چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1394

سالمندی بیماری نیست بلکه فرآیندی بیولوژیکی است که هر شخص را تحت تاثیر قرار می دهد، در این زمان میزان نیاز سالمندان به پروتئین این افراد بیش از افراد جوانتر است زیرا هضم و جذب پروتئین کاهش می یابد.

میزان نیاز سالمندان به پروتئین
دکتر دردانه حسین، متخصص تغذیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: پدیده سالمندی در کشورهای غربی سال هاست که دیده میشود اما در کشورهای در حال توسعه این پدیده جدید است و آنها آمادگی مبارزه با عوارض سالمندی و مراقبت های بهداشتی را ندارند.
وی گفت: در تمام کشورهای جهان تعداد افراد بالای 60 سال در حال افزایش سریع است به گونه ای که نسبت این بخش به کل جمعیت افزایش پیدا کرده است.

وی با تقسیم بندی دوره سالمندی به 3 گروه مسن، سالخورده  سالمند و کهنسال تصریح کرد: 65 تا 74 ساله سالخورده سالمند و کنهسال بالاتر از 85 سال تعریف شده است.
دکتر حسین نیازهای غذایی را در سالمندی شامل پروتئین، چربی، کربوهیترات، انرژی ، ویتامین، مواد معدنی و آب دانست و تاکید کرد: نیاز سالمندان به پروتئین مشابه یا حتی بیشتر از افراد جوانتر است زیرا هضم و جذب پروتئین کاهش می یابد.
 وی ادامه داد: در سالمندی توده استخوانی و عضلانی کاهش پیدا می کند و ذخایر پروتئین برای برطرف کردن نیازکافی نیست بنابراین مصرف 8 دهم گرم پروتئین بر حسب کیلوگرم وزن بدن یا یک تا 25/1 گرم بر حسب کیلوگرم وزن بدن برای حفظ ذخایر مناسب است، پروتئن مورد نیاز بدن باید از منابع کم کالری و با کیفیت بالای پروتئین نظیر گوشت کم چرب، مرغ، تخم مرغ، ماهی از فرآوده های لبنی کم چرب یا بدون چربی تامین شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha