«از همین حالا برای عید زیباتر شوید!» اگر مشتری پر و پاقرص صفحات آگهی روزنامه‌ها و مجلات مختلف باشید حتما در این روزهای پایانی سال بارها چشمتان به آگهی‌هایی این‌چنینی خورده است. آگهی‌هایی که همزمان با نو شدن روزگار با استفاده از حال و هوای عید و به وجود آمدن تمایل جمعی به تازه شدن، درست روی چیزی دست می‌گذارند که می‌تواند نقطه ضعف یا آرزوی خیلی‌ها باشد؛ زیبایی و جوانی!

خانه‌تکانی «صورت» در آشفته‌ بازار تبلیغات

سلامت نیوز: «از همین حالا برای عید زیباتر شوید!» اگر مشتری پر و پاقرص صفحات آگهی روزنامه‌ها و مجلات مختلف باشید حتما در این روزهای پایانی سال بارها چشمتان به آگهی‌هایی این‌چنینی خورده است. آگهی‌هایی که همزمان با نو شدن روزگار با استفاده از حال و هوای عید و به وجود آمدن تمایل جمعی به تازه شدن، درست روی چیزی دست می‌گذارند که می‌تواند نقطه ضعف یا آرزوی خیلی‌ها باشد؛ زیبایی و جوانی!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم،دو کلمه ساده که آخرین ماه سال را به محبوب‌ترین ماه بین جماعتی تبدیل کرده که فرصت‌طلبانه از این نیاز افرادی که به دلایلی از مشکلات ظاهری رنج می‌برند یا تمایل به زیباتر شدن دارند، سوءاستفاده می‌کنند.

سودجویانی که از شلوغی آخرین روزهای سال و بازار آشفته عرضه و تقاضا در این ایام استفاده می‌کنند و با اعلام قیمت‌های غیرمتعارف و بسیار پایین‌تر از نرخ‌های معمول بازار، حتی افرادی را هم که به فکر زیبایی و جوان‌تر شدن نیستند وسوسه کرده و در نهایت جیب‌هایشان را پر می‌کنند.

جماعتی که مشتری‌هایشان را می‌شناسند و برای جذب آنها و ارائه خدماتشان هر بار یک بهانه جدید رو می‌کنند و با یک شعار جدید پا به دنیای آگهی و تبلیغات می‌گذارند؛ از «کارت هدیه نوروز» و «تخفیف ویژه پکیج عید» گرفته تا «از همین حالا برای عید زیباتر شوید!»

فقط کافی است یک روز نگاه دقیق‌تری به صفحات آگهی روزنامه‌ها در این ایام بیندازید. دنیای آن طرف این کادرهای کوچک آگهی، دنیای بزرگی است. برای ورود به این دنیای بزرگ از کلینیکی در مرکز تهران شروع می‌کنیم که کارت هدیه نوروز را جزو خدمات ویژه‌اش گنجانده.

منشی کلینیک مشتاقانه پشت تلفن توضیح می‌دهد: «این کارت‌ها، کوپن‌هایی است که شما می‌خرید و به عزیزان و دوستانتان به جای عیدی هدیه می‌دهید. بعد از خرید مهر می‌خورند و اعتبارشان نامحدود است، یعنی از زمان خرید اعتبارش شروع می‌شود. در حقیقت شما با این کارت‌ها زیبایی و شادابی را هدیه می‌دهید.»

اما قیمت این پکیج زیبایی و شادابی که شما کادوپیچ شده قرار است به نزدیکانتان هدیه بدهید چقدر است؟ منشی کلینیک می‌گوید: «پکیج بوتاکس از 50 هزار تومان شروع می‌شود تا 300‌هزار تومان، بسته به مبلغی که شما می‌خواهید هزینه کنید.

پکیج کامل شامل بوتاکس خط اخم، پیشانی و دور چشم است. البته اگر قبل از شروع سال جدید این کارت‌ها را بخرید 10 درصد تخفیف ویژه سال نو هم شامل حالتان می‌شود.»

صف تغییر چهره در آستانه سال نو

«سال نو، چهره نو»؛ اشتباه نکنید این دیگر یک شعار تبلیغاتی نیست؛ حکایت همه آدم‌هایی است که این روزها با عجله کلینیک‌های زیبایی و مطب پزشکان متخصص جراحی پلاستیک را بالا و پایین می‌کنند؛ زنان، مردان، پیرها و جوان‌هایی که هر چه به روزهای آخر سال نزدیک‌تر می‌شوند انگیزه بیشتری برای تغییر ظاهر و در نهایت زیبا و جوان‌تر شدن پیدا می‌کنند.

انگیزه‌ای که وقتی با شتاب سرسام‌آور 29 روز آخر سال همراه می‌شود، بازار جراحی‌های زیبایی و پلاستیک را از همیشه داغ‌تر می‌کند.

این را فرهاد حافظی، یکی از اعضای هیات مدیره انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران به جام‌جم می‌گوید: «زیبایی همیشه طرفدار دارد اما در روزهای آخر سال بیشتر. به طور میانگین در ماه اسفند 30 تا 40 درصد به میزان عمل‌های جراحی زیبایی مثل جراحی بینی و انواع لیف‌های صورت و گردن، تزریق ژل، بوتاکس، فیلر و حتی پروتز سینه اضافه می‌شود.»

آماری که کوتاه‌ترین ماه سال را به پرتقاضاترین ماه برای زیباتر شدن در تقویم تبدیل کرده و از تعداد بالای متقاضیان تغییر چهره در آستانه سال نو خبر می‌دهد. متقاضیانی که به دو گروه عمده تقسیم می‌شوند؛ گروهی که در این ایام سراغ جراحی‌هایی با دوران نقاهت طولانی می‌روند و گروهی که به عمل‌های زیباسازی و جوان‌سازی مثل تزریق ژل و بوتاکس می‌اندیشند.

حافظی می‌گوید: «اگر کسی نزدیک عید جراحی کند موقع عید زیبا نیست، صورتش کبود و متورم است، در حقیقت گروهی که متقاضی جراحی‌هایی مانند جراحی بینی در اسفند ماه هستند، بیشترین هدفشان استفاده از تعطیلات نوروز برای استراحت و گذراندن دوران نقاهت بعد از جراحی است، برای این‌که این دوره کبودی و ورم صورت را در ایام تعطیلات مخفی کنند و بعد با چهره‌ای جدید به جمع دوستان و همکارانشان برگردند.»

در تقویم گروه دوم اما اسفند یادآور آخرین فرصت برای داشتن چهره‌ای زیبا و جوان در سال نوست. این استاد جراحی پلاستیک دانشگاه تهران در ادامه می‌گوید: «بسته به نوع عمل جراحی طیف سنی متقاضیان هم تغییر می‌کند. میانسال‌ها بیشترین متقاضیان تزریق پرکننده‌های پوستی ژل، فیلر و بوتاکس هستند. از آن طرف جراحی‌های زیبایی مثل جراحی بینی و انواع پروتزها مثل پروتز سینه بین قشر جوان طرفداران بیشتری دارد.»

در این بین زنان همچنان بالاترین متقاضیان جراحی‌های پلاستیک و زیبایی هستند؛ چنانچه این عضو هیات‌مدیره انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی کشورمان می‌گوید: «هم‌اکنون حداقل 80 درصد مراجعان به کلینیک‌ها و مطب‌ها را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و 20 درصد بقیه آقایان هستند. البته این آمار قبلا 95 درصد بود اما در سال‌های اخیر آقایان هم تمایل زیادی به انجام جراحی‌های زیبایی‌ پیدا کرده‌اند.»

مواظب غیرمتخصص‌ها باشید

کارت هدیه نوروز و تخفیف ویژه پکیج عید، شاید تازه‌ترین ترفند غیرمتخصص‌ها برای جذب مشتری در این ایام باشد اما قطعا آخرین ترفند نیست؛ اتفاقی که باعث شده رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی درباره‌اش به جام‌جم بگوید: «هم‌اکنون تعداد پزشکانی که دارای مدرک فوق‌تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی هستند و از نظر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، مراجع قانونی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان جراح پلاستیک شناخته می‌شوند فقط 260 نفر است. اما افراد غیرمتخصص زیادی در کشورمان ادعای انجام عمل‌های جراحی زیبایی، تزریق ژل و بوتاکس را دارند و متاسفانه این کارها را انجام می‌دهند.»

مشکلی که از نظر دکتر سیدابوالحسن امامی به نظارت نکردن صحیح مسئولان مربوط در این رشته برمی‌گردد: «در همه جای دنیا تبلیغ در پزشکی ممنوع است، اما در کشورمان این مساله رها شده و شما می‌بینید در مجلات، روزنامه‌ها و حتی پیک‌هایی که در خانه‌ها می‌اندازند تبلیغات زیادی در این باره انجام می‌شود؛ تبلیغاتی که در آنها افراد غیرمتخصص ادعای انجام عمل‌های مختلف جراحی پلاستیک و زیبایی را می‌کنند. در حالی که جراحی پلاستیک یک دوره سه ساله بعد از گذراندن جراحی عمومی است و بعد از آن معمولا هرکدام از همکاران ما به دلیل علاقه‌ای که دارند یکی از دوره‌های فلوشیپ اضافه را می‌گذرانند.

اما متاسفانه بارها دیده شده که مثلا یک تکنیسین اتاق عمل که حتی پزشک هم نیست با یک آگهی ساده و با قیمت نازل و غیرمعمول به عمل جراحی بینی یا لیفت صورت می‌پردازد و مشکلات زیادی به وجود می‌آورد.

هنگام نو شدن سال و زیباتر شدن روزگار نباید حرفی از زشتی باشد اما هست، آن هم درست وقتی که خیلی‌ها جذب آگهی‌های عجیب و نرخ‌های غیرمتعارف افراد غیرمتخصصی می‌شوند که با وجود این‌که صلاحیت انجام این عمل‌ها را ندارند از علاقه مردم به زیباتر شدن در آستانه سال نو سوءاستفاده می‌کنند.

دکتر امامی با هشدار درباره این آگهی‌ها از افرادی که تمایل به جراحی‌های مختلف پلاستیک و زیبایی دارند، می‌خواهد فقط به متخصصانی که عضو انجمن هستند مراجعه کنند: «الان اگر به پزشکی قانونی یا نظام پزشکی مراجعه کنید با حجم زیادی از پرونده‌هایی روبه رو می‌شوید که در آنها بیماران از عمل‌هایی که از سوی غیرمتخصص‌ها انجام شده ناراضی هستند و کارشان به شکایت کشیده است.

حتی یک بار از یکی از مسئولان نظام پزشکی شنیدم که در جراحی‌هایی که روی چربی‌ها صورت می‌گیرد مثل ساکشن چربی، لایپوساکشن و عمل‌های جراحی شکم آمار فوت در ایران نسبت به آمار جهانی خیلی بالاست»؛ اتفاقی که در بدترین حالت می‌تواند آخرین روزهای سال را به روزهای آخر عمر افرادی تبدیل کند که فقط رویای زیباتر شدن در سر داشتند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha