یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۳
کد خبر: 139362

این روزها کمتر پیش می آید که پزشک مشکلات جسمی را به سن ارتباط دهد. به طور کلی دیگر جا افتاده است که پیری، بیماری نیست. هر چند که با بالا رفتن سن تغییراتی در بدن ایجاد می شود که باید درباره آن اطلاعات کافی داشته باشیم.

سلامت نیوز: این روزها کمتر پیش می آید که پزشک مشکلات جسمی را به سن ارتباط دهد. به طور کلی دیگر جا افتاده است که پیری، بیماری نیست. هر چند که با بالا رفتن سن تغییراتی در بدن ایجاد می شود که باید درباره آن اطلاعات کافی داشته باشیم.

سیستم گوارشی:

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، با افزایش سن، سیستم گوارشی به طور موثر عمل هضم غذا و جذب مولکول های شکر را که باعث چاقی و افزایش خطر بیماری می شود، افزایش می دهد اما عده ای نیز با دو مشکل روبه رو می شوند، یبوست و سندروم بی قراری روده. این دو مشکل در پی بالا رفتن سن به وجود نمی آید بلکه بر اثر سال ها اتخاذ برنامه غذایی حاوی فیبر کم است. این مشکل باعث تضعیف عملکرد مناسب روده می شود. راه حل ساده این است که فیبر قابل حل یا غیرقابل حل بیشتری به برنامه غذایی خود اضافه کنید. فیبرهای قابل حل شامل جودوسر، مغز میوه، لوبیا، عدس و اغلب میوه هاست؛ فیبر غیرقابل حل نیز در اغلب سبزیجات، غلات سبوس دار مانند جو، بلغور گندم، برنج قهوه ای، ارزن و... موجود است. تا حد امکان از این غذاها مصرف کنید.

*کبد:

در بسیاری از موارد، بیماری کبد به علت پیر شدن بافت کبد به وجود نمی آید بلکه به علت عفونت (هپاتیت) یا عوامل غذایی ایجاد می‌شود.

ریه ها:

آلودگی هوا، قرار گرفتن در معرض دود سیگار در کودکی یا سیگاری بودن در بزرگسالی به ریه آسیب می رساند. سیگار کشیدن در هر سنی به سلامتی ریه آسیب می رساند.اگر سیگار کشیدن را حتی در ۷۰سالگی کنار بگذاریم خطر بروز سرطان ریه ثابت می ماند و سال به سال افزایش پیدا نمی کند؛ خطر بروز بیماری قلبی و علایم برونشیت نیز کاهش پیدا می کند.

با انجام دادن ورزش یا فعالیت های جسمی چون کار در منزل، دوچرخه سواری، شنا، پیاده روی تند هفته ای ۳ بار، قدرت بدن در دریافت اکسیژن افزایش می یابد.

قلب:

قلب عضله بزرگی است و عملکرد آن همانند همه عضلات تحت تأثیر افزایش سن قرار می گیرد؛ برای پیش گیری از افت عملکرد قلب حتی اگر از بیماری قلبی رنج می برید:

-سیگار را ترک و یک برنامه غذایی سالم اتخاذ کنید.

-هفته ای ۵ روز ورزش کنید.

-فشارخون را با کاهش وزن پایین بیاورید.

مفصل ها:

برای اغلب ما بروز مشکلات مربوط به مفصل ها از مشکلات استخوانی بیشتر است. غضروف با افزایش سن نازک تر می شود که در برخی افراد این روند سریع تر رخ می دهد اما ادله ای وجود ندارد که نشان دهد راه رفتن، دوچرخه سواری، حرکت دادن مفصل ها باعث ساییدگی غضروف و ایجاد آرتریت می شود. در واقع برای تقویت عضلات که از مفصل ها محافظت می کند، باید ورزش کرد. بافت های فیبری در تاندون ها و رباط با بالا رفتن سن، انعطاف پذیری خود را از دست می دهد.

استخوان ها:

با بالا رفتن سن، بافت استخوانی نازک می شود و در نتیجه خطر شکستگی افزایش می یابد. قدرت یا استحکام استخوان ها از ۷۰ سالگی به ۲ عامل بستگی دارد، محتوای تراکم استخوانی و میزان و سرعت از دست دادن استخوان ها

-فعالیت هایی را که روی استخوان فشار وارد می کند، را افزایش دهید. ورزش های تقویت کننده عضله، باعث تقویت استخوان نیز می شود.

-ورزش حتی پیاده روی تند، باعث تقویت استخوان های پا می شود.

-قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا مصرف روزانه ویتامین D توصیه می شود.

-برای حفظ قدرت استخوان روزی یک هزار و ۲۰۰ میلی گرم کلسیم غذایی مصرف کنید.

ذهن و حافظه:

از دست دادن حافظه به ویژه حافظه کوتاه مدت را همه ما با افزایش سن تجربه می کنیم؛ بنابراین در حالی که درس های تاریخ، جغرافی و... را که ۵۰ سال پیش یاد گرفتیم، می توانیم به یاد بیاوریم، به یاد آوردن اطلاعاتی که اخیراً به دست آورده ایم، مشکل می شود. در این زمینه تهیه فهرست کارها، قرار دادن کلید در جای معین، نوشتن روز و ساعت تاریخ قرار و... مفید است.

بررسی ها نشان می دهد، برخی مهارت های شناختی مانند اطلاعات عمومی و... با افزایش سن بهتر می شود اما روند تصمیم گیری و تعقل کند می شود.

برای سالم نگه داشتن ذهن و حافظه توصیه می شود:

-شبی ۷ ساعت بخوابید. برای این کار، ظهر نخوابید، زمان ورزش را اضافه کنید و پس از ساعت ۶ظهر مصرف مایعات را کاهش دهید تا نیاز نداشته باشید مکرر به دستشویی بروید.

-به بازی های فکری بپردازید.

-مهارت های جدید از جمله زبان جدید، برنامه رایانه ای و... بیاموزید.

-ارتباط اجتماعی بیشتری برقرار کنید.

کاهش قد:

علت آن، جمع یا کوچک شدن مهره های بین فقرات و تغییر در حالت بدن به علت ضعیف شدن عضله کمر است.

-بسیاری از افراد با بالا رفتن سن دچار خمیدگی می شوند.

۱ - صندلی خودرو را طوری تنظیم کنید که مجبور شوید صاف بنشینید، سر عقب برود؛ بین صندلی و گودی کمر یک کوسن قرار دهید.

-مانیتور رایانه را در سطح بالاتری قرار دهید و ایستاده کار کنید.

۲ -ورزش های کششی انجام دهید.

-پاها: استفاده از کفش های نامناسب می تواند به پاها آسیب برساند. هر چند که با بالا رفتن سن، لازم است از پاهای خود مراقبت کنید.

-در صورت لزوم وزن کم کنید.

-با ورزش از جمله پیاده روی، عضله های تحتانی بدن را تقویت کنید.

۳ - کفش های مناسب خریداری کنید.

به طور روزانه پاها را بشویید، خشک کنید و با روغن ماساژ دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha