یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۳
کد خبر: 139438

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه گفت: در آجیل کهنه سمی به نام آفلاتوکسین وجود دارد و به همین علت توصیه می‌شود افراد پیش از خرید آجیل از تازه‌بودن آن اطمینان حاصل کرده و خرید خود را از مراکز معتبر انجام دهند.

سلامت نیوز: کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه گفت: در آجیل کهنه سمی به نام آفلاتوکسین وجود دارد و به همین علت توصیه می‌شود افراد پیش از خرید آجیل از تازه‌بودن آن اطمینان حاصل کرده و خرید خود را از مراکز معتبر انجام دهند.

بهمن خدادادیان، با اشاره به وجود کپک و شپشکی با نام "آسپرژیلوس فلاووس" در آجیل کهنه اظهار کرد: این کپک و شپشک، سم آفلاتوکسین تولید کرده که 100درصد سرطان‌زا بوده و خاصیت تجمعی در بدن دارد.

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی دوره‌گردها آجیل کهنه را با آجیل‌تازه مخلوط کرده و به یک سوم قیمت آجیل‌مرغوب می‌فروشند.

خدادادیان تصریح کرد: در همین راستا توصیه ما به خانواده‌ها این است که از خرید آجیل از افراد دوره‌گرد به طور جد خودداری کرده و سعی کننده آجیل را به مقدار کمتر، اما از نوع مرغوب آن خریداری کنند.

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه با بیان اینکه می‌توان از هم اکنون آجیل عید را خریداری کرد، افزود: این امر مستلزم آن است که آجیل در جای خشک و خنک نگهداری شود و رطوبت نبیند.

خدادادیان با بیان اینکه در برخی موارد در آجیل‌ها از رنگ‌های شیمیایی استفاده می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه برخی افراد سودجو تخمه کدو و تخمه ژاپنی را با رنگ‌های شیمایی رنگ کرده تا تنوع رنگی بیشتری داشته باشند.

خدادادیان اظهار کرد: استفاده از این رنگ‌ها غیر مجاز بوده و در این زمینه مانورهایی را نیز برای آجیل‌ فروشان عمده‌ فروش خیابان حدادعادل داشته‌ایم که آجیل بهداشتی عرضه کرده و بهداشت را در این زمینه رعایت کنند.

وی تصریح کرد: در اسفندماه نیز بازرسان بهداشت مرتب از این مراکز بازدید کرده و بر کار آنها نظارت خواهند داشت.

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه همچنین با توصیه به خرید آجیل خام، اظهار کرد: آجیل خام به دلیل نداشتن نمک قطعا عوارض کمتری نسبت به آجیل‌های بو داده شده و شور دارد.

خدادادیان توصیه کرد: افراد حتی‌المقدور آجیل را بصورت بسته‌بندی شده خریداری کرده و در صورت خرید فله‌ای خرید خود را از مراکز معتبر انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha