یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۹
کد خبر: 139416

امروزه ورود همزمان چند بیمار یا زن باردار به اتاق متخصص زنان برای معاینه در حضور دیگران به معضلی تبدیل شده است،درحالیکه یک متخصص در هر ساعت موظف به ویزیت ۴ تا ۶بیمار است،ولی هم اکنون ۱۵ بیمار ویزیت می‌کنند که می‌توان از آنان شکایت کرد.

سلامت نیوز: امروزه ورود همزمان چند بیمار یا زن باردار به اتاق متخصص زنان برای معاینه در حضور دیگران به معضلی تبدیل شده است،درحالیکه یک متخصص در هر ساعت موظف به ویزیت ۴ تا ۶بیمار است،ولی هم اکنون ۱۵ بیمار ویزیت می‌کنند که می‌توان از آنان شکایت کرد.  

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، ورود همزمان چند بیمار به اتاق پزشک و معاینه و پرسش از بیمار در خصوص بیماریشان در حضور دیگران امروزه به معضلی تبدیل شده است که جای تامل دارد. این مسئله در میان متخصصان زنان بیشتر دیده می‌شود و برخی از متخصصان زنان به دلیل شهرت و مهارت بالای کارشان مطب‌هایشان از دیگر پزشکان شلوغ تر است که خود موجب نارضایتی مراجعه کنندگان می‌شود.‌

متخصصان زنان همزمان چند بیمار را ویزیت می‌کند، ممکن است در حین اینکه یک زن باردار را سونوگرافی می‌کنند با بیمار دیگر درباره مشکلش صحبت کند و زمان کمی برای ویزیت بیمار قرار می‌دهد و در یک ساعت ممکن است 10 تا 15 بیمار را ویزیت کنند که موجب کیفیت پایین خدمات ارائه شده توسط پزشک در این مدت زمان اندک می‌شود.

بسیاری از این متخصصان نیز نمی‌خواهند بیماران خود را از دست دهند و به این کار روی می‌آورند. همچنین زمان لازم برای معاینه بیمار توسط پزشکان متخصص به ازای هر ساعت، معاینه 6 بیمار و برای پزشکان عمومی این زمان معاینه 6 تا 8 بیمار در هر ساعت است و زمان استاندارد برای ویزیت بیماران توسط پزشکان متخصص 15 تا 20 دقیقه است اما هم اکنون به علت مراجعه زیاد و غیر ضروری مردم به پزشکان متخصص این زمان لازم برای بیمار صرف نمی‌شود.

این در صورتی است که طبق منشور حقوق «بیمار حق دارد جهت حفظ حریم شخصی خود از محرمانه ماندن محتوای پرونده پزشکی، نتایج معاینات و مشاوره‌های بالینی جز در مواردی که بر اساس وظایف قانونی از گروه معالج اعلام صورت می‌گیرد، اطمینان حاصل کنند. همچنین دریافت مطلوب خدمات سلامت حق بیمار است، اطلاعات باید به نحو مطلوب و به میزان کافی در اختیار بیمار قرار گیرد، حق انتخاب و تصمیم‌گیری آزادانه بیمار در دریافت خدمات سلامت باید محترم شمرده شود، ارائه خدمات سلامت باید مبتنی بر احترام به حریم خصوصی بیمار(حق خلوت) و رعایت اصل رازداری باشد و دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات حق بیمار است.

ایرج خسرونیا رئیس انجمن متخصصان داخلی در این باره می‌گوید: یک بیمار ممکن است مطلبی بخواهد مطرح کند و رازش باشد و نمی‌تواند در برابر بیماران دیگر به پزشک مطرح کند که خود مشکل ساز است و کار اشتباهی است، هر پزشکی چنین اقدامی را انجام دهد، اگر شاکی خصوصی داشته باشد، نظام پزشکی به آن رسیدگی خواهد کرد.

وی در پاسخ به این مطلب که یک پزشک طبق قوانین چند بیمار را در یک ساعت باید ویزیت کند، اضافه می‌کند: پزشک عمومی بین 6 تا 8 بیمار، متخصص 4 تا 6 بیمار و فوق تخصص 4 بیمار را در هر ساعت باید ویزیت کند.

ویزیت همگانی کار اشتباهی است

خسرونیا ادامه می‌دهد: زمانی که مطب پزشک شلوغ است بحث منافع مالی نیز مطرح است ولی در بیمارستان‌های دولتی به علت وجود بیش از حد یک متخصص به جای 4 بیمار 10 تا 15 بیمار را ویزیت می‌کند ولی ویزیت همگانی کار اشتباهی است.

محسن پور کارشناس مامایی دراین باره به خبرنگار تسنیم می‌گوید: افرادی که به بیمارستان‌های دولتی مراجعه می‌کنند، زیاد است و به صورتی است که یک پزشک در طی 3 ساعت 50 بیمار را ویزیت می‌کند که خود موجب کاهش کیفیت خدمات ارائه شده می‌شود.

به گفته وی البته ویزیت 3 بیمار همزمان با یکدیگر با منشور اخلاق پزشکی مغایرت دارد و پزشک دقت کافی برای بیمار نمی‌گذارد و حتی بدون دقت به بیمار دارو تجویز می‌کند و حتی در تشخیص بیماری با مشکل رو به رو می‌شود، بنابراین پزشکان فرصت زیادی برای بیمار نمی‌گذارند چرا که تعداد بیماران زیاد است و وقت پزشکان کم.

عدم رعایت مسائل بهداشتی در ویزیت‌های همگانی

این کارشناس می‌افزاید: حتی رعایت مسائل بهداشتی نیز در این فرصت کم کمتر صورت می‌پذیرد چرا که معمولاً با زنان باردار به متخصصان زنان مراجعه می‌کنند و عدم رعایت بهداشت می‌تواند برای این زنان مشکلاتی را ایجاد کند.

محسن پور عنوان می‌کند: زنان درباره مسائل و بیماریشان دوست دارند فقط با پزشک صحبت کنند چرا که شرم و حیا در بسیاری از موارد نمی‌گذارد که زنان مشکل‌شان را به درستی منتقل کنند و متخصص زنان با رعایت حریم شخصی بهترین رازدار برای زنان به حساب می‌آیند.

ویزیت همگانی متخصصان زنان به دلیل منافع مالی

(م-و) متخصص زنان در این باره به خبرنگار تسنیم می‌گوید: متخصصان زنان بیشتر به دلیل منافع مالی همزمان چند بیمار را ویزیت می‌کنند، البته در بیمارستان‌های دولتی به دلیل حجم بالای بیمار ویزیت همزمان چند بیمار شاید بتوان پذیرفت ولی اکثر متخصصان زنان که در جامعه مطرح هستند، سرشان نیز خیلی شلوغ است.

به گفته وی برخی متخصصان زنان همزمان چند بیمار را در مطب خودشان معاینه می‌کنند و ممکن است در مدت 4 تا 5 ساعتی که در مطب خود حضور دارند بیش از حد نرمال و آنچه در قوانین پزشکی آمده است بیمار معاینه کنند که این خود باعث افزایش درآمد متخصصان زنان شود.

این متخصص زنان و زایمان اضافه می‌کند: برخی از زنان در گفتن کوچکترین بیماری خود به دیگران شرم و حیا نشان می‌دهند و برخی از آنها به دلیل همین مشکلات از مراجعه به متخصص زنان خودداری می‌کنند که خود مشکل بزرگ است.

رعایت حفظ حریم شخصی کوچکترین خواسته بیمار است
وی عنوان می‌کند: رعایت حفظ حریم شخصی کوچکترین خواسته بیمار است و پزشکان نباید این خواسته کوچک را زیر پا بگذارند. ویزیت همزمان چند بیمار خود عاملی است که پزشک نتواند تمرکز کافی در طبابت داشته باشد و حتی در مواردی هم دارو اشتباه به بیمار تجویز می‌شود که مشکلات را چند برابر می‌کند و هم نظام سلامت را زیر سوال می‌برد و هم بار مالی نظام سلامت افزایش پیدا می‌کند چرا که تجویز داروی اشتباه علاوه بر اینکه برای بیمار مشکل ایجاد می‌کند به سازمان‌های بیمه گر نیز خسارت وارد می‌کند.

حمیدی یک خانم باردار در این بار می‌گوید: من باردار هستم و برای ویزیت ماهانه به متخصص زنان مراجعه کردم، ولی هر بار که آمدم شاهد آن بودم که منشی چند نفر را با هم صدا می‌کنند و حق اعتراضم نداری چرا که منشی سریع به بیمار جواب می‌دهد سر دکتر شلوغه نمی بینی چند نفر در نوبت هستند باید تا 2 ساعت دیگر همه ویزیت شوند و از منشی سوال دیگری می‌کنی چند نفر در نوبت هستند که در پاسخ می‌گوید 40 نفر.

در بیمارستان‌های دولتی در هر 3 دقیقه یک بیمار ویزیت می‌شود

 این پرسش به ذهن می‌آید که یک پزشک آن هم متخصص زنان که طیف مراجعه کننده به آن مختلف است می‌تواند در این مدت زمان ویزیت کند اگر محاسبه کنی یعنی برای هر نفر 3 دقیقه بیشتر زمان نمی‌گذارند که این مسئله اجحاف در حق بیمار است. مشکلات و بیماری زنان به گونه‌ای است که باید در فضای کاملاً شخصی با پزشک مطرح شود، حفظ حریم بسیار اهمیت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha