یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۰
کد خبر: 139449

این روزها اخبار مرگ و میر بیش از 30 هزار نفر در سال به دلیل ابتلا به سرطان در کشور و پیش‌بینی دو برابر شدن این رقم تا 10 سال آینده، نشان می‌دهد که سرطان سومین عامل مرگ و میر در کشور است و از این آمار در سال گذشته 760 مورد مربوط به استان کردستان بوده که در میان مردان این استان سرطان دستگاه گوارش و در میان زنان سرطان سینه پیش قراول بود.

سلامت نیوزاین روزها اخبار مرگ و میر بیش از 30 هزار نفر در سال به دلیل ابتلا به سرطان در کشور و پیش‌بینی دو برابر شدن این رقم تا 10 سال آینده، نشان می‌دهد که سرطان سومین عامل مرگ و میر در کشور است و از این آمار در سال گذشته 760 مورد مربوط به استان کردستان بوده که در میان مردان این استان سرطان دستگاه گوارش و در میان زنان سرطان سینه پیش قراول بود.

به گزارش سلامت نیوز، فرزام معماری کارشناس ارشد میکروبیولوژی مرکز انتقال خون کردستان در ایسنا نوشت: این اخبار ناخوشایند در حالی است که سال‌ها از کشف ارتباط تغذیه و سرطان می‌گذرد، تغذیه سالم توأم با فعالیت‌های بدنی و دوری از مصرف دخانیات به ویژه سیگار و قلیان می‌تواند سد محکمی باشد تا مردم این خطه را از این بیماری هولناک مصون بدارد.

کمتر کردستانی است که خوردن غذاهای سنتی نظیر ترخینه و آش دوغ در زمستان و گیاه‌های کنگر و ریواس را در بهار و شیر و ماست خوش طعم دامداری‌های استان را در چهار فصل سال تجربه نکرده باشد؛ دور ماندن از زندگی شهری و ماشینی و بالطبع تغییر عادات غذایی اجتناب‌ناپذیر است، اما خانواده‌ها می‌بایست حتی‌المقدور عادات غذایی سنتی خطه کردستان را که عموما بر اساس محصولات لبنی، میوه و صیفی‌جات، غلات و حبوبات، گوشت‌های کم چرب و غذاهای کم شیرین و کم نمک است را به جهت حفظ سلامت خود و خانواده حفظ کنند.

همواره از نان به عنوان قوت غالب در فرهنگ ایرانی اسلامی یاد می‌شود و استفاده از نان‌های سبوس‌دار که با آرد کامل تهیه شده باشد نقش بسزایی در پیشگیری از سرطان‌های مختلف و هم‌چنین سایر بیماری‌های غیر واگیر دارد.

استفاده از روش‌های مطلوب پخت و پز همچون آب پز کردن، بخار پز کردن، پخت با حرارت کم و تدریجی و تفت مختصر سرخ کردنی‌ها با روغن‌های گیاهی سالم نیز کاملا بر غذاهایی رستورانی، آماده و فست فود پرکالری که خود زمینه‌ساز ابتلا به چاقی است و حاوی مقادیر بالای نگه دارنده شیمیایی بوده و در طبخ آنها ترکیبات سرطان‌زا ایجاد می‌گردد، ارجحیت دارد.

کردستان، با تولید محصولات توت فرنگی، توت سیاه، انار، گوجه فرنگی، پیاز و سیر نیز میان میوه‌جات و صیفی‌جات در زمینه مبارزه با سرطان جایگاه خوبی دارد و می‌توان خوشبین بود که مردم با مصرف محصولات نامبرده به علاوه مرکبات و سبزیجات تازه تیره رنگ مثل کلم بروکلی و اسفناج از تیررس سرطان دور بمانند.

مصرف لبنیات در استان جایگاهی ویژه دارد، اما فرآورده لبنی کم چرب سدی قوی در برابر سرطان است و مصرف لبنیات پرچرب عاملی برای ابتلا به آن، از این رو توصیه می‌شود که تا حد امکان از فرآورده‌های لبنی کم چرب استفاده و چربی گوشت و مرغ نیز قبل از مصرف زدوده شود.

و اما قاتلی در لباسی سفید که این روزها افراد بیشماری را طعمه خویش قرار داده نمک است، نیاز روزانه به این ماده، ناچیز و سه گرم برای بزرگسالان در نظرگرفته شده و کاهش مصرف آن بهترین راه پیشگیری از سرطان است، مصرف غذاهای نمک سود شده و دودی و خوراک‌های کنسروی به دلیل درجه بالای شوری توصیه نمی‌شود.

روش قابل اجرا و ساده نیز حذف نمکدان از سفره غذایی است، چرا که نمک مورد نیاز از طریق سایر موارد موجود در رژیم غذایی روزانه دریافت می‌شود.

بسیاری از موارد مذکور با کمترین هزینه و به سادگی در زندگی روزمره قابل اجراست، برای مثال با ترک مصرف دخانیات می‌توان از یک سوم از تمامی سرطان‌ها دور ماند.

در پایان گفتنی است، نرخ ابتلا به بیماری سرطان در ایران نسبت به جهان رقم پایین‌تری را به خود اختصاص داده است، لیکن از هر صد هزار نفر 134 نفر را مبتلا می‌سازد، مبارزه با این بیماری تنها یک راهکار مقرون به صرف دارد و آن پیشگیری با تغییر صحیح شیوه زندگی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha