاهش توده استخوانی همراه است. دکتر شوارتز می‌گوید: چنانچه تستوسترون به خاطر کاهش تولید در بیضه یا به علت عدم تحریک بیضه‌ها برای تولید تستوسترون به مقدار ناکافی در بدن تولید شود باید برای درمان به پزشک مراجعه شود. استفاده خودسرانه از دارو‌های جایگزین تستوسترون به شکل ژل، کرم و تزریق سلامت جنسی مردان را به خطر می‌اندازد. آمارها نشان می‌دهد، مردانی که از داروهای تستوسترون استفاده می‌کنند معمولاً میزان این هورمون را در بدن شان از طریق آزمایش خون چکاپ نمی‌کنند و این از منظر پزشکان مسأله‌ای وحشتناک تعریف می‌شود.


اگرچه ممکن است سطح پایین هورمون مردانه علت بالینی داشته باشد اما تحقیقات نشان می‌دهند ورزش نکردن و کمبود خواب، استرس و چاقی بزرگ‌ترین نقش را در کاهش سطح هورمون تستوسترون دارند. استرس موجب آزاد شدن هورمون کورتیزول می‌شود. این هورمون، چربی‌ها را در نواحی شکم انباشته می‌کند و چربی مانع از وارد شدن تستوسترون به خون می‌شود. بنابراین هر اندازه شما چاق‌تر باشید، استروژن بیشتر و تستوسترون کمتری خواهید داشت. متخصصان حوزه سلامت جنسی مردان می‌گویند: به جای آنکه به فکر مصرف هورمون‌های زیستی و دارو‌های افزایش دهنده تستوسترون باشید، از پرخوری جلوگیری کنید، خلق و خوی تان را بهبود ببخشید تا سطح استرس تان کم شده و تستوسترون خون تان افزایش پیدا کند.


همچنین محققان پنج استراتژی اصلی را برای افزایش سطح تعادل هورمونی و کاهش وزن در دوره میانسالی و سی ساله دوم زندگی توصیه می‌کنند:


تغذیه: سبزیجاتی مانند بروکلی، کلم، تربچه، شلغم و گل کلم حاوی ماده شیمیایی به نام «دی ایندو لیل متان» هستند که به بدن مردان در خلاصی از استروژن‌های اضافی و افزایش تولید تستوسترون کمک می‌کنند. میوه‌های حاوی فیبر و گوشت نیز برای تعادل سطح هورمونی ضروری هستند.


ورزش: ورزش منظم و مرتب با طیف وسیعی از منافع جسمی و روحی گره خورده است علاوه بر آن حرکات ورزشی آزادسازی هورمون‌های مفید را در بدن افزایش می‌دهند. دانشمندان ثابت کرده‌اند افرادی که روزانه به مدت 20 تا 25 دقیقه ورزش می‌کنند، سیستم ایمنی قوی دارند و با آزادسازی هورمون‌ها سلامتی خود را بهبود می‌بخشند.


خواب: استراحت نه تنها ذهن و بدن را شارژ می‌کند بلکه در تولید هورمون‌ها نیز نقش حیاتی دارد هنگام خواب هورمون‌ها تولید شده و بدن خود را بازسازی می‌کند.


مصرف مکمل‌های ویتامین: چنانچه کمبود هورمون‌ها با آزمایش خون مشخص شود، می توان از مکمل‌های ویتامین‌ استفاده کرد. ویتامین‌ها در تولید انرژی، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش التهاب و در حمایت از عملکرد هورمون‌ها مؤثر هستند.
پوشیدن لباس‌های زیر گشاد: «برادلی ویلکاس» یکی از محققان و استاد دانشگاه هاوایی می‌گوید: بیضه‌ها به حرارت دو درجه خنک‌تر از درجه حرارت بدن نیاز دارند تا بتوانند تستوسترون بیشتری را در دستگاه تناسلی انتشار دهند. گرفتن دوش آب داغ و لباس زیر‌های تنگ و شلوار‌های جین فاق کوتاه تولید این هورمون جنسی را در بیضه‌ها مهار می‌کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha