دست‌نوشته‌های غباری، چالش سطل خاک، مراجعه روزانه ده‌ها نفر و بیشتر به مراکز بهداشتی استان خوزستان و البته این اواخر، ایلام و.... فکر می‌کنید این اتفاقات دارد کجا‌ها می‌افتد؟ در همین جنوب غربی کشورمان.

سلامت نیوز:دست‌نوشته‌های غباری، چالش سطل خاک، مراجعه روزانه ده‌ها نفر و بیشتر به مراکز بهداشتی استان خوزستان و البته این اواخر، ایلام و.... فکر می‌کنید این اتفاقات دارد کجا‌ها می‌افتد؟ در همین جنوب غربی کشورمان.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، حالا از آسمان، گردوغبار می‌بارد؛ آن هم در این روزهای زمستان، به جای باران. كلی هم جبهه‌بندی ایجاد كرده است. حالا فهمیده‌ایم كه گردوغبار هم می‌تواند سیاسی بشود؛ درست مثل ریزگردهای تهران كه چند وقت پیش حسابی مشكل‌آفرین شد و البته، سیاسی. در ماجرای گردوغبار خوزستان هم، یك طرف اصلی، مسئولان هستند. اصلا‌ اسمش داد می‌زند كه مسئولیت دارد؛ بهانه‌بردار هم نیست. اما طرف دیگر ماجرا، مردم هستند كه با كمی مراعات‌های بهداشتی و پزشكی، می‌توانند این روز‌ها را به سلامت رد كنند. دوست دارید بیشتر بدانید؟ پس با ما ادامه بدهید.

    دستور: ترك فضای آزاد

پوست، پوست و دوباره پوست؛ گردوغبار و ریزگردهای آن به هیچ كجای بدن، بیشتر از پوست ضربه نمی‌زنند. در كل، دستگاه تنفسی و عروقی در معرض این آلودگی‌ها هستند كه نتیجه‌اش را هم به‌طور داخلی و هم به‌طور بیرونی، روی پوست به‌خوبی می‌توانیم مشاهده كنیم. این گردوغبار می‌تواند حساسیت، كهیر، اگزماهای دست و صورت، درماتیت تماسی، ترك لب و... ایجاد كند. بهترین دستور، عدم‌حضور در فضاهای باز است. لابد می‌پرسید مگر می‌شود؟ حق البته با شماست؛ اما دست‌كم مراقب كودكان، خانم‌های باردار، ‌سالمندان و بیماران باشید.

    ضدعفونی كردن زخم‌ها

كار دارید، ضرورت دارد و باید بیرون بروید، تكلیف چیست؟ بهتر است بعضی از موارد پیشگیرانه را رعایت كنید تا مشكلات به كمترین حد خودش برسد. ضد‌آفتاب و مرطوب‌كننده بزنید و از خانه خارج شوید. دستكش نخی هم به‌دست كنید. این گردوغبار برای زخم‌های شما می‌توانند خیلی دردسرساز باشند. اگر زخمی دارید و می‌خواهید از خانه خارج شوید، حتماً ضد‌عفونی‌اش كنید و پانسمانی هم داشته باشید. به خانه كه برگشتید، حتماً دست‌ها را بشویید. سفارش متخصصان، استفاده از شوینده‌های غیرصابونی است.

    آهسته و پیوسته برانید

از مهم‌ترین مشكلاتی كه در این هنگامه پیش می‌آید، تصادفات رانندگی است. در این جور مواقع، آهسته برانید، چراغ‌ها را هم روشن كنید. تا همین الان هم تصادفات زنجیره‌ای و غیرزنجیره‌ای به واسطه گردوغبار و كاهش دید، كم نداشته‌ایم. سیستم تهویه مطبوع ماشین خودتان را هم در حالت چرخش مجدد هوا تنظیم كنید تا گردوغبار ورودی كمتر شود. اگر هم حس كردید كه نفس‌هایتان كوتاه شده، یا سینه‌تان می‌سوزد یا خس خس می‌كند، سریعا به دكتر بروید. این گرد و خاك و غبار می‌تواند حامل ریزگردهای بیماری‌زای بسیاری باشد.

    دوش روزانه یادتان نرود

در چنین آب و هوایی، استحمام روزانه از واجبات است. هوای مو‌ها را خیلی داشته باشید. حتماً موهای خود را بپوشانید تا از جذب آلاینده‌ها خودداری كند. شستن مو‌ها می‌تواند به رفع آلودگی موهای شما كمك بسیاری كند. البته یادتان نرود حتماً از شامپو هم استفاده كنید؛ چون برخی از آلاینده‌ها با آب خالی از بین نمی‌روند. به تغذیه خود هم اهمیت بیشتری بدهید. لابد شنیده‌اید كه برخی از مواد غذایی چون میوه‌ها و شیر و لبنیات تازه موجب پاكیزه‌سازی بدن، عروق و... می‌شوند. بهتر است حواستان به لبنیات تازه و مدیریت تغذیه‌تان باشد.

    ورزش، فعلاً تعطیل

از مهم‌ترین توصیه‌هایی كه می‌شود به شهروندان درگیر با معضل كرد، عدم‌ورزش در فضاهای آزاد است. بالاخره باید صبر كرد تا این وضعیت بغرنج به حالت عادی خودش برگردد. ورزش كردن، باعث استفاده بیشتر از هوا و در نتیجه ورود بیشتر گردوغبار به ریه‌ها و دردسرهای بعدی‌ می‌شود. بماند كه بعضی از اهوازی‌ها گلایه دارند كه حتی داخل خانه هم تنفس كردن برایشان سخت است. توصیه بعدی هم این است كه وقت رانندگی از ورود هوا به داخل خودرو جلوگیری كنید. این كار را با تنظیمات فن خودرو می‌توانید انجام دهید.

    فست فود‌ها را‌‌ رها كنید

بعضی‌ها اهل غذاهای حاضری و فست فود و این جور چیز‌ها هستند. در موقع گردوغبار و آلودگی هوا سعی كنید از خوردن فست فود‌ها و نیز مواد غذایی‌ای كه مواد نگه دارنده دارند، مثل چیپس، كنسرو و... خودداری كنید. از خرید محصولاتی هم كه توسط دستفروش‌ها ارائه می‌شود و در هوای آزاد قرار گرفته خودداری كنید؛ مثل خرما كه در جنوب زیاد مصرف دارد. غذاهای خودتان را هم در یخچال و فریزر و به‌صورت پوشیده نگهداری كنید. سبزی‌ها و امثالهم را خوب گندزدایی كنید تا چیزی روی آنها باقی نمانده باشد.

    درز‌ها را باید بست

متخصصان سفارش می‌كنند كه در چنین روزهایی سعی كنید از دستگاه تصفیه هوا در خانه و محل كار هم استفاده كنید. برای عدم‌ورود گردوغبار به خانه و محل كار باید درز‌ها و ورودی‌ها را خوب ببندید. مواظب ورودی كولر‌ها هم باشید كه خوب بسته شده باشند. البته این موارد برای كمتر شدن تأثیرات این آلودگی‌هاست، وگرنه ما هم می‌دانیم كه با وجود این همه گردوغبار، بالاخره راهی برای ورود به خانه، محل كار، ماشین و... پیدا خواهند كرد ولی هرچقدر امكانش باشد، باید این ورود را كمتر كرد.

    مواظب آب باشید

حالا كه داخل خانه هستید، می‌توانید چند مورد دیگر را هم رعایت كنید. اگر اهل سیگار و قلیان و دخانیات هستید، یادتان باشد كه گردوغبار هوا به اندازه كافی مواد آلوده داخل خودش دارد، پس با مصرف این موارد خودتان را به دردسر مضاعف نیندازید. اگر از مخازن آب آشامیدنی هم استفاده می‌كنید، حتماً آنها را خوب بپوشانید. در مورد ظروف هم كه نیازی به سفارش نیست؛ خوب آنها را بشویید. اگر به واسطه سردی ناگهانی هوا نیازی به استفاده از وسایل گرمازا دارید، در روزهای اوج آلودگی هوا و گردوغبار، میزان حرارتشان را در حد كمی قرار دهید تا مشكل‌زا نشوند.

    گرد و خاك نكنید

بالاخره آلودگی هوا، الان همه را درگیر خودش كرده، پس بهتر است كه همگی در عدم‌تشدید آن مشاركت كنند. بعضی از شغل‌ها تولید گرد و خاك و امثالهم می‌كند. در روزهای اوج گردوغبار، بهتر آن است كه دست از كار بكشند تا مشكلات، بیشتر از اینی كه هست، نشود. اگر نیاز به قیركاری و سوزاندن مواد پلاستیكی و شاخ و برگ درختان و شبیه آن دارید، در روزهای اوج گردوغبار دست به این كار نزنید؛ واقعاً وضع را بد‌تر می‌كند.

    لطفاً ماسك‌های استاندارد

این روز‌ها، عكس‌های زیادی از اهوازی‌ها و خوزستانی‌ها با ماسك‌های جورواجور منتشر شده است. استفاده از ماسك‌های مخصوص گردوغبار، می‌تواند راه‌حل خوبی برای تردد در سطح شهر باشد. دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز، البته پیشنهاد ماسك استاندارد (ماسك دسته، مخصوص گردوغبار) را برای اهوازی‌ها مطرح كرده است. البته برخی از شهروندان اهوازی، در كامنت‌هاشان، از كمبود این ماسك‌‌ها خبر داده‌اند ولی به هر حال، بهترین مدلی كه می‌توانید استفاده كنید، همین‌ها هستند. اگر دم دست نبود، پارچه مرطوب هم كارساز است. اكیداً از راه دهان، تنفس نكنید؛ این كار را از راه بینی انجام دهید.

    اهوازی‌ها منتظر چه باشند؟

در میان نگرانی‌های موجود به‌واسطه گردوغبار اهواز و دیگر شهرهای خوزستان، خبرهای بد هم به گوش می‌رسد. بعضی‌هایش شایعه است؛ مثل بیماری آبولا. بعضی‌هایش هم مستند به‌نظرات كار‌شناسان زبده و شناخته شده است.

رئیس جامعه متخصصین داخلی در این‌باره گفته است كه اهوازی‌ها باید منتظر سیلیكوزیس باشند. دكتر ایرج خسرونیا در این‌باره گفته است كه هوای اهواز ذرات ریز معلقی دارد كه با هر نفس، وارد ریه‌ها شده و در آن رسوب می‌كند. این رسوب ریزگرد‌ها باعث ایجاد مشكلات تنفسی و ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود.

اما سیلیكوزیس چیست؟ این یكی هم البته بر اثر تنفس طولانی مدت و مداوم غبارهای سیلیس شكل می‌گیرد. توضیح تخصصی‌ترش هم، چنین است كه «سیلیكا، نامحلول در آب بوده و خاصیت تحریكی قوی دارد. بنابراین می‌تواند باعث فیبروز شدید و افزایش ابتلا به سل شود. ذرات سیلیكا می‌تواند وارد آلوئول‌های ریوی شود. توسط ماكروفاژ‌ها بلع شده و نهایتاً وارد عروق لنفاوی داخل ریه و عقده‌های لنفاوی شود. این تركیبات سیلیكاتی تبدیل به اسیدسیلیكا می‌شوند كه خاصیت سمی شدیدی برای بدن دارد.»

از علائمش هم اگر جویا شوید، تنگی نفس، سرفه، خستگی مفرط، نفس نفس زدن، كاهش اشتها و درد قفسه سینه است. می‌بینید چه خبرهای بدی می‌رسد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha