یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 139403

محققان دانشگاه مک مستر در همیلتون اونتاریو موفق شدند به کمک آنزیم‌های فلورسنت، از روی مدفوع، سرطان کولورکتال را تشخیص دهند.

سلامت نیوز:محققان دانشگاه مک مستر در همیلتون اونتاریو موفق شدند به کمک آنزیم‌های فلورسنت، از روی مدفوع، سرطان کولورکتال را تشخیص دهند.


به گزارش سلامانه و به نقل از خبرگزاری کنوی، دکتر پینگفو لی، بیوشیمیست، با همکاری دکتر برونو سالنا، فوق تخصص گوارش از انجمن کانادایی سرطان شناسی، موفق شدند با بکارگیری آنزیم‌های فلورسنت، سرطان را پیش از موقع تشخیص دهند. بررسی‌های این دو محقق نشان داد استفاده از آنزیم در مدفوع فرد سالم کاملاً خنثی است اما در نمونه مدفوع فرد بیمار برق می‌زند.

این روش، فوق‌العاده کاربردی و با اطمینان بالاست و طی چند سال آینده حتی امکان انجام آن در مطب هم وجود دارد. جالب است که به کمک همین آنزیم‌ها و استفاده از آن‌ها در نمونه ادرار بیماران می‌توان سرطان کلیه و مثانه را هم تشخیص داد.

پیش از این محققان موسسه ملی سرطان موفق به ساخت نوعی اسپری فلورسنت شده بودند که در مدت زمان یک دقیقه سلول‌های سرطانی را شناسایی و نشان‌دار می‌کرد. این محققان امیدوارند پزشکان جراح بتوانند با استفاده از دستاورد آن‌ها حین عمل جراحی یا پس از آن، سلول‌های سرطانی باقیمانده را که موفق به تشخیص آن‌ها نشده‌اند، شناسایی کنند. فراموش نکنیم گرچه سرطان کولورکتال در 90 درصد موارد قابل درمان است اما کشنده‌ترین سرطان محسوب می‌شود و باید به موقع آن را تشخیص داد تا درمان پذیر شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha