پرستاران درحالی به استقبال روز پرستار می‌روند که همچنان اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری درهاله‌ای از ابهام است و درحالی که مشکلات شغلی پرستاران مانند سختی کار و.. به قوت خود باقی است کمبود پرستاران دربیمارستان‌ها باعث شده تا رسیدگی‌ به بیماران از حد استاندارد پایین‌تر باشد. از آنجا که پرستاران پیشاهنگان سیستم درمان هستند و پس از پزشکان که کاراصلی درمان را انجام می‌دهند وظایف مهم و سنگینی برعهده دارند نمی‌توان این نکته را نادیده گرفت که پرستاران از مهم‌ترین اقشار معترض به اجرای طرح تحول سلامت هستند.

سلامت نیوز: پرستاران درحالی به استقبال روز پرستار می‌روند که همچنان اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری درهاله‌ای از ابهام است و درحالی که مشکلات شغلی پرستاران مانند سختی کار و.. به قوت خود باقی است کمبود پرستاران دربیمارستان‌ها باعث شده تا رسیدگی‌ به بیماران از حد استاندارد پایین‌تر باشد. از آنجا که پرستاران پیشاهنگان سیستم درمان هستند و پس از پزشکان که کاراصلی درمان را انجام می‌دهند وظایف مهم و سنگینی برعهده دارند نمی‌توان این نکته را نادیده گرفت که پرستاران از مهم‌ترین اقشار معترض به اجرای طرح تحول سلامت هستند.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،تا دلت برای انسان‌های رنجور و بیمار نتپد، نمی‌توانی ساعت‌ها بالای سر بیمار بیدار  بمانی و مراقب ادامه درمان آنها باشی. شاید به نظر ساده بیاید کسی سرساعت با لباس سفید بیاید و داروها را سروقت بدهد فشار خون بگیرد و دربرگه‌ای که به تخت‌ها آویزان است، بنویسد و سرم  وصل کند.‌بدون شک پرستاری شغلی انساندوستانه است و اگر مهر انسان‌ها در دلت نباشد، نمی‌توانی این شغل را که با استرس و نگرانی و دقت و خستگی فراوان همراه است انتخاب کنی. اما همین قشر مشکلاتی دارند که حل نشده باقی مانده است. یکی از مشکلات کمبود پرستاراست به‌طوری که تعداد پرستار به ازای هر تخت براساس استانداردها باید حداقل به دو نفر برسد و درحال حاضر به ازای هر تخت در ۲۴ ساعت در مناطق محروم 4/0 و در مناطق برخوردار 1/1 پرستار فعالیت دارد. در حال حاضر ۱۴۰ هزار پرستار در ۸۵۰ بیمارستان فعالیت دارند که با توجه به جمعیت، تعداد پزشکان و تخت‌های بستری کافی نبوده و حداقل باید به دو برابر ظرفیت فعلی افزایش یابد.


 با کمبود شدید پرستار در کشور روبه‌رو هستیم
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه وضع همه کشورها به جز افغانستان از نظر تعداد پرستار، از ایران بهتر است، گفت: به ازای هر یک هزار نفر در کشور، 2/1 پرستار و برای بخش روان، چهار صدم پرستار وجود دارد. سیدحسن‌هاشمی در مراسم بزرگداشت روز پرستار گفت: در ترکیه به ازای هر تخت 8/2، در کشورهای اروپایی 8 و در ژاپن 13 پرستار وجود دارد، درحالیکه در ایران به علت کمبود پرستار، یک پرستار اورژانس 15 ساعت در روز کار می‌کند.  او تاکید کرد: وزارت بهداشت برای 7هزار نیرویی که لازم داشته، فقط مجوز استخدام 27 نفر را دریافت کرده است.  وزیر بهداشت گفت: حقوق 95 هزار پرستار را وزارت بهداشت از جیب مردم پرداخت می‌کند زیرا این پرستاران ردیف بودجه‌ای ندارند و لازم است دولت و مجلس در این زمینه تدبیری بیندیشند.


 تکلیف تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری کی معلوم می‌شود؟
قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در 6 تیرماه ۱۳۸۶ با رای قاطع نمایندگان مجلس به تصویب رسید و امروز بعد از گذشت7 سال و 8 ماه، پرستاران همچنان چشم‌انتظار اجرایی شدن این قانون هستند. بعد از تصویب این قانون، مقررشد ظرف مدت ۶ ماه، سازمان نظام پرستاری با همکاری وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه، آئین‌نامه اجرایی قانون را تهیه و ابلاغ کنند. تصویب قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری باعث شد تا پرستاران کشور چشم امیدشان به اجرای قانونی باشد که می‌تواند تا حدود زیادی، حقوق از دست رفته پرستاران را به آنها باز گرداند وهمین اتفاق  باعث شد تا جامعه پرستاری از فردای تصویب این قانون، چشم‌انتظار اجرایی شدن آن باشد؛ اتفاقی که تاکنون که 7 سال و 8 ماه از تصویب آن می‌گذرد نیفتاده و هنوز پرستاران چشم‌انتظارند.


 170 دانشکده پزشکی داریم
تا پیش از انقلاب ۱۱ مدرسه عالی پرستاری در کل کشور وجود داشت که تا سال ۵۶، مدارک معادل لیسانس برای آنان صادر می‌کرد اما درحال حاضر در بیش از ۱۷۰ دانشکده پرستاری، بیش از ۲۰۰ برنامه درسی این رشته از کارشناسی تا کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌شود. رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری با بیان این مطلب به ایسنا گفت: هم‌اکنون در ۱۴ دانشکده پرستاری، ۴۰۰ پرستار در مقطع دکترا ، فارغ‌التحصیل شده و همین تعداد نیز در این مقطع در حال تحصیل هستند؛ در ۴۰ دانشکده پرستاری نیز مقطع کارشناسی ارشد پرستاری ارائه شده و 2 هزار پرستار در این مقطع در حال تحصیل هستند. محمد میرزابیگی افزود: تاکنون بیش از ۱۲۰ هزار پرستار در مقطع کارشناسی دانش‌آموخته شده و ۵۰ هزار پرستار نیز در این مقطع تحصیلی مشغول تحصیل هستند. درحالی که در زمینه پرداخت‌های پرستاران، مجلس ۶ سال پیش، تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را به تصویب رسانده از شورای‌عالی بیمه انتظار می‌رود  که این موضوع را تصویب کرده و برای اجرا در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد. هاشمی با اشاره به اینکه قرار است در آخرین شورای‌عالی بیمه، راجع به موضوع تعرفه‌بندی خدمات پرستاری گفت‌وگو شود، گفت: همچنین در این جلسه باید تکلیف مراقبت‌های پرستاری در منزل نیز مشخص شود.


 پرستار بیکار نداریم!
 درحالی که وزیر بهداشت از کمبود شدید پرستار درکشور خبرمی‌دهد، معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به کمبود پرستار در کشور گفت: سال 83 حدود 4000 فارغ‌التحصیل بیکار در پرستاری داشتیم این درحالیست که اکنون نه نیروی بیکار بلکه با کمبود پرستار روبه‌رو هستیم.


 نقش پرستاران نادیده گرفته می‌شود
 یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس معتقد است: بیشتر وظیفه در سیستم درمانی کشور در بیمارستان‌ها به عهده پرستاران است و اگر تصور کنیم که سیستم درمانی بدون وجود تیم پیراپزشکی کارآمد موفق می‌شود اشتباه کرده‌ایم . دکتر سیامک مره‌صدق به «آرمان» می‌گوید: در ایران همیشه روی  سیستم درمان محور تعریف شده است درحالی که نقش موثر پرستاران در درمان نادیده گرفته شده است. او تاکید می‌کند: در دورانی که طرح جامع پرستاری به تصویب رسید هم شاهد عدم توجه به پیراپزشکی بودیم و به دلیل پایین‌بودن دستمزد پرستاران مجبور بوده و هستند که در دو شیفت و بعضا در سه شیفت کار کنند و مسلما این حجم کار آنها را فرسوده کرده و  کیفیت کار پرستاران را پایین می‌آورد. او به مشکلات این حوزه اشاره می‌کند و می‌گوید: عدم پیش‌بینی منابع لازم در بخش بیمه برای پرداخت تعرفه‌های خدمات پرستاری و عدم وجود نیروها در پیراپزشکی در سیستم درمانی به اندازه نیاز از مشکلات این بخش است. مره‌صدق می‌گوید: در دولت تدبیر و امید چند گام اساس و بزرگ در مورد پرستاران برداشته شده و اضافه‌شدن حقوق‌هایی که پیش‌بینی شده بود در بیشتر موارد پرداخت شده است .


 درخواست مدیرکل خانه پرستار از دولت
اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است از درخواست‌های مدیرکل خانه پرستار است. دکتر محمد شریفی‌مقدم با بیان اینکه جامعه پرستاری شرایط خوبی را سپری نمی‌کند گفت: نظر جامعه پرستاری درخصوص پرداخت‌ها، قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بوده که وزیر بهداشت نیز در مردادماه گفته بود که این قانون عملیاتی می‌شود اما این اتفاق نیفتاد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فریده ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    1 0
    لطفا اصلاحش کنین:(( ما چهارهزارنفر بودیم:(
  • فریده ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    1 0
    لطفا اصلاحش کنین:(( ما چهارهزارنفر بودیم:(
  • هادی ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    1 0
    من با کارشناسی فوریتهای پزشکی بیکارم،چرا مجوز جذب نیرو به شهرستان ها نمیدن!؟ بعد بگید نیروی اورژانس و پرستار بیکار نداریم!!!