چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 13945

معاون آموزش و تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان جنوبی گفت: بیماری دیابت پس از تصادفات، دومین عامل قطع اندام تحتانی بدن است.

دکتر سعید کلباسی به خبرنگاران گفت: یکی از عوارض مهلک بیماری دیابت ایجاد زخم در پا می باشد که در دراز مدت می تواند منجر به قطع عضو شود.
وی بابیان اینکه دیابت یک بیماری عروقی است که تمام بدن را درگیر می کند افزود: کنترل این بیماری از بسیاری عوارض و هزینه های زیاد آن جلوگیری می کند.
وی گفت: دیابت دردو نوع است که درنوع اول 10 درصد از موارد آن را اطفال و نوجوانان تشکیل می دهند که اغلب جنبه ارثی دارد و درنوع دوم که در افراد 40 تا 45 سال مشاهده می شود با افزایش وزن و چاقی ارتباط مستقیم دارد.
او افزود: با دادن آگاهی، ورزش مناسب و رژیم خوب می توان از بروز بیماری دیابت پیشگیری کرد.
وی چاقی، فشارخون، عدم تحرک و چربی زیاد خون راازجمله فاکتورهای خطرناک بیماری دیابت ذکر کرد.
معاون پژوهش مرکز تحقیقات دیابت خراسان جنوبی هم گفت: آنچه در زمینه دیابت مهم است، مدیریت درکنترل بیماری می باشد که باآموزش می توان از عوارض آن جلوگیری کرد.
سید علیرضا سعادتجو بابیان اینکه 50 درصد افراد اطلاعی از بیماری دیابت خود ندارند افزود: 99 درصد از بیماران دیابتی کشور کنترل نمی شوند.
وی گفت: براساس برآوردی که در خراسان جنوبی صورت گرفته 5/7 درصد جمعیت استان مبتلا به دیابت و 5/7 درصد در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.
وی همچنین از برگزاری سمینار تازه های دیابت از 20 تا 22 آذرماه جاری در بیرجند خبر داد.
وی دیابت و بارداری، ورزش و دیابت، کنترل روزانه قند خون، دیابت و قلب و جراحی قلب، دیابت و پوست و کارگاه پای دیابتی را از جمله محورهای این سمینار ذکر کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha