ابولا بسیاری از دولت‌ها را با چالش مواجه کرده و هیچ‌گاه برای یک بیماری به این شکل، شرایط اضطراری اعلام نشده بود و آمادگی نسبی در ایران برای مقابله با این بیماری وجود دارد. او آن زمان اعلام كرد كه اقدامات لازم برای مقابله با ابولا از اردیبهشت‌ماه امسال شروع شده. حتی برای ورود حجاج به ایران اواخر مهرماه تمهیدات ویژه‌ای چیده شد.

احتمال ورود ابولا به ایران وجوددارد

سلامت نیوز: ابولا بسیاری از دولت‌ها را با چالش مواجه کرده و هیچ‌گاه برای یک بیماری به این شکل، شرایط اضطراری اعلام نشده بود و آمادگی نسبی در ایران برای مقابله با این بیماری وجود دارد. او آن زمان اعلام كرد كه اقدامات لازم برای مقابله با ابولا از اردیبهشت‌ماه امسال شروع شده. حتی برای ورود حجاج به ایران اواخر مهرماه تمهیدات ویژه‌ای چیده شد.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه قانون نوشت: «ابولا به ایران هم وارد شد». آنقدر این خبر سریع در شبكه‌های اجتماعی منتشر شد كه دیگر كسی نبود درباره ورود بیماری ترسناك قرن، «ابولا»، به ایران حرف نزند.

داستان از بیمارستان شهدای تجریش شروع شد، وقتی جوانی بیمار و مشكوك به بیماری برای درمان وارد بیمارستان شد و بعد از مدتی غیبش زد. به گفته پزشكان علائم بیماری، شبیه ابولا بوده. همین گفته‌ها باعث شد ناپدید شدن جوان به موضوع نگران‌كننده‌ای تبدیل شود. بعد از چند روز، اتفاق بدتری افتاد، پنج نفر مشكوك به ابولا در تبریز شناسایی و سریعا قرنطینه شدند. همه این اتفاقات و انتشار خبر این بیماران و پزشكان همراه‌شان كه با یگان‌های محافظ در كنار این بیماران بودند، به وحشت حضور ابولا در ایران دامن زده بود، تا اینكه رئیس اداره مراقبت بیماری‌های مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت مورد مشکوک به ابولا در بیمارستان شهدای تجریش تهران را تکذیب کرد و گفت: هیچ مورد مشکوک ابولا در کشور وجود ندارد و تنها مرجع اعلام چنین مواردی وزارت بهداشت است. در تازه‌ترین واكنش‌ها نیز خود وزیر بهداشت وارد میدان شد و گفت : «ورود ابولا به كشور شایعه است.»


مرد 25 ساله در حالی وارد بیمارستان شهدای تجریش می‌شود كه تبش بالاست، بدنش درد می‌كند و ضعف عمومی دارد. یكی از پزشكان عمومی او را معاینه می‌كند. مورد مشكوكی نمی‌بیند. با خودش فكر می‌كند شاید بیمار سرماخورده باشد، بیشتر كه معاینه می‌كند متوجه می‌شود بیمار علائم دیگری هم دارد؛ خستگی، كاهش تنفس، كاهش اشتها و گلودرد. كمی با خودش فكر می‌كند؛ در این یك سال گذشته آنقدر نگران این علائم بوده‌اند كه دیگر از برشان است. نگران می‌شود؛ نكند «ابولا» باشد؟ نیاز به آزمایشات بیشتری است اما جوان تصمیم گرفته به بیمارستان خصوصی برود تا درمان‌های بهتری رویش انجام شود. دكتر هنوز مشكوك است اما اجازه خروج می‌دهد. مرد جوان مثل همه افراد دیگر به راحتی از بیمارستان خارج می‌شود. اما نگرانی‌ها تازه همان موقع شروع می‌شود.


  ابولا در تبریز؟
هنوز دكتر نگران خروج بیمار جوان است. همان‌كه كه اگر واقعا به ابولا آلوده باشد، برای كشور مثل یك بمب ساعتی عمل می‌كند. تماس فیزیكی یكی از راه‌های انتقال بیماری است. هنوز این نگرانی وجود دارد كه یك‌دفعه باخبر  می‌شوند چند روز قبلش 5 مورد مشكوك به ابولا در تبریز گزارش شده‌است. همان زمان بهروز هاشمی، معاون درمان بیمارستان شهدای تجریش تایید می‌كند كه علائم بیماری جوان، شبیه به ابولا بوده. خبرها به یك‌باره وارد شبكه‌های اجتماعی موبایلی می‌شود و حتی انتشار عكس بیمار به همراه پزشكان ماسك‌زده و پوشیده با گان نیز نگرانی را مضاعف می‌كند. 3 نفر در تبریز فوت می‌كنند و همه ربطش می‌دهند به شیوع ابولا در این شهر. نگرانی‌ها آنقدر شدید می‌شود كه مسئولان بیمارستان و همین‌طور وزارت بهداشت را ناچار به نشان دادن واكنش می‌كند. بعد از صحبت‌های معاون درمان بیمارستان شهدای تجریش، دکتر محمود نبوی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام می‌كند «مسئله ابتلای او به این بیماری با استناد به اینکه در مصاحبه اولیه اعلام کرده سفری به خارج نداشته است، رد شد.» اما دكتر مسعود یاوری معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی به كل صورت‌مسئله را پاك می‌كند و می‌گوید: «این مورد ثابت نشده بود. اصولا در بیمارستان‌های دانشگاهی، بعد از مطرح‌شدن هر بیماری، علائم مشکوک به آن نیز بحث می‌شود که همین مسئله باعث می‌شود بعضا چنین مواردی از بیماری‌ها بر سر زبان‌ها بیفتد.»


  ورود ابولا تكذیب می‌شود
مسئولان به تكاپو افتاده‌اند تا وحشت را از مردم دور كنند؛ برای همین رئیس اداره مراقبت بیماری‌های مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در اظهارنظری، مورد مشکوک به ابولا در بیمارستان شهدای تجریش تهران را تکذیب می‌كند. محمود سروش گفت: «ویروس ابولا برای ورود به کشور تابع شرایط ویژه‌ای است که در حال حاضر هیچ‌یک از شرایط برای ورود ویروس ابولا در کشور وجود ندارد و هیچ مسافر مشکوک به ویروس ابولا، از مناطق آندمیک این بیماری وارد کشور نشده است.» خیال‌ها زمانی راحت‌تر می‌شود كه بالاترین مقام بهداشتی كشور به اظهارنظر می‌پردازد و می‌گوید شیوع ابولا در كشور شایعه است. سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی درباره اخبار منتشر شده از بیماری ابولا در تبریز گفت: «این خبر دروغ است. عده‌ای فوت شده‌اند و عده‌ای که مد نظر بودند پرونده‌هایشان بررسی شده و تیم لازم مستقر شده است، فوت این افراد به دلیل آنفلوآنزا و برخی بیماری‌های زمینه‌ای دیگر بوده كه این افراد به آنها مبتلا بوده‌اند. انتشار چنین خبری شیطنت فضای مجازی برای ترساندن مردم است. این اخبار هیچ‌گاه تمام نمی‌شوند و همچنان ادامه دارند و شاید هم بیشتر شوند.»


  احتمال ورود ابولا به ایران وجوددارد
اما این حرف‌ها باعث نمی‌شود به‌طور كلی خیال‌مان از بابت ورود ابولا به كشور راحت شود و این بیماری را جزو اتفاق‌های نشدنی كشور بدانیم. آبان‌ماه امسال كه ابولا به تارومار نسل بشر در كشورهای آفریقایی مشغول بود، وزیر بهداشت اعلام كرد احتمال ورود ابولا به كشور وجود دارد. اما همان زمان از تجهیز یک آزمایشگاه ویژه برای مقابله احتمالی با این بیماری خبر داد. هاشمی گفت: می‌توانیم از این آزمایشگاه در شرایط اضطراری استفاده کنیم و هرچند اتاق ایزوله برای این بیماری در کشور وجود ندارد اما تعداد محدودی بخش مراقبت‌های ویژه آی.سی.یو وجود دارد.


 ابولا بسیاری از دولت‌ها را با چالش مواجه کرده و هیچ‌گاه برای یک بیماری به این شکل، شرایط اضطراری اعلام نشده بود و آمادگی نسبی در ایران برای مقابله با این بیماری وجود دارد. او آن زمان اعلام كرد كه اقدامات لازم برای مقابله با ابولا از اردیبهشت‌ماه امسال شروع شده. حتی برای ورود حجاج به ایران اواخر مهرماه تمهیدات ویژه‌ای چیده شد. دکتر محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز همان زمان‌ها اعلام كرد: نیروهایی برای درمان و پیشگیری این بیماری در حال آموزش دیدن هستند و همچنین در هر استان یک بیمارستان برای مقابله با بیماری ابولا آماده‌سازی شده تا بیماران در شرایط خاصی نگهداری شوند. گویا احتمال ورود این بیماری به کشور را کم ارزیابی کرده اما آن را به‌کلی رد نکرده بود.
 او توضیح می‌دهد که که مسافرت‌های ایرانیان به کشورهای غرب آفریقا یعنی کشورهای آلوده به ابولا، بسیار محدود است و تعداد مسافرانی که از این کشورها می‌آیند نیز کم است، نتیجه گرفته بود که امکان انتقال بیماری به کشورمان ناچیز است. این پزشک متخصص به مردم اطمینان می‌دهد که وزارت بهداشت کاملا برای برخورد با ابولا آماده است و با هماهنگی هایی که با وزارت امور خارجه داشته اند اطلاعات هر مسافری را که قصد داشته باشد از کشورهای آلوده به ابولا به ایران سفر کند، پیش از صدور ویزا بررسی می‌کنند و هدفش از سفر، زمان ورودش به ایران و وضعیت سلامتش را می سنجند تا از سلامتش مطمئن شوند.


  ابولا از كجا آمد؟
ابولا نخستین‌بار در سال ۱۹۷۶ میلادی شناخته شد. در همان سال‌حدود ۳۰۰ نفر را مبتلا کرد و با شیوع آن از هر ۱۰ نفر مبتلا به بیماری ۹ نفر و در سال ۱۹۹۵ از این ویروس ۸۰ درصد مبتلایان جان باختند. اما همان زمان‌ها به صورت چراغ خاموش در حال تردد بود و مرگ‌ومیرها بسیار پایین آمده بود. اما یك‌باره در سال 2014 با انتشار مجددش در گینه و سرایتش به كشورهای همسایه مثل سیرالئون و لیبریا به فاجعه‌ای جهانی تبدیل شد كه در كمتر از یك سال توانست بیش از 8000 نفر را راهی دیار باقی كند. سازمان بهداشت جهانی ۱۵۰ کارشناس را برای کمک به پیشگیری از انتشار ویروس به منطقه اعزام کرده است. نام این ویروس از یکی از رودخانه‌های کشور زئیر، که امروزه جمهوری دموکراتیک کنگو نام دارد، گرفته شده و اینکه این بیماری برای اولین بار در کشور کنگو دیده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha