یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲

با تغییر رویكرد و اجتماعی كردن مبارزه با موادمخدر آحاد مردم بر آن شدند كه با این معضل اجتماعی مبارزه كنند. تجربه نشان داده اعتماد به مردم در ایران بهترین راه حل رفع بزرگترین مشكلات و معضلات است. در همین راستا بزرگترین کانون درمانی جهان در ایران تاسیس شد تا حدود 5300 مرکز درمان را در کشور باید تحت پوشش قرار دهد. وظیفه كانون درمانگران كشور، دفاع از كار پزشک، روانپزشک، مددکار، پرستار، مددیار و منشی مراكز درمانیست. وظیفه هر کانونی هم حمایت از افراد زیرمجموعه آن است. وظیفه بعدی کانون، ایجاد همگرایی بین اصناف درمان در استان‌های کشور است.

سلامت نیوز: با تغییر رویكرد و اجتماعی كردن مبارزه با موادمخدر آحاد مردم بر آن شدند كه با این معضل اجتماعی مبارزه كنند. تجربه نشان داده اعتماد به مردم در ایران بهترین راه حل رفع بزرگترین مشكلات و معضلات است. در همین راستا بزرگترین کانون درمانی جهان در ایران تاسیس شد تا حدود 5300 مرکز درمان را در کشور باید تحت پوشش قرار دهد. وظیفه كانون درمانگران كشور، دفاع از كار پزشک، روانپزشک، مددکار، پرستار، مددیار و منشی مراكز درمانیست. وظیفه هر کانونی هم حمایت از افراد زیرمجموعه آن است. وظیفه بعدی کانون، ایجاد همگرایی بین اصناف درمان در استان‌های کشور است.

به گزارش سلامت نیوزر، دبیرکل کانون سراسری درمان کشور به روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: حدود یك سال از مطرح شدن موضوع اجتماعی كردن مبارزه با موادمخدر توسط دكتر رحمانی فضلی، وزیر كشور و دبیركل ستاد مبارزه با موادمخدر می‌گذرد. احساس می‌كنم در 12 سال گذشته كه تقریبا اعتیاد در كشور برنامه‌مند شد، یكی از بهترین سیاست‌های درست همین است. كانون سراسری درمان كشور هم به خاطر عملی‌كردن سیاست‌های رویكرد اجتماعی مبارزه با موادمخدر به وجود آمد تا گروه‌های خاص درگیر این مبارزه شوند. در حوزه درمان هم بهترین كار تشكیل یك صنف و كانون بود. صنفی كه ارتباط بین مراكز و اصناف با دولت باشد.

سعید صفاتیان با بیان این كه ستاد مبارزه با موادمخدر حركت خوبی را شروع كرده است، افزود: اما نكته مهم این است؛ دستگاه‌هایی كه عضو ستاد مبارزه با موادمخدر هستند، برای مبارزه با موادمخدر چقدربرنامه‌ریزی كرده‌اند؟ ستاد مبارزه با موادمخدر كار اجرایی نمی‌كند، بلكه برنامه كلان مبارزه با موادمخدر را مشخص می‌كند. كار اجرایی با برنامه‌های اعضای ستاد مبارزه با موادمخدر پیش می‌رود. نكته مهم در این برنامه‌ها این است كه چقدر با وضعیت امروز جامعه و بودجه كشور انطباق دارد.

به گفته وی اگر دستگاه‌ها با قدرت اهداف را دنبال نكنند، هدف مطلوب غیرقابل دسترس خواهد بود. قبل از مطرح شدن اجتماعی كردن مبارزه با موادمخدر به فكر تاسیس کانون سراسری درمان کشور بودیم اما با مطرح شدن بحث مبارزه اجتماعی، جایگاه این كانون هم عوض شد و دقیقا در جهت همین نوع مبارزه حركت خواهد كرد. با توجه به این كه كانونی با این حجم در دنیا وجود ندارد، می‌تواند نقش مهم و موثری در فرآیند اجتماعی كردن مبارزه با موادمخدر ایفا كند.

این كارشناس اعتیاد در ادامه با بیان اینكه فرآیند اجتماعی كردن مبارزه با موادمخدر در حوزه پیشگیری، باید به بازاریابی اجتماعی توجه كنیم، می‌افزاید: زمانی می‌توانیم در راه مبارزه اجتماعی موفق باشیم كه نظرات كارشناسان را نه فقط از دریچه كارشناسی، بلكه با دیدگاه اجرایی به كار بندیم. ضمن آن كه نیاز مردم در مبارزه با موادمخدر (در حوزه پیشگیری) را ما تعیین نكنیم. بلكه نیازها را از مردم بپرسیم. ارتباط با مردم هم از طریق حدواسط‌ها (كانون، سازمان‌های مردم‌نهاد، اصناف و...) به وجود خواهد آمد.

صفاتیان با اشاره به اینكه تحقیقاتی مبنی بر تغییر ماده مخدر «شیشه» در دنیا وجود دارد كه نشان می‌دهد در طول 8 سال اخیر خیلی متغیر شده است، تاكید می‌كند: در سال‌های گذشته موادمخدر فقط دو سه نوع ناخالصی داشتند اما در حال حاضر به سوی تركیب دارو با دارو پیش می‌رود. به عنوان مثال در تولید شیشه باید از مواد مشخصی استفاده كرد، اگر كوكائین به آن اضافه شود، ناخالص می‌شود. ناخالصی در مواد به دلیل كاهش هزینه بسیار زیاد است. علل افزایش مرگ و میر معتادان در كشور؛ ناخالصی های موجود در تولید و پیش‌سازهای موادمخدر است.

دبیرکل کانون سراسری درمان کشور با بیان اینكه ناخالصی‌ها چند خصوصیت دارند، می‌گوید: ناخالصی نباید باعث شود، رنگ و بو، قوام و شكل موادمخدر تغییر كند. ناخالصی‌ها می‌توانند از داروهای خیلی ابتدایی هم باشند كه آسیب‌های مضاعف موادمخدر را كمتر خواهد بود. ولی متاسفانه تولیدكنندگان موادمخدر از داروهای داروهای خیلی ابتدایی استفاده می‌كنند كه سم آن بیشتر است و در خیلی از موارد مواد شیمیایی (به دلیل ارزانی و حجم زیادی كه به موادمخدر می‌دهد) در تولید موادافیونی استفاده می‌كنند.

صفاتیان بر این باور است كه مرگ و میر در همه دنیا وجود دارد، اما تغییر الگوی مصرف می‌تواند در مرگ و میر موثر باشد. تا زمانی كه بحث ما بر تریاك و هروئین بود، مرگ و میر هم كم بود، اما با تغییر الگوی مصرف به سمت مواد روانگردان هم مرگ و میر افزایش پیدا كرد.

وی افزود: شاید این به برنامه‌های دستگاه‌های مرتبط هم بستگی داشته باشد. سال گذشته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، تركیب قرص و شربت را بهم ریخت. این باعث شد افراد زیادی از مطب‌ها بیرون آمده و از بازار آزاد دارو بخرند. با بیرون آمدن این افراد از مطب‌ها، روند درمان هم بهم ریخت و آنها یا به سمت تزریق یا به سوی مواد روانگردان سوق پیدا كردند. در حوزه اعتیاد نباید دستگاه‌ها به تنهایی اقدام كنند، بلكه باید به شكل یك پكیج كلی پیش بروند و از صفر تا صد برنامه را بررسی كنند. این موضوع در حوزه پیشگیری هم صدق می‌كند. به همین دلیل پیشنهاد تشكیل‌ كمیته «تنظیم بازار» را به ستاد مبارزه با موادمخدر دادم. كمیته‌ای متشكل از افراد مختلف (حقوقی و حقیقی) كه برنامه كلان مبارزه با موادمخدر را تدوین كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha