یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۴
کد خبر: 139428

رییس بیمارستان هاشمی‌نژاد با تاکید بر اینکه ابتلا به سنگ کلیه در 90 درصد موارد قابل پیشگیری است، گفت: در افرادی که سابقه سنگ کلیه دارند نیز می‌توان با راهکارهای پیشگیرانه به میزان 97 درصد از تشکیل سنگ و عود بیماری جلوگیری کرد.

سلامت نیوزرییس بیمارستان هاشمی‌نژاد با تاکید بر اینکه ابتلا به سنگ کلیه در 90 درصد موارد قابل پیشگیری است، گفت: در افرادی که سابقه سنگ کلیه دارند نیز می‌توان با راهکارهای پیشگیرانه به میزان 97 درصد از تشکیل سنگ و عود بیماری جلوگیری کرد.

دکتر محمدجواد سلیمانی در گفت‌وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه میزان بروز سنگ کلیه بستگی به مقدار آب و مایعات مصرفی دارد، گفت: این بیماری در مناطق گرمسیری و به خصوص در مرداد ماه بیشتر بروز می‌کند، چراکه در این ماه مقدار آبی که از بدن خارج می‌شود و میزان تعریق بیشتر است.

وی افزود: ادرار در حالت معمول رقیق است و براحتی از مثانه تخلیه می‌شود، اما هنگامی که تعریق زیاد و مقدار مایعات مصرفی فرد کم باشد، ادرار حالت غلیظ پیدا می‌کند و ذرات بوجود آمده موجب رسوب در‌ کلیه‌ها و مسیر خروجی ادرار می‌شوند و در نتیجه عمل دفع ادرار با مشکل مواجه می‌شود. به همین دلیل هر چه دریافت مایعات فرد بیشتر باشد، به همان میزان ادرار بیشتر و رقیق‌تر می‌شود و از بروز بیماری سنگ کلیه جلوگیری می‌کند.

سلیمانی گفت: ابتلا به سنگ کلیه در 90 درصد موارد قابل پیشگیری است و در افرادی که سابقه سنگ سازی دارند نیز می‌توان با راهکارهای پیشگیرانه به میزان 97 درصد از تشکیل سنگ و عود بیماری پیشگیری کرد. این بیماری در همه سنین ایجاد می‌شود که شایع‌ترین سن بروز آن بین 25 تا 50 سالگی است و در دهه پنج زندگی فرد به بالاترین میزان می‌رسد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران شیوع بیماری سنگ کلیه در مردان را 2 تا 3 برابر بیشتر از زنان دانست و خاطرنشان کرد: در بدن زنان به صورت طبیعی موادی مانند استروژن وجود دارد که به حل شدن سنگ‌ها کمک و به نوعی به عنوان مهار کننده عمل می‌کنند ولی در بدن مردان وجود موادی مانند تستوسترون موجب افزایش میزان سنگ کلیه می‌شود.

سلیمانی یادآور شد: مشاغلی که باعث می‌شود افراد در محیط گرم کار کنند؛ مانند کارخانه‌های فولاد، مشاغلی دارای استرس، رژیم غذایی نامناسب، مصرف بیش از حد لبنیات، پروتئین، نمک و ژنتیک از جمله فاکتورهایی است که باعث سنگ سازی کلیه می‌شود.

این متخصص کلیه، مجاری ادراری و تناسلی، درد ناحیه کلیه را یکی از علامت‌های این بیماری دانست و اظهار کرد: این درد ناشی از گیر کردن سنگ در مجاری ادراری است. عفونت، اسهال، درد شدید پهلو، حالت تهوع، استفراغ و خونریزی در ادرار و سوزش نیز از دیگر علایم سنگ کلیه است که با سونوگرافی و انجام آزمایش محل وجود سنگ مشخص می‌شود.

وی مهم‌ترین راهکار جلوگیری از این بیماری را پیشگیری از سنگ سازی در بیمار دانست و ادامه داد: در صورت مشاهده کردن خون در ادرار، بروز درد شدید در پشت کمر و پهلوها و ادامه‌دار شدن این درد حتما به پزشک مراجعه شود. همچنین جهت جلوگیری از تشکیل سنگ در کلیه‌ها تا حد امکان آب و مایعات مصرف شود.

این جراح و متخصص کلیه در پایان بیان کرد: کم تحرکی و مصرف طولانی مدت برخی داروها خطر ابتلا به بیماری سنگ کلیه را افزایش می‌دهد. همچنین افرادی که مایعات کم مصرف می‌کنند نیز بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha