چرای دام اهلی در مناطق حفاظت شده و زیستگاه های حیات وحش منجر به تخریب پوشش گیاهی، اشغال چشمه ها و آبشخورها، حمله سگ های گله به حیات وحش، ناامن شدن منطقه و بیرون راندن وحوش از زیستگاه های اصلی خود خواهد شد و یکی از بزرگترین معضلات موجود برای حفاظت از حیات وحش و زیستگاه ها در کشور به شمار می رود.

سلامت نیوز:چرای دام اهلی در مناطق حفاظت شده و زیستگاه های حیات وحش منجر به تخریب پوشش گیاهی، اشغال چشمه ها و آبشخورها، حمله سگ های گله به حیات وحش، ناامن شدن منطقه و بیرون راندن وحوش از زیستگاه های اصلی خود خواهد شد و یکی از بزرگترین معضلات موجود برای حفاظت از حیات وحش و زیستگاه ها در کشور به شمار می رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، به دنبال ورود و چرای غیرقانونی حدود ۵۰۰ راس دام اهلی به منطقه حفاظت شده قرخود در استان خراسان شمالی، اداره محیط زیست شهرستان مانه و سملقان نسبت به تنظیم شکایت از دامدار مربوطه اقدام و دادگاه نیز با صدور رای قاطع با متخلف برخورد نمود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مانه و سملقان در این باره گفت: دام ها متعلق به فردی از اهالی یکی از روستاهای حاشیه منطقه حفاظت شده قرخود بوده و با وجود اینکه محل استقرار دامها خارج از مرزهای منطقه است اما مرتبا دام ها برای چرا به دورن منطقه هدایت می شدند.

موسی ولیزاده افزود: چندین بار برای خروج گوسفندان از منطقه حفاظت شده به صاحب دام ها تذکر داده شد اما تخلف وی بصورت مکرر ادامه داشت.

ولیزاده گفت: بر همین اساس صورتجلسه ای تنظیم و دامدار متخلف به مراجع قضایی معرفی گردید.

در جریان رسیدگی به پرونده در مراجع قضایی، دامدار متخلف از بابت تعلیف غیرمجاز ۵۰۰راس دام اهلی در منطقه حفاظت شده مجرم شناخته شده و به تحمل شش ماه حبس تعزیری (زندان غیرقابل خرید) محکوم شد.

با اعتراض متهم به رای صادره، پرونده جهت رسیدگی مجدد به دادگاه تجدیدنظر استان خراسان شمالی ارجاع گردید.

در جریان بررسی مجدد پرونده، قضات دادگاه تجدیدنظر دلایل متهم برای اعتراض به رای بدوی را غیرموجه و رای دادگاه بدوی را قطعی دانستند.

پس از تایید رای صادره در دادگاه تجدیدنظر، پرونده به واحد اجرای احکام ارجاع و متهم جهت گذراندن دوران محکومیت خود روانه زندان خواهد شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha