دبیر اجرایی همایش سلامت شیر گفت: حذف یارانه شیر و در پی آن گران تر شدن این ماده غذایی از عوامل موثر در کاهش میزان مصرف آن در کشور است.

سلامت نیوز:  دبیر اجرایی همایش سلامت شیر گفت: حذف یارانه شیر و در پی آن گران تر شدن این ماده غذایی از عوامل موثر در کاهش میزان مصرف آن در کشور است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، مهران ولائی در این همایش، صف های طولانی سال های پیش برای گرفتن شیریارانه ای را یادآور شد که الان چنین صف هایی وجود ندارد.
وی در عین حال به هزینه های خاص دامداری ها و صنعت شیر اشاره کرد و اظهارداشت: نمی توان همه تقصیر کاهش مصرف شیر را به حساب آنان نوشت.

**سبد غذایی تهی از شیر

ولائی با ذکر تهی بودن سبد غذایی ایران از شیر و لبنیات ، تاکید کرد: در حالی مصرف شیر برای هر فرد ایرانی در سال 70 لیتر است که این میزان در دیگر کشورهای دنیا 160 لیتر و در کشورهای اروپایی تا 600 لیتر می رسد.

وی ، نبود آمار بیماری های ناشی از تغذیه به ویژه ناشی از کمبود شیر را از چالش های تغذیه ای کشور عنوان کرد.

دبیر اجرایی همایش سلامت شیر در خصوص سم آفلاتوکسین در شیر اظهارداشت:استاندارد این آلودگی در شیر کشور در مقایسه با میانگین جهانی بهتر است.

ولائی افزود: جهاد کشاورزی، سازمان استاندارد، بازرگانی و سازمان غذا و دارو برای بهره برداری ازصنعت شیر، دخیل هستند که اگر همه این سازمان ها یکپارچه شوند تولید و صادرات بهتری در زمینه شیر خواهیم داشت.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران در بخش دیگری از سخنانش به تشریح عملکرد واحدهای صنعتی شیر تحت پوشش این دانشگاه پرداخت و گفت: یک هزار و 190 کارخانه لبنی در کشور وجود دارد که 51 کارخانه آن تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی ایران است.

ولائی افزود: 10 درصد صادرات لبنی کشور (270 هزار تن صادرات کشور در سال) مربوط به کارخانه های تحت پوشش این دانشگاه است.

وی در خصوص توزیع محصولات لبنی در کشور نیز اظهارداشت: طی 9 ماهه نخست امسال 12 میلیون تن محصولات لبنی در کشور توزیع شد که یک میلیون تن آن به پنج کارخانه لبنی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران مربوط بود.

دومین همایش کشوری سلامت شیر ازتولید تا مصرف در سالن همایش های بین المللی رازی تهران برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha