بر اساس گزارش‌هایی که به دست ما رسیده است در سفرهای استانی خانم ابتکار حیف و میل شدیدی در بیت‌المال انجام می‌شود به‌گونه‌ای که، یک سفر یک روزه وی به یکی از استان‌های محروم بالای ۱۰۰ میلیون تومان هزینه داشته است». اگر این اظهارات وقتی دیگر، در رسانه‌ای دیگر و در مورد کسی دیگر منتشر می‌شد نه‌تنها عجیب نبود که حتی می‌شد گفت خانم نماینده حرف حق می‌زند. این حرف‌ها را اما روز گذشته زهره طبیب زاده نماینده اصولگرای مجلس و عضو جبهه پایداری زده است آن هم، درست چند روز بعد از اینکه نمایندگان اصولگرای مجلس فشار عجیبی به سازمان محیط زیست و دولت یازدهم آوردند که چرا خانم ابتکار به خوزستان سفر نمی‌کند!

دلواپسی جدید:چرا رئیس سازمان محیط زیست سفر می‌کند!

سلامت نیوز:«بر اساس گزارش‌هایی که به دست ما رسیده است در سفرهای استانی خانم ابتکار حیف و میل شدیدی در بیت‌المال انجام می‌شود به‌گونه‌ای که، یک سفر یک روزه وی به یکی از استان‌های محروم بالای ۱۰۰ میلیون تومان هزینه داشته است». اگر این اظهارات وقتی دیگر، در رسانه‌ای دیگر و در مورد کسی دیگر منتشر می‌شد نه‌تنها عجیب نبود که حتی می‌شد گفت خانم نماینده حرف حق می‌زند. این حرف‌ها را اما روز گذشته زهره طبیب زاده نماینده اصولگرای مجلس و عضو جبهه پایداری زده است آن هم، درست چند روز بعد از اینکه نمایندگان اصولگرای مجلس فشار عجیبی به سازمان محیط زیست و دولت یازدهم آوردند که چرا خانم ابتکار به خوزستان سفر نمی‌کند!
 
به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان در ادامه نوشت: حکایت، حکایت مخالف‌سرایی است. در این میان اهمیت ندارد که به چیزی اعتراض می‌کنیم و حتی مهم نیست که ممکن است اعتراض ما جوری باشد که حرف‌های یک ساعت گذشته‌مان را نقض کند. گرد و غبار بی‌سابقه در خوزستان که در یکی دو هفته گذشته همواره مورد توجه رسانه‌ها قرار داشته است، به‌رغم آرام گرفتن خاک، هنوز فضا را مسموم می‌کند. وقتی بحران در خوزستان رخ داد، حتی همان شهروندان خوزستانی که با انتشار تصاویری سعی داشتند، صدای خود را از زیر خاک به گوش مسئولان برسانند، فکر نمی‌کردند یک موضوع زیست‌محیطی که قاعدتا راه‌حل زیست‌محیطی هم دارد اینطور سیاسی شود آن هم، به شکلی که درد و رنج خوزستانی‌ها فراموش شود و همه چیز جنبه انتقام‌گیری پیدا کند.


 کاسبان گردوغبار
گردو‌غبار بی‌سابقه در خوزستان چین بر پیشانی هر کسی انداخت که خبر را دریافت کرد. یکباره اهواز و دیگر شهرستان‌های خوزستان زیر خاک فرو رفتند. مدارس تعطیل شدند، زندگی مختل شد و کار نزدیک به 30 هزار نفر به بیمارستان کشید. در چنین مواقعی نه‌تنها شهروندانی که در کانون حادثه قرار دارند که شهروندان ساکن در مناطق دیگر نیز انتظار دارند مسئولان با بسیج نیروها و امکانات اقدامات واکنش سریع انجام دهند و تا جایی که می‌شود بحران را مدیریت کنند. «واکنش سریع» راهکاری بود که از همان ابتدای بروز گردوغبار بی‌سابقه در دستور کار قرار گرفت. این اقدامات واکنش سریع بنا بر قانون به عهده سازمان حفاظت محیط زیست نیست. سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه حل بحران‌های زیست‌محیطی آن‌هم به‌صورت آنی را ندارد. وظیفه این سازمان نظارت و بررسی تخلفات و ارائه گزارش برای برخورد با متخلفان است. با وجود این، وقتی بحران گردوغبار خوزستان اتفاق افتاد، دلواپسانی که دنبال بهانه می‌گشتند، شروع به انتقاد از سازمان محیط‌زیست کردند!


 سفر استانی کنید!
تعبیر «سفر استانی» میراثی است از احمدی‌نژاد. شاید سال‌ها بعد وقتی کسی چیزی درباره احمدی‌نژاد بپرسد، پاسخ‌دهنده به اولین چیزی که فکر کند همین سفر استانی باشد. واقعیت این است که احمدی‌نژاد بیش از 100 سفر استانی در طول هشت سال تصدی‌گری خود انجام داد. هم زمانی که او به استان‌های مختلف سفر می‌کرد منتقدان با جعل تعبیر «مارکوپولوی عرصه سیاست» و هم‌اکنون با تکرار این تعبیر، رئیس‌جمهور سابق را کسی می‌دانند که اقدامات پوپولیستی را به اوج خود رساند. سفرهای استانی در دولت یازدهم نیز ادامه یافت هرچند، حسن روحانی و افراد کابینه‌اش سعی کردند شکل و شمایلی دیگر به آن بدهند و سفر برای سفر را به تاریخ بفرستند. با وجود این، برخی از نمایندگانی که ازجمله هواداران رئیس‌جمهور سابق به حساب می‌آیند در سال‌هایی که از عمر دولت روحانی می‌گذرد دلشان برای سفر استانی تنگ می‌شود. برای همین است که رسانه‌های منتسب به آنها از کسانی مانند معصومه ابتکار که مخالف «سفر برای سفر» است انتقاد می‌کنند. اوج این انتقادات زمانی بود که وضعیت هوای خوزستان بحرانی شد. در بحبوحه این بحران وزیر بهداشت به نمایندگی از دولت به خوزستان رفت اما، ابتکار به دلیل لغو پرواز موفق به سفر در زمانی که بحران در اوج خود بود نشد. ابتکار البته بعدا و زمانی که بالاخره به خوزستان رفت عنوان کرد که می‌خواسته با دست پر به آنجا برود. با وجود این، نه زمانی که معاون رئیس‌جمهور درمورد اقدامات کارشناسی خود برای حل مشکل خوزستان حرف می‌زد، نه وقتی راهکارهای اجرایی را برمی‌شمرد و نه حتی زمانی که در جمع مردم خوزستان حاضر شد، هیچ‌وقت مخالف‌سرایان دست از انتقاد برنداشتند. آنها بحران بی‌سابقه را که به گفته کارشناسان نتیجه سوءمدیریت‌های دولت‌های گذشته است، پتکی کردند و بر سر دولت فعلی کوبیدند و ترجیع‌بند انتقاداتشان نیز اعتراض به تاخیر سفر ابتکار به خوزستان بود هرچند، مشخص نیست قرار بود ابتکار برود آنجا کدام دکمه را فشار دهد و آسمان را صاف کند.


 گیر می‌دهم، پس هستم!
ابتکار به خوزستان سفر کرد. گردوغبار چند وقتی است که خوابیده است اما، کسانی که در اوج بحران سعی کردند از هوای غبارآلود ماهی بگیرند، انگار دلشان برای زمانی که می‌توانستند گیر بدهند، تنگ شده و اکنون با چرخشی 180 درجه‌ای عنوان می‌کنند چرا رئیس سازمان حفاظت محیط زیست سفر می‌کند! زهره طبیب‌زاده، نماینده اصولگرای مجلس و ازجمله نمایندگانی که در زمان بحران خوزستان، بیشترین فشارها را به سازمان حفاظت محیط زیست وارد کرد روز گذشته به فارس گفته‌است: «بر اساس گزارش‌هایی که به دست ما رسیده است در سفرهای استانی خانم ابتکار حیف و میل شدیدی در بیت‌المال انجام می‌شود به گونه‌ای که یک سفر یک روزه وی به یکی از استان‌های محروم بالای ۱۰۰ میلیون تومان هزینه داشته است».

این عضو جبهه پایداری «ذهن‌خوانی» جالبی هم کرده و گفته است: «به نظر می‌رسد در هیأت دولت نیز به یک جمع‌بندی در این زمینه رسیده‌اند که وقتی بحث سرکشی به مشکلات مردم استان خوزستان مطرح می‌شود و یک مشکل اساسی در استان به وجود می‌آید رئیس‌جمهور به‌جای اینکه فرد مستقیم مسئول را اعزام کند وزیر غیرمرتبط را مسئول رسیدگی می‌کند و این به این معناست که توانایی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای رئیس‌جمهور نیز زیر سؤال رفته است». او تصریح کرده است: «با توجه به اینکه رئیس‌جمهور نیز به عدم توانایی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پی برده است، بهتر است زودتر مبادرت به تعویض او کند یا خانم ابتکار محترمانه از این سمت استعفا دهد تا با فراغ بال بیشتری بتواند به امور سیاسی خود بپردازد».


 وارد تنش سیاسی نمی‌شویم
درحالی دلواپسان به دنبال اعمال فشار به دولت و حتی اختلاف‌افکنی میان دولتمردان هستند که مقامات ارشد اجرایی همواره در روزهای اخیر حرف‌هایی در یک راستا زده‌اند که نشان‌دهنده استراتژی مشخص دولت یازدهم است. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور روز گذشته با بیان اینکه مشکلات زیست‌محیطی یک‌شبه به وجود نیامده است و برای رفع آنها باید به‌صورت ریشه‌ای عمل شود، گفته است: «مشکلات زیست‌محیطی یک‌شبه قابل حل‌شدن نیستند». از طرف دیگر، معصومه ابتکار نیز روز گذشته در پاسخ به برخی ابهامات عنوان کرده است: «من با بیش از 200 نماینده در یک سال و نیم، ملاقات اختصاصی و جمعی داشته‌ام. جلساتی با نمایندگان استان‌ها، فراکسیون محیط زیست، کشاورزی، بهداشت، انرژی و اصل90 داشته ام. در صحن علنی مجلس این مشکلات را گفتیم. ما حساس بودن شرایط را گفتیم. اما گروهی از نمایندگان مجلس نسبت به دولت زاویه سیاسی دارند و این به مباحث کارشناسی و علمی ضربه می زند. این زاویه سیاسی هر جایی که راهی برای آن بازبشود نسبت به دولت کم‌لطفی‌ها دارد و خود را نشان می‌دهد. این واقعیت است. دولت هم سعی دارد با این مسأله با تعامل پیش برود، چون می‌خواهد مشکلات کشور را حل کند و نمی‌خواهد وارد یک تنش سیاسی در مجلس شود. البته اکثریت نمایندگان مجلس با دولت همراهی دارند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha