گروهی از پژوهشگران پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج موفق شدند شهد خرما را جایگزین قند در نوشابه ها کنند.

مجری این طرح و مدیر گروه علوم و صنایع غذایی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران گفت: افزایش ضریب سلامت مصرف کنندگان بویژه افرادی که دارای دیابت و قند خون هستند و نمی توانند ازقندهای خالص استفاده کنند، از جمله مزایای این طرح تحقیقاتی است.
هادی رضوی در گفت وگو با ایرنا افزود: شهد خرما دارای قندی موسوم به فروکتوز" با ماهیت طبیعی و سالم است که استفاده از آن برای مصرف کنندگان مفید است.
وی خاطرنشان کرد: برای استفاده از شهد خرما در نوشابه ، خرما ابتدا ازطریق روش "اولترا فیلتراسیون"، رنگبری شده و دارای رنگی شفاف می شود تا به عنوان یک شیرین کننده طبیعی در نوشابه ها به کار رود.
رضوی گفت: یکی از مشکلات صنعتی برای بهره گیری از شهد خرما، رنگ و ترکیبهای معلق موجود آن است که علاوه بر مشکلات کیفی در تولید نوشابه ، قیمت ساخت و تولید را نیز افزایش می دهد و استفاده از تکنیک غشایی می تواند مسیر تولید و هزینه ها را کاهش داده و در نتیجه امکان تولید انبوه و صنعتی شدن آن را فراهم سازد.
رضوی یادآور شد: پژوهشگران پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مدت دو سال است که روی این طرح کار می کنند و تا چند ماه دیگر نیز به پایان می رسد و
می توان از آن در تولید نوشابه ها استفاده کرد.
وی گفت: شهد خرمای تولید شده کیفیت ایده آل و طعم خوبی دارد، ضمن آنکه شهد خرما شیرین کننده ای طبیعی است که مصرف روزانه آن نه تنها مشکلی برای مصرف کنندگان به وجود نمی آورد بلکه مصرف آن در زمره توصیه های دینی و پزشکی بشمار می رود.
مدیر گروه علوم و صنایع غذایی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران افزود: علاوه برآن تولید خرما در کشور به دلیل نداشتن بازار مصرف، جزو محصولات درجه دو و سه است که کاربری خرما به عنوان شیرین کننده جایگزین شکر در صنایع غذایی
می تواند رونق اقتصادی را برای نخل کاران ایجاد کرده و از این طریق امنیت اقتصادی و اجتماعی شهرهای مرزی تولید کننده خرما را نیز افزایش دهد.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: این طرح پژوهشی با همکاری شرکت سهامی زمزم ایران اجرا شده است و اکنون فقط برروی نوشابه کاربرد دارد اما در نظر است تا از شهد خرما در دیگر صنایع آشامیدنی نیز استفاده شود.
محققان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران پیش ازاین نیز موفق به تولید ماست پروبیوتیک که دارای انواع ویتامینها است شده بودند که اکنون در بازار در اختیارمصرف کنندگان قرار دارد.ک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha