جامعهٔ پرستاری کشور صبح امروز و در آستانهٔ روز پرستار، برای سومین بار در یک سال اخیر در اعتراض به عدم اجرای مطالبات صنفی خود در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع اعتراضی برپا کرد.

عکس/تجمع ۲۰۰۰ پرستار مقابل مجلس/ ضعف مدیریت نظام پرستاری از دلایل به نتیجه نرسیدن مطالبات پرستاران

سلامت نیوز: جامعهٔ پرستاری کشور صبح امروز و در آستانهٔ روز پرستار، برای سومین بار در یک سال اخیر در اعتراض به عدم اجرای مطالبات صنفی خود در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع اعتراضی برپا کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، در ساعت اولیه تجمع اعتراضی امروز پرستاران ۱۰۰۰ نفر شرکت کرده بودند اما به تدریج تعداد معترضین که از شهرهای مختلف کشور خود را به تهران رسانده بودند به حدود ۲۰۰۰ نفر رسید.

 پرستاران از استان‌های تهران، یزد، خراسان، همدان، مازندران، گیلان، اصفهان و چند استان دیگر برای اعتراض مقابل مجلس به تهران سفر کرده بودند.

پرستاران حاضر در تجمع امروز که از ساعت ۹ صبح در مقابل درب شمالی مجلس شورای اسلامی تجمع کرده بودند، نسبت به  اجرا نشدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و افزایش اختلاف پرداختی بین پزشکان و پرستاران پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت معترض‌اند.

به گفتهٔ فعالین صنفی جامعه پرستاری، تجمع گسترده امروز پرستاران در واکنش به گفته‌های وزیر بهداشت مبنی بر کم بودن تعداد معترضان در تجمعات قبلی صورت گرفته است. به گفتهٔ یکی از پرستاران، تعداد پرستاران معترض بسیار بیشتر از اینهاست اما به دلیل شرایط خاص شغلی خیلی‌ها نتوانسته‌اند بیایند.

حضور رییس فراکسیون کارگری مجلس در بین تجمع کنندگان به عنوان اولین سخنران از حواشی این تجمع بود. علیرضا محجوب ضمن تاکید بر این نکته که مطالبات صنفی پرستاران به حق و قانونی است، وعدهٔ پیگیری مطالبات پرستاران را داد و از مسولین خواست نسبت به اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اقدامات لازم را انجام دهند.

در ادامه عبدالرضا عزیزی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در جمع معترضین حضور یافت. او با بیان این مطلب که مطالبات قانونی پرستاران باید از طریق مراجع ذیربط پیگیری شود گفت: طرح تحول سلامت در نیمهٔ راه است و باید زمان بیشتری صرف شود تا اهداف کامل این طرح در راستای احقاق حقوق پرستاران اجرایی شود.

این سخنان عزیزی با واکنش تجمع کنندگان که لحظه به لحظه بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شد مواجه شد. یکی از پرستاران در واکنش به صحبت‌های عزیزی با صدای بلند گفت: ما از حرف خسته شده‌ایم. جرا تعرفهٔ خدمات پزشکی یک شبه تغییرمی کند اما پرستاران باید منتظر بمانند تا نوبتشان برسد.

نمایندگان پرستاران در واکنش به این گفته‌ها خواستار حضور ریس کمسیسون بهداشت و درمان مجلس و همچنین حضور شخص وزیر برای پیگیری مطالبات صنفیشان در جمع تجمع کنندگان شدند.

در اواسط این تجمع پس از صحبت‌های نمایندگان مختلف جامعهٔ پرستاری که از نقاط مختلف کشور خود را به این تجمع رسانده بودند، محمد شریفی مقدم دبیرکل خانهٔ پرستار و ضرغام صادقی عضور هیئت ریسه مجلس در جمع تجمع کنندگان حضور یافتند.

محمد شریفی مقدم دبیرکل خانهٔ پرستار، تجمع امروز پرستاران را نتیجهٔ عدم پیگیری مطالبات صنفی آنان از سوی مراجع ذیربط دانست و گفت: اگر تجمع قبلی پرستاران در مقابل نهاد ریاست جمهوری نتیجهٔ قابل قبولی در پی داشت امروز شاهد موج اعتراضات گستردهٔ پرستاران که از نقاط مختلف کشور خود را به مقابل مجلس رسانده‌اند نبودیم.

وی در ادامه یکی از دلایل به نتیجه نرسیدن مطالبات جامعهٔ پرستاری را ضعف مدیریت نظام پرستاری عنوان کرد و گفت: متاسفانه ضعف مدیریت در نظام پرستاری زمینه را برای تشدید بی‌عدالتی‌ها و افزایش تبعیض‌ها بین پزشک و پرستار بیشتر کرده است.

شریفی مقدم ادامه داد: اگر امروز جامعهٔ پرستاری کشور این روش اعتراضی را انتخاب کرده به این دلیل است که تمامی راههای ممکن را طی کرده است و به اندازهٔ کافی صبر پیشه کرده است، اما این صبر و تحمل هیچ نتیجه‌ای را عاید پرستاران نکرده است.

وی گفت: پرستاران از وزارت بهداشت ناامید شده‌اند و چشم امیدشان به مجلس است تا حداقل پیگیر قانونی که ۸ سال است زمین مانده است (تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری) باشد.

گفتنی است، این سومین تجمع اعتراضی پرستاران در مقابل مجلس شورای اسلامی در یک سال گذشته بود. آنان پیش از این یک بار دیگر در تاریخ هفتم آبان ماه مقابل مجلس تجمع کرده بودند.

آخرین تجمع جامعه پرستاری کشور ۲۳ آذر ماه در مقابل نهاد ریاست جمهوری در خیابان پاستور برگزار شد.

پرستاران می‌گویند پس از گذشت بیش از ۲ ماه از آخرین تجمع‌شان در مقابل نهاد ریاست جمهوری هنوز هیچ اقدام قابل قبولی در راستای تحقق مطالبات صنفی‌شان صورت نگرفته است.

اجرای بی‌قید و شرط قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که ۸ سال از تصویب آن می‌گذرد، یکی از عمده‌ترین مطالبات جامعهٔ پرستاری است.

بیانیه پایانی تجمع

در بیانیهٔ پایانی این تجمع اعتراضی که توسط نمایندگان جامعهٔ پرستاری قرائت شد، ضمن تاکید بر ادامهٔ اعتراضات صنفی تا زمان به نتیجه رسیدن کامل مطالبات پرستاری، معترضین خواسته‌های خود را در سه بند مطرح کردند.

 اجرای بی‌قید وشرط قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، توقف طرح - به زعم آن‌ها - غیر منطقی و غیرکار‌شناسانه مبتنی بر عملکرد، اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور برای شغل پرستاری و اجرای کامل قانون بهره وری از جملهٔ این مطالبات صنفی است.

پرستاران همچنین خواستار اصلاح نظام پرداخت‌ها در گروههای مختلف پزشکی، پیراپزشکی و پرستاری در وزارت بهداشت شده‌اند.

در بیانیهٔ پایانی این تجمع آمده است: بی‌توجهی هدف‌دار مسولین وزارت بهداشت به حرفهٔ پرستاری، باعث به وجود آمدن تبعیض‌های همه جانبه و تضعیف حسابگرانه مدیریت پرستاری شده که این امر موجبات بی‌عدالتی گسترده در تمام امور پرستاری را فراهم کرده است.

در این بیانیه تسلط نگرش پزشک سالارانه بر بدنهٔ وزارت بهداشت یکی از عوامل تشدید کنندهٔ بی‌عدالتی عنوان شده که زمینه ساز افزایش ظلم مضاعف بر پرستاران شده است.

حاشیه‌های اعتراض

تجمع همراه با سکوت پرستاران با حضور نمایندگان مجلس و صحبت‌های انجام شده از سوی آنان، با سر دادن شعارهایی همراه شد. تجمع کنندگان خواهان عملی شدن وعده‌های داده شده از سوی نمایندگان و مسولین وزارت بهداشت بودند.

تجمع کنندگان در پارچه نوشته‌هایی به عدم اجرای قانون تعرفه گذرای خدمات پرستاری، اختلاف بیش از ۳برابری در پرداخت بین پزشک و پرستار، عدم اجرای قانون بهره وری و... اعتراض کردند. برخی از پرستاران نیز با کودکانشان در این تجمع شرکت کرده بودند.

محمد شریفی مقدم در بخشی از صحبت‌هایش صدا و سیمای جمهوری اسلامی را به «تریبونی در اختیار عده‌ای خاص در وزارت بهداشت و درمان» تشبیه کرد و ضمن انتقاد از عملکرد صدا و سیما در برخورد با مطالبات صنفی پرستاران، از مسولین صدا و سیما خواست در این خصوص یک طرفه عمل نکنند. این صحبت‌های شریفی مقدم از سوی معترضین با شعار «صدا و سیمای ما خجالت خجالت» همراه شد.

در پایان این تجمع، یکی از نمایندگان جامعه پرستاری در پاسخ به معترضان که خواهان تعیین تاریخ دیگری برای برگزاری تجمعات اعتراضی بعدی بودند با لحنی کنایه آمیز که وزیر بهداشت را مخاطب قرار می‌داد، گفت: تجمع دیگری در کار نیست. در اقدام بعدی بیمارستان‌ها را به نخبگان (پزشکان) واگذار می‌کنیم.

 

 

پرستار

تجمع سه هزار پرستار مقابل مجلس و روز پرستار

تجمع سه هزار پرستار مقابل مجلس و روز پرستار

تجمع سه هزار پرستار مقابل مجلس و روز پرستار

تجمع سه هزار پرستار مقابل مجلس و روز پرستار

تجمع سه هزار پرستار مقابل مجلس و روز پرستار

تجمع سه هزار پرستار مقابل مجلس و روز پرستار

تجمع سه هزار پرستار مقابل مجلس و روز پرستار

تجمع سه هزار پرستار مقابل مجلس و روز پرستار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • الف ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    12 0
    چرا آمار را درست اعلام نمی کنید حداقل 3000 تا 4000 نفر امروز حضور داشتند. بخاطر شرایط خاص شغل پرستاری همه پرستاران امکان حضور در تجمع را ندارند و گروهی حتما باید بر بالین بیمار حضور داشته باشند.به امید رسیدن پرستاری به جایگاه واقعی.
  • f.k ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    9 0
    سلام به رسانه عدالت جو. کاش قید میکردید آمار بیش از 2000نفر. چون بالغ بر سه هزار نفر بود. امیدواریم مسوولان بشنوند
  • فریده ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    7 1
    با سلام خدمت شما ادمین محترم سایت سلامت نیوز باید عرض کنم ما امروزچهارهزارنفر بودیم!!نه دو هزار نفر!! چهار هزار نفر! لطفا زود اصلاح بشه! دو هزار نفر کم شدن امار تو اطلاع رسانی عالی شما خیلیه با تشکر
  • فریده ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    10 0
    با سلام خدمت شما ادمین محترم سایت سلامت نیوز باید عرض کنم ما امروزچهارهزارنفر بودیم!!نه دو هزار نفر!! چهار هزار نفر! لطفا زود اصلاح بشه! دو هزار نفر کم شدن امار تو اطلاع رسانی عالی شما خیلیه با تشکر
  • ناصری ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    10 0
    درود بر سایت بیطرف و عدالتخواه سلامت نیوز به حق گزارش کامل ودقیقی از تجمع امروز ارائه نمودید.
  • رضوانه ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    18 0
    درود بر همتتان ای دوستان و همکاران عزیز. بدانید حق گرفتنی ست. دست مریزاد.  إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم ۗ
  • پرستار ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    21 18
    سلام به همه دوستان، پرستاران پاک و غیور... کسانی که با همه ی کاستی ها و ناعدالتی ها نگذاشته اند کوچکترین ضربه ای به بیمار برسد و هیچگاه مشکلات صنفی خود را با مسائل دیگر ارتباط نداده و بهانه به دست مغرضین نداده اند، و همواره در عمل نشان داده اند که درزیرپرچم جمهوری اسلامی و منویات رهبری،خواستار اجرای عدالت شده اند... با تمام نامهربانی ها و توهین ها، رسالت خود که همانا مهربانی و کار علمی بربالین بیمار است را فراموش نکردند. روز 2\12\1393 وزیرمحترم فرمود که منویات دولت برایش مهم است، اعلام شد که منویات رهبری مهمتر است و ایشان برآشفت!!! چرا؟ درواقع چرا؟ مگر وزیر هم حقش خورده شده؟ مگر دروغ شنیده؟ مگر حرف بدی زده شد؟ مگر منویات رهبری حرف ناحقی است؟ مگر یک قسمت از سیاستهای کلی نظام ومنویات رهبری چیزی بجز عدالت در پرداخت است؟ شاید مشکل وزیر هم همین قسمت عدالت است؟ نمیدانم، اما امروز 3\12\1393 مقابل مجلس شورای اسلامی جملاتی از رهبر انقلاب بر روی پلاکاردها دیده شد که تامل برانگیز بود، راستی چرا پرستاران ولایتمدار هستند و چرا از دست وزیر بهداشت ناراضی هستند؟ آیا اعمال وزیر خلاف قانون،یاسیاستهای کلی نظام یا اصل 44 یا منویات رهبری است؟ پرستاران که اینها را قبول دارند، پس چرا وزیربهداشت باپرستاران دشمنی میکنند؟با چه کسی؟ وزیربهداشت با این کارها به پرستار ظلم میکند یا به کلیت جامعه که نیازمند کمک پرستار است؟ واقعا وزیربهداشت با چه کسانی لج میکند؟؟
  • بی نام ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    22 0
    سلام .امیدوارم این تجمع مسئواین خواب زده مارو بیدار کنه.باتشکر از انتشار خبر
  • پرستار ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    21 1
    با سلام.حتی اگه فقط عکسها رو هم نگاه کنید می بینید که بیشتر از 2000 نفر بودیم.حدود 4000 تا.
  • خدیجه ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    24 21
    ما پرستارا خواسته نامعقولی نداریم، فقط حقمونو میخوایم همین، چرا اینقدر وزارت در مقابل تعرفه گذاری مقاومت میکنه؟! این قانون هزینه ای تحمیل نمیکنه، فقط کافیه اون پولی رو که بابت خدمات پرستاری به جیب پزشکان واریز میشه رو به خود پرستاران برگردونن، ما پرستارا کوتاه نمی آییم، هرچقدر کوتاه اومدیمو حقمونو خوردن دیگه بسه
  • جمیله عبدالهی ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    25 0
    عالی بود.پیروز خواهیم شد
  • حق شناس ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    27 0
    سلام و خسته نباشید جناب خبرباشی! نکند وزیر در آن نشست خبرگزاریها به شما هم اولتیماتوم داده که مشارکت ما را با آماری نصف آمار واقعی بازتاب میکنید و با این روش حرکت عظیم پرستاران را کوچک و جزیی جلوه میدهید؟! آماری که همکاران خودتان رسما اعلام نمودند چهار هزار نفر و آماری که در مجلس رسما به ثبت رسیده پنج هزار نفر است. اصلاح کنید.
  • لیلا گیلان ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    21 18
    95%حقوق پرستار را مردم میدن،چرا دروغ تحویل مردم میدین،بابت همین حقوق ناچیز پرستار را در مقابل مردم قرار میدین،کار پرستار در آمد زا است و فقط درآدمش مستقیم تو جیب پزشک و از طرفی بصورت مالیات تو جیب دولت میره
  • لیلا گیلان ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    28 19
    95%حقوق پرستار را مردم میدن،چرا دروغ تحویل مردم میدین،بابت همین حقوق ناچیز پرستار را در مقابل مردم قرار میدین،کار پرستار در آمد زا است و فقط درآدمش مستقیم تو جیب پزشک و از طرفی بصورت مالیات تو جیب دولت میره
  • نادر ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    25 0
    امیدوارم مسیولان صدای اعتراص پرستاران را جدی بگیرند چون در عیر اینصورت اعتصاب می کنیم.
  • فرزانه ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    23 2
    ممنونم که پوشش خبری دادید
  • پرستار خسته ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    28 12
    آفرین به همتشان جناب شریفی خدا حافظت کنه در ضمن وزیر نخبه من به کارهاتون فکر میکنم. خجالت می‌کشم شما چطور. اینقدر پر رویی چرا حقمون وبهمون نمیدی؟ آفرین پرستارانی زحمت گش
  • فصیحی ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    26 0
    شبکه خبر اعتراض چند صد نفری کارکنان صلیب سرخ ایتالیا رو کامل نشون داد اما دریغ از یه خبر کوچیک از تجمع امروز پرستاران و پیراپزشکان مقابل مجلس.
  • Nurse ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    25 0
    سلام برشما وخسته نباشید! قطعا فارغ ازهمه اثرات مثبت این حضور، خودباوری یک پدیده نوظهوردر بدنه جامعه پرستاری ماست که به آن دست یافتیم وبه این باور رسیدیم که باهم بودن راتجربه کنیم وبه اهداف خود دست یابیم وچهره بدخواهان وخاینین رارسوا نماییم!
  • قاسم زاده ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    21 5
    اجرای قانون تعرفه گذاری حق قانونی پرستاری است وما تا احقاق حق خود ایستاده ایم
  • فریده ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    13 7
    دوستان عزیزی که نتونستن بیان خدمتتون عرض میکنم که ما چهارهزار نفر بودیم نه دو هزار نفر اعتراضها و شعارهامون عالی بود.....
  • فریده ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    17 9
    دوستان عزیزی که نتونستن بیان خدمتتون عرض میکنم که ما چهارهزار نفر بودیم نه دو هزار نفر اعتراضها و شعارهامون عالی بود.....
  • فریده ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    12 5
    سایت سلامت نیوز همیشه کنار ما پرستاران بوده و هست و خواهد بود از تمام دست اندرکاران این سایت کمال تشکر رو دارم فقط خواهش میکنم‌آمار رو درست نشون بدین مثل همیشه که صادقانه اخبار رو داخل سایت میذارین ممنون از زحمات شما ما پرستاران چهارهزار نفرمون دیروز تو اون سرما چند ساعت جلوی مجلس شعار دادیم و اعتراضمون رو فریاد زدیم و بقیه همکارانمون دعاشون رو بدرقه راه ما کردن درست نیس دو هزار نفر از امار کم بشه و اطلاع رسانی بشه.... لطفا تصحیحش کنین لز دیروز عصر من منتظر تصحیح امارم....
  • سميه ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    10 4
    حقمونو بديد در غير اينصورت بيمارستانها رو به نخبگان واگذار مى کنيم آقاى شريفى مقدم از صحبت هاى آگاهانه و عالمانه شما بينهايت سپاسگذاريم تا آخر اى حقمون ميايستيم
  • پرستار ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    9 0
    وزیر بهداشت محترم فرصت شد لطفا آزمون استخدامی بزارید پرستار شرکتی رو ندیده بودیم که دیدیم!!!!!
  • مژگان کریمی ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    4 2
    آقای وزیر نخبه تعرفه گذاری را اجرا کنید. ممنون آقای شریفی مقدم.
  • لیلا ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    4 4
    جمعیت سه هزارنفری شد2000هزارنفر اینجا هم باز دروغ خجالت بکشید
  • کمال ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    2 4
    آفرین بر پرستاران عزیز!!!!!! امیدوارم محکم پای حقتون وایستید کم نیارید تا نتیجه بگیریم
  • سحر ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    1 4
    سلام به همکارای زحمت کش و عزیزم روزتون پساپس مبارک باشه.من خیلی دوست داشتم کنارتون باشم اما شیفت بودم.ممنون که صدای رسای ما بودین تو اون سرما.به امید روزی که جایگاه واقعیمونو به دست بیاریم.روزی که دیگه هیچ نخبه ای!!!جرات نکنه دست رو همکارای مسئولیت پذیر ما بلند کنه و کک هیچ کس هم نگزه.حتی یه عذر خواهی هم از جامعه ی پرستاری نشه