رییس بیمارستان فارابی گفت: سالانه بین 6 تا 7 هزار عمل پیوند قرنیه در کشور انجام می شود که 15درصد این میزان مربوط به بیمارستان فارابی تهران است.

سلامت نیوز: رییس بیمارستان فارابی گفت: سالانه بین 6 تا 7 هزار عمل پیوند قرنیه در کشور انجام می شود که 15درصد این میزان مربوط به بیمارستان فارابی تهران است.

به گزارش سلامت نیوز از دبیرخانه هفتمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی شمس، دکتر محمود جباروند در آستانه برپایی هشتادمین سالگرد پیوند قرنیه در کشور اظهار کرد: پیوند قرنیه با قدمتی 80 ساله، اولین پیوند عضو در تاریخ پیوند کشور به شمار می رود که در سال 1313 پروفسور محمدقلی شمس آن را در بیمارستان فارابی انجام داد.

وی افزود: پروفسور شمس در سال 1313 بیمارستان فارابی را به عنوان نخستین مرکز تخصصی چشم پزشکی کشور تاسیس کرد و اکنون با پیشرفت ها و توسعه این رشته سالانه 850 تا 900 مورد پیوند قرنیه در این بیمارستان انجام می شود.

جباروند با بیان اینکه در سال های اولیه به دلیل نبود امکانات، پیوند قرنیه با روش های ساده انجام می شد، امکان بخیه وجود نداشت و با وصله کردن و بکارگیری روش های محافظتی مانع خروج پیوند می شدند، افزود: در سال های اخیر، عمل پیوند قرنیه به لحاظ تکنولوژی و کیفیت، رشد چشمگیری داشت به گونه ای که بیش از 80 درصد بیماران دید خوب و طبیعی به دست می آورند.

وی افزود: شایع ترین علت پیوند قرنیه در ایران مربوط به بیماران مبتلا به قوز قرنیه پیشرفته یا افرادی است که بر اثر اعمال جراحی، کهولت سن یا برخی بیماری های ارثی، سلول های شفاف ساز قرنیه خود را از دست داده اند و این امر سبب تاری و اختلال دید آنان شده است.

هفتم اسفند ماه جاری همزمان با صد و دهمین سالگرد تولد پروفسور فقید محمدقلی شمس پدر چشم پزشکی نوین ایران، هفتمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی شمس، هشتادمین سالگرد پیوند قرنیه و مراسم هشتادمین سال تاسیس بیمارستان فارابی در این بیمارستان برگزار می شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha